Gjest vimselot Skrevet 20. juli 2007 #1 Skrevet 20. juli 2007 Skal jeg bare gi fan i at han gjør det, sende regning, eller glemme det.... Har mest lyst å glemme det, hater bråk, men jeg burde ringe og spørre om han er med på en avdragsordning, vet han ikke har så mye nå... Om han aldri betaler tilbake, ok. Men han foreslår ikke en ordning mellom oss, selv om både jeg og han vet at han har fått en bedre betalt jobb... Jeg har ikke lyst å la han slippe unna, men han bor ikke i Oslo, så han kan jo unngå meg så mye han vil. Dette er en lang historie, som jeg ikke vil beskrive her. Men hva ville dere gjort, bare glemt det? (jeg venter ikke å få tilbake alt, ti prosent hadde vært ok nok) Jeg vil ikke være snill, men jeg venter faktisk at han betaler tilbake. Det burde jo vær eet kompliment til han. Hva gjør man i sånne saker?
murray Skrevet 20. juli 2007 #2 Skrevet 20. juli 2007 Avdragsordning synes jeg er en god idé. Ring og snakk med ham. Hvis det er snakk om store summer bør du ikke i la han være i fred bare fordi du ikke orker bråk.
Gjest Janosz Skrevet 20. juli 2007 #3 Skrevet 20. juli 2007 Tja...spør deg selv hva som gir deg mest utbytte: Fylle livet ditt med negativitet og mas for å få ham til å hoste opp noe som kanskje bare er en liten del av pengene... ...eller legge det fra deg, litt fattigere men med humør og energi i behold Vet iallfall hva jeg ville gjort...livet er for kort til å bruke tid på sånt! Særlig om det ikke er snakk om penger du ikke har råd til å unnvære.
Gjest Laddis Skrevet 20. juli 2007 #4 Skrevet 20. juli 2007 Hei! Var i samme situasjon for 3 år siden. Jeg og min nåværende kjæreste bestemte oss å ta opp kampen. X min skyldte meg 37.000 kr. Sendte mail, melding og ringte, men han tok ikke kontakt tilbake. Saken ble sendt til forliksrådet i hans hjemby (langt unna mitt bosted). Sambo måtte ta seg fri fra jobb uten lønn, betalte bensin, hotellopphold, mat og saksomkostninger på rundt 6.000 – 8.000 kr. Selv om han ville betale tilbake 1/4 av de 37.000 under forliksmøte tapte jeg saken. Alle påstandene hans kunne ikke dokumenteres, men "retten" som er venner og bekjente av hans familie trodde på hans ord. Så vi bestemte oss for å bare "glemme" hele saken. Det var ikke verd å gå videre med. Måtte ha betalt rundt 50.000 kr for å gå videre med det og vi ville ikke tape enda mer penger, tid og krefter. Så det kan gå begge veier for deg. Selv om DU mener at du helt SIKKERT vinner er det dessverre ikke tilfelle. Selv om du dokumenterer det du mener du har krav på så er det dessverre ikke fagfolk som sitter i forliksrådet. Han ene ”dommeren” vår hadde den jobben som bi jobb. Han var egentlig bonde på hel tid. De kunne INGENTING om norske loven. MEN dette opplevde JEG. Det er ikke sikkert du trenger å oppleve det samme. Lykke til uansett.
ceca Skrevet 20. juli 2007 #5 Skrevet 20. juli 2007 Har du noen papirer på det han har lånt? Om du vil ha pengene in og han ikke betaler, så kan du ta kontakt med et inkassobyrå. Det koster deg ingenting, han betaler salær til dem. nå vet jeg ikke hvor mye penger det er snakk om, men tenk over om det er bryet verdt...
Gjest væren75 Skrevet 20. juli 2007 #6 Skrevet 20. juli 2007 Dette kan sikkert virke som at jeg sparker noen som ligger nede , men det er vel ikke alltid så lurt å blande penger og vennskap/kjærlighetsforhold? Hvis det er noe som skaper splid i alle typer relasjoner så er det nettopp penger .
Ce'Nedra Skrevet 20. juli 2007 #7 Skrevet 20. juli 2007 Er dette den samme eksen som du driver og dater? I så fall ville jeg latt det ligge en stund til.. Jeg synes det er rett og rimelig at du får tilbake pengene dine jeg da. Men kanskje greit å vente til han får en litt mer stabil økonomi også? Ville helt klart spurt om dere kunne skrive en form for avdragsordning. Og få det skriftlig ja...
Gjest vimselot Skrevet 21. juli 2007 #8 Skrevet 21. juli 2007 Hm... skrev jeg ikke at det er en eks? Ikke en jeg har tenkt å begynne et forhold til... Glemte skrive at han tidligere har sagt at han er villig til å betale tilbake det han har lånt, men selvfølgelig over tid... Nå vet jeg at han har slitt med div. utgifter, men har kommet i orden igjen. Ringte han i går, og han gikk med på en avdragsordning. (Det har han foreslått selv, men jeg har ikke orket mase, men ble spontan-irritert i går, fordi om jeg ikke sier noe, glemmer han det til han evt. ser meg igjen...) Noen nevner at å tape vennskap pga. penger er noe dritt, men hvor hyggelig blir det for oss å møte hverandre igjen, om han ikke ordner opp, i alle fall så godt han klarer? Jeg mener ikke at han skal leve på sultegrensa, og det har jeg også sagt til han. Han vet at jeg aldri er kjip, og kan han ikke betale hadde saken vært annerledes, da hadde jeg glemt hele greia... Jeg klarer meg uten de pengene, men det er en prinsippsak. Dessuten kommer vi til å møtes igjen, har felles venner osv. Jeg sover godt uten at han betaler, men han er ikke så dum at han vet at vennskapet blir vanskelig, om han later som ingenting. Men nå virker det som det går i orden. Nei, har ingen papirer på lånet og vil ikke gå rettens vei, verken med eller uten papirer. Nå får jeg bare håpe han står for sine ord, gjør han ikke det, anser jeg at han har et problem og ikke jeg. Om jeg skylder noen penger, betaler jeg tilbake. Om han velger å ikke gjøre det, glemmer jeg det, men vet ikke hva jeg skal mene om han videre da... Men nå lovet han å sende penger til uka, dvs. et delbeløp.
Jodi Skrevet 29. juli 2007 #9 Skrevet 29. juli 2007 (endret) Eksen min skylder meg endel penger (over 3 ganger så mye som din), og jeg fikk ham til å skrive under på et gjeldsbrev. Der gjør dere en avtale om nedbetaling, og dersom han unnlater å betale ett eneste avdrag, kan du sende det rett til namsmann. Kostet meg ingenting, men det vil koste meg rundt 1000 lappen nå for å sende det til namsmann. Ja, jeg gjorde det på denne måten fordi jeg visste at jeg ellers aldri ville fått en krone.... Endret 29. juli 2007 av Jodi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå