Gjest Pax Skrevet 20. juli 2007 #1 Skrevet 20. juli 2007 Ja, det lurer jeg på. Jeg "har" en resturant jeg liker kjempegodt, men det er ikke alltid jeg får med meg noen dit, hvis det ikke passer, osv. Så jeg har egentlig lurt på å ta med bok eller avis og gå alene. Men det er kanskje litt sært? Eller trist?
Gjest Huldali Skrevet 20. juli 2007 #2 Skrevet 20. juli 2007 (endret) Jeg gjorde det en del da jeg bodde alene i utlandet, men da var det mange som gjorde det. Virker ikke som det er så vanlig i Norge, eller vi er i hvert fall redd for at det ikke skal være det. Jeg spurte faktisk om det samme for et år siden og responsen var at det var en del som gikk ut alene, så da tok jeg motet til meg og gikk på restaurang alene og det var kjempe koselig! Fikk et vidusbord og hadde med meg en avis, så jeg hadde nok å se på og kose meg med. Jeg følte meg heller ikke alene eller at andre gjester tenkte "å, hun må være ensom siden hun går ut å spiser alene". Gå ut og nyt maten i ditt eget selskap! Endret 20. juli 2007 av Huldali
Cata Skrevet 20. juli 2007 #3 Skrevet 20. juli 2007 Jeg er ikke flink til det. Men kan gjøre det hvis det er en litt uhøytidelig restaurant. (Typisk pizzarestaurant, kinarestaurant eller Big Horn). Har litt større sperrer hvis det er snakk om skikkelig fine restauranter med høy "hvit duk faktor" . Da føler jeg meg mer vel hvis jeg har selskap.
Gjest Pax Skrevet 20. juli 2007 #4 Skrevet 20. juli 2007 (endret) Gå ut og nyt maten i ditt eget selskap! Ja, kanskje det. Jeg har jo gått på kino alene, hvis jeg finner ut to timer før filmen begynner at jeg har lyst til å dra på kino, og de jeg tenkte å be med er opptatt, drar jeg alene. Har også vært alene på resturant i utlandet, men det er liksom noe annet. Endret 20. juli 2007 av Pax
aline Skrevet 20. juli 2007 #5 Skrevet 20. juli 2007 personlig føler jeg meg ikke veldig komfertabel med å spise på restaurant alene, gjorde det endel pga reising med jobb og syntes det var litt trist.
Gjest Huldali Skrevet 20. juli 2007 #6 Skrevet 20. juli 2007 Egentlig burde man gå alene på gourmet-restauranter, og ikke ødelegge den gastronomiske opplevelsen med prat og tankevirksomhet Det er helt sant! Av og til blir det så mye snakk at man ikke vet hva man spiser, eller at man er så oppslukt i den andre personen at man helt glemmer maten
Gjest Blondie65 Skrevet 20. juli 2007 #7 Skrevet 20. juli 2007 Jeg reiser på ferie alene til syden og den servicen man får når man setter seg på en restaurant alene ... ai ai ... Jeg har også en favoritt restaurant her hjemme som jeg besøker jevnlig, og der er jeg nå så kjent at jeg sier "bare gi meg det vanlige" hvorpå kelneren bekrefter med et smil hva som er det "vanlige". Jeg har aldri følt behovet for avis eller bok ... Begge deler har sin sjarme. Jeg har enda tilgode å gå på kino alene, men har vært på en del klassiske konserter. Livet er for kort til å sette på "hold" til "Mr Right (the sequel)" dukker opp.
Gjest Fjellsippa Skrevet 20. juli 2007 #8 Skrevet 20. juli 2007 Jeg går på restaurant alene når jeg bor på hotell. Reiser en del så det blir ganske ofte. Her hjemme går jeg ikke alene. Er redd for å møte kjente som synes "synd" på meg for at jeg ikke har noen å gå sammen med. Vet at det er idiotisk, men har ikke kommet meg lengre. Nå er det ikke noe stort savn for jeg foretrekker faktisk å lage mat selv hjemme til meg selv. Ellers drar jeg også til syden alene, men min erfaring er at servicen er forskjellig. Har opplevd å bli totalt oversett, fordi kelnere ganske enkelt ikke regner med at jeg skal spise alene. Har opplevd å gå inn på en restaurant hvor de gjorde alt for å få folk inn, men meg overså de. Jeg lurte nesten på om jeg var usynlig . Etterhvert gikk jeg til et annet sted hvor de "så" meg.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2007 #9 Skrevet 20. juli 2007 Jeg kan gå på restaurant alene, men det blir stort sett mer uhøytidelige steder, ikke de mest fancy. Synes det er helt ok å spise ute alene, oftest blir det fordi jeg uansett er i byen i diverse ærender, og da har det ikke alltid passet for noen å bli med eller møte meg. Aldri tenkt på at noen kan finne på å synes synd på meg av den grunn - stakkers meg som både shopper, gjør jobbærender, drikker kaffe OG spiser alene, liksom
Gjest frama Skrevet 20. juli 2007 #10 Skrevet 20. juli 2007 (endret) Når jeg er bortreist på kurs og konferanser gjør jeg alltid dette. Hjemme går jeg sjelden på restaurant i hele tatt, men å gå på kafeer alene er ikke problem. Men jeg skal innrømme at jeg gruet meg litt en kveld omstendighetene var slik at jeg skulle gå på en hipp kafe alene en lørdagskveld, før jeg senere skulle møte min kjære. Jeg var litt redd for at kjente skulle komme. Men det gikk helt fint, og siden har jeg ikke vært skeptisk. Endret 20. juli 2007 av frama
Gjest Trolletrine Skrevet 20. juli 2007 #11 Skrevet 20. juli 2007 Syns det er kjempetøft av folk å gjøre det,men selv hadde jeg ikke trivdes med det.
