Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tatt det årsstudiumet i Psykologi?

Jeg har alltid hatt lyst til å bli psykolog.. Men nå som jeg har kommet inn så er jeg usikker på om jeg virkelig kan klare å få bare A'er.. Hmf, det skal ikke være lett! Har derfor noen spørsmål da, som jeg håper noen vil være så snille å svare meg på..:)

- Er det sinnsykt vanskelig (nærmest umulig), eller er det overkommelig for en nokså oppegående, skoleflink og maksimalt interessert student?

- Om man ikke klarer å få kun toppkarakterer, er det da mulighet for å ta opp kun de fagene en vil forbedre karakteren i?

- Er det slik at alle skoler som har årsstudiumet også har profesjon? Og må man ha A i samtlige emner på alle skoler for å ha en sjanse?

- Sikkert et dumt spørsmål, men er det kun eksamenskarakterene som gjelder? Og ikke eventuelle innleveringer osv om det er noe sånt?

- Noen som har gått psykologi på Lillehammer og har noe å fortelle derfra..?:)

Vil gjerne høre alt som er å vite om psykologi årsstudium generelt :)

Må bestemme meg snart nå =O

s0l

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
- Er det sinnsykt vanskelig (nærmest umulig), eller er det overkommelig for en nokså oppegående, skoleflink og maksimalt interessert student?

Nå klarer jo en del elever å komme videre hvert år da så umulig er det jo på ingen måte. Interessert og veldig arbeidsom er fine egenskaper. Ja vanskelig er det, men også veldig interessant.

- Om man ikke klarer å få kun toppkarakterer, er det da mulighet for å ta opp kun de fagene en vil forbedre karakteren i?

Ja det er mulig å ta opp fag, de fleste gjør det. Men du får ikke spipend hos lånekassa for å ta opp fag, og det blir derfor litt dyrt. Samtidig havner du på etterskudd, og du kan ikke havne mer enn 60 sp på etterskudd før du mister muilghet til å få lån og stipend. Men du må nok ikke ta opp allt, det du får karakterer i er vel 40 sp, så da er du enda innen grensa.

- Er det slik at alle skoler som har årsstudiumet også har profesjon? Og må man ha A i samtlige emner på alle skoler for å ha en sjanse?

Vet ikke helt. Noen kommer inn med e B og, og det varierer litt fra år til år, men da skjer det ofte via loddtrekkning fra alle som har en B, så da er man ikke sikkret plass liskom.

- Sikkert et dumt spørsmål, men er det kun eksamenskarakterene som gjelder? Og ikke eventuelle innleveringer osv om det er noe sånt?

Det varierer fra skole til skole. I lillehammer tror jeg det er eksamen i noen fag og oppgaver i andre etter det jeg har blitt fortalt.

- Noen som har gått psykologi på Lillehammer og har noe å fortelle derfra..?:)

Vil gjerne høre alt som er å vite om psykologi årsstudium generelt :)

Må bestemme meg snart nå =O

s0l

Ellers er det en del som blir skuffet når de begynner på årsstudiet. Det er MYE teori, og lite praksis. Mange mener det blir veldig tørt. Selv satt jeg pris på at det var så teoretisk og vitenskapelig forankret. Jeg var en av de som ble positivt overrasket.

Husk å melde deg på alle former for seminarer, skriveseminarer osv. Velg mappeevaluering i ephil og efac så slipper du eksamen der også. Jobb hardt, så går det nok fint. Som sakt så er det en hel del som klarer det hvert år, så det er på ingen måte umulig.

Skrevet
Ellers er det en del som blir skuffet når de begynner på årsstudiet. Det er MYE teori, og lite praksis. Mange mener det blir veldig tørt. Selv satt jeg pris på at det var så teoretisk og vitenskapelig forankret. Jeg var en av de som ble positivt overrasket.

Husk å melde deg på alle former for seminarer, skriveseminarer osv. Velg mappeevaluering i ephil og efac så slipper du eksamen der også. Jobb hardt, så går det nok fint. Som sakt så er det en hel del som klarer det hvert år, så det er på ingen måte umulig.

Godt å høre :)

Enda en ting: teller karakteren i exphil og exfac når man skal søke seg inn på profesjon?

Skrevet
Godt å høre :)

Enda en ting: teller karakteren i exphil og exfac når man skal søke seg inn på profesjon?

Nei, det er to separate emner (forberedende). Det er bare PSYK 100,101 og 102 som teller for profesjonsstudie.

Gikk årsstudium i Bergen i fjor, noe var spennende, noe var ikke fullt så spennende. PSYK 100 var et innføringskurs om høsten, samtidig hadde vi exfac og exphil forelesninger.

PSYK 101 og 102 er videreføring av PSYK100. Der det var ett kapittel for hvert emne i PSYK100 boka, var det en bok for hvert av emnene i 101 og 102 (Kognitiv,Biologisk, Sosial,Personlighet, Kognitiv metode og Kvantitativ metode). Mye teori og lesing med andre ord, men interesserer man seg for det og har en dose selvdisiplin går det greit :)

Skrevet
Nei, det er to separate emner (forberedende). Det er bare PSYK 100,101 og 102 som teller for profesjonsstudie.

Gikk årsstudium i Bergen i fjor, noe var spennende, noe var ikke fullt så spennende. PSYK 100 var et innføringskurs om høsten, samtidig hadde vi exfac og exphil forelesninger.

PSYK 101 og 102 er videreføring av PSYK100. Der det var ett kapittel for hvert emne i PSYK100 boka, var det en bok for hvert av emnene i 101 og 102 (Kognitiv,Biologisk, Sosial,Personlighet, Kognitiv metode og Kvantitativ metode). Mye teori og lesing med andre ord, men interesserer man seg for det og har en dose selvdisiplin går det greit :)

Blir mer og mer positiv til å prøve meg for hvert svar jeg får her jeg nå altså :)

Men, jeg lurer på flere ting kom jeg på: man kan jo ta årsstudiet på nki... Mener å tro at det også er mulig å ta et og et emne der. Om jeg tar et og et emne (over 1-1,5 år) istedet for å ta alt på en gang - blir det det samme? Kan jeg fremdeles søke meg inn på profesjon?

Eller må jeg ta alt på en gang?

Og er det noen som har erfaring med nki psykologi (eller andre fag)?

Tusen takk for svar alle sammen :)

Gjest Gjest
Skrevet

Norge trenger alltids flere psykologer og ingeniører! :tommel: De tjener rått bra og velge og vrake i jobber!

• 1 år senere...
Gjest Gjest_meg_*
Skrevet
Men, jeg lurer på flere ting kom jeg på: man kan jo ta årsstudiet på nki... Mener å tro at det også er mulig å ta et og et emne der. Om jeg tar et og et emne (over 1-1,5 år) istedet for å ta alt på en gang - blir det det samme? Kan jeg fremdeles søke meg inn på profesjon?

Eller må jeg ta alt på en gang?

Jeg mener å ha lest på UiO sine sider at man nå søker på førsteåret der og må følge hele profesjonsstudiet sammen med samme "gjengen", husker ikke begrunnelsen, men at det er lagt opp slik at man følger et løp, og gjør det sammen med dem man startet med første året - profesjonsstudiet i ett, sammenhengende. Det er i de andre byene man kan komme inn etter å ha tatt første året.

Jeg håper ikke det stemmer; for jeg har tenkt på det samme selv, å ta profesjonsstudiet, men jeg må i så fall gjøre det stykkevis og delt.

Jeg vet det kan tas på flere måter, gjennom bachelor i Norge og master i København, pluss noen tilleggsfag, men det hele er litt uoversiktlig synes jeg.

Flere med input på dette?

• 2 måneder senere...
Skrevet

Dette stemmer. Man søker seg direkte inn på profesjonsstudiet fra videregående istedet for å ta årsstudium/grunnfag først, slik man gjorde før. Etter det jeg har forstått har de fått den nye ordningen pga at alt for mange søkere til profesjonsstudiet bare hadde A'er. De klarte ikke å skille ut de "beste" og måtte dermed bruke loddtrekning. Noe som jo er veldig urettferdig.

Jeg tror det er veldig vanskelig å ta profesjonsstudiet stykkevis og delt for det forutsetter at det er ledig plass i det kullet du skal inn på. Hvis du har tenkt å ta ett og ett år f. eks. Det er heller ikke mulig å ta alle emnene som inngår i profesjonsstudiet som enkeltemnestudent eller privatist, i følge UiO.

Om du skal ta det stykkevis så er det kanskje enklest å først ta bachelor, så kandidat (master) i Danmark og til slutt praksis i Norge. Da får du det delt opp i 3+2+2 år. Det er forresten ikke alltid man trenger tilleggsfag. Dette gjelder bare hvis bacheloren din fra f. eks Norge ikke stemmer overens med den danske. Da må du kanskje ta opp noen fag for å komme inn på kandidat. Etter dette slipper du å ta flere fag. Skal du derimot ta master utenfor Norden må du regne med å ta ekstra fag/kurs.

Og å ta årsstudiet stykkevis er ikke noe problem, men da må du sørge for at du har den riktige sammensetningen av fag :)

Skrevet

På UIO er årsstudiumet og profesjonsstudiet integrert, dvs si at man kommer inn på studiet på grunnlag av vitnemål fra vgs og tar hele det 6-årige studiet i ett.

Men på f.eks. NTNU, UIB og UIT tar man først årsstudiet og søker seg inn på det 5-årige profesjonet på grunnlag av karakterene fra årsstudiet og selve studiet i seg selv.

Skrevet

noen som har gått psykologi årsstudium på Lillehammer? tenker å gå dette, men skal ikke fortsette videre med psykologi...samler litt poeng og få med meg litt kunnskap inn i ernæringsfysiologien er planen :gjeiper:

hvordan er miljøet? mye jobbing eller er det forholdsvis lett? mange eksamener?

Skrevet
Noen som har tatt det årsstudiumet i Psykologi?

Jeg tok en årsenhet (dersom det er det samme) for moro skyld etter å ha tatt masteren i juss. Artig stoff.

Har hørt at man må ha ekstremt gode karakterer for å komme inn på profesjonsstudiet, men man kan vel bruke en bachelorgrad til noe også, vil jeg tro.

Skrevet
Jeg mener å ha lest på UiO sine sider at man nå søker på førsteåret der og må følge hele profesjonsstudiet sammen med samme "gjengen", husker ikke begrunnelsen, men at det er lagt opp slik at man følger et løp, og gjør det sammen med dem man startet med første året - profesjonsstudiet i ett, sammenhengende. Det er i de andre byene man kan komme inn etter å ha tatt første året.

Jeg håper ikke det stemmer; for jeg har tenkt på det samme selv, å ta profesjonsstudiet, men jeg må i så fall gjøre det stykkevis og delt.

Jeg vet det kan tas på flere måter, gjennom bachelor i Norge og master i København, pluss noen tilleggsfag, men det hele er litt uoversiktlig synes jeg.

Flere med input på dette?

Man kan ikke lenger ta bachelor i Norge og så ta kandidat (master) i Danmark, og få autorisasjon som psykolog. Man må nå ta master i Norge og så ta kandidat i Danmark, men likevel er det ikke sikkert at man blir psykolog.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Er det mye obligatorisk fremmøte på psykologi årsstudium?

Skrevet
Man kan ikke lenger ta bachelor i