Gjest Fjellsippa Skrevet 20. juli 2007 #12 Skrevet 20. juli 2007 Jeg kan gå på restaurant alene, men det blir stort sett mer uhøytidelige steder, ikke de mest fancy. Synes det er helt ok å spise ute alene, oftest blir det fordi jeg uansett er i byen i diverse ærender, og da har det ikke alltid passet for noen å bli med eller møte meg. Aldri tenkt på at noen kan finne på å synes synd på meg av den grunn - stakkers meg som både shopper, gjør jobbærender, drikker kaffe OG spiser alene, liksom Som jeg sa i mitt innlegg går jeg også ut og spiser når jeg er andre steder enn her jeg bor. Ser ikke helt sammenhengen med å shoppe og gjøre jobbærender med det å spise alene på restaurant.
Gjest Fliss Skrevet 20. juli 2007 #13 Skrevet 20. juli 2007 Har aldri gått på restaurant alene .. kun på kafè. Restaurantbesøk er for meg en sosial begivenhet .. og da er det sosiale egentlig viktigere enn maten .. Går mye på restaurant, enten med mann, mann og barn, venninner eller kollegaer .. det er selve hyggen rundt måltidet som er det viktige for meg
pusla Skrevet 20. juli 2007 #14 Skrevet 20. juli 2007 Har aldri gått på restaurant alene .. kun på kafè. Restaurantbesøk er for meg en sosial begivenhet .. og da er det sosiale egentlig viktigere enn maten .. Går mye på restaurant, enten med mann, mann og barn, venninner eller kollegaer .. det er selve hyggen rundt måltidet som er det viktige for meg Akkurat det samme her. Går på kafeer alene og McDonalds og sånt, men ikke restaurant. Men det ser litt deilig ut å sitte sånn alene og lese og kose seg og, så jeg kan godt tenke meg å gjøre det en gang. Jeg tenker aldri "stakkar" dersom jeg ser noen spise alene, jeg synes det ser ganske deilig ut.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2007 #15 Skrevet 20. juli 2007 Som jeg sa i mitt innlegg går jeg også ut og spiser når jeg er andre steder enn her jeg bor. Ser ikke helt sammenhengen med å shoppe og gjøre jobbærender med det å spise alene på restaurant. Jeg kommenterte da ikke ditt innlegg heller Men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være potensielt synd på en som sitter alene og spiser på restaurant. Mange gjør jo "alt" sammen med andre; handler, går på kafé - jeg kjenner faktisk noen som ikke går alene til kantina på jobb eller skole i frykt for å "se ensomme ut"... Selv reagerer jeg ikke om noen sitter eller går alene i "normalt sosiale" sammenhenger, bare om det er en som ALLTID er alene. Synes det er rart om man blir lagt merke til om man sitter alene og spiser eller går alene på kino. Men å dra til byen bare for å spise, alene, det gjør jeg ikke for tiden, men det er fordi det er både upraktisk og dyrt. Når jeg har bodd midt i en by, og i utlandet, har jeg ofte gjort det, men "finere" middager foretrekker jeg at er sammen med noen. Det er litt kjedelig å spise flere retters middag alene
Gjest piaf Skrevet 20. juli 2007 #16 Skrevet 20. juli 2007 Jeg har spist endel alene ute på restaurant, særlig da jeg bodde utenlands, men også her hjemme. Også på fine steder med hvit duk, god vin, flere retter og hele pakken. Riktignok en stund siden sist nå av ulike grunner, men hvis anledningen byr seg gjør jeg det gjerne. Å unne seg en virkelig god restaurantmiddag mutters alene gir en egen følelse av luksus! På mange måter er en virkelig bra restaurant også lettere å spise alene på enn en middels - for der er servitørene profesjonelle og får en til å føle seg vel uansett. Avis trenger man heller ikke på en bra restaurant, jeg snakker heller litt med kelneren (det gjør jeg uansett når jeg spiser ute) og kikker på de andre gjestene. Egentlig burde man gå alene på gourmet-restauranter, og ikke ødelegge den gastronomiske opplevelsen med prat og tankevirksomhet Akkurat det er jeg faktisk uenig - å diskutere detaljer ved et lekkert sammensatt måltid er halve gleden og nytelsen for en matnerd.
Gjest Borghild Skrevet 26. juli 2007 #17 Skrevet 26. juli 2007 Aldri. Da hadde jeg følt meg skikkelig Viggo.
Gjest Frk Åberg Skrevet 26. juli 2007 #18 Skrevet 26. juli 2007 Hvorfor ikke? Har aldri gjort det selv, kun gått alene på kafé. Tar meg ikke så ofte råd til å spise ute, at jeg vil dele det med noen. Men det er da ikke noe i veien for å gjøre det alene. Men er enig i at man blir mer synlig enn om man hadde gjort det i utlandet.
Arkana Skrevet 26. juli 2007 #19 Skrevet 26. juli 2007 Nei, jeg innrømmer glatt at jeg synes det er ubehagelig å gå på restaurant alene, og jeg legger også lett merke til om andre sitter og spiser alene uten at jeg nødvendigvis tenker negativt om dem. Jeg synes et restaurantbesøk er vel så mye hyggen sammen med den/de man går med, som å spise god mat.
Gjest DyneTryne Skrevet 26. juli 2007 #20 Skrevet 26. juli 2007 Nei. Hadde sikkert vært koselig, men jeg bor tross alt i kristiansand, fordommenes by, og hadde ikke taklet alle blikkene som hadde streifet meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå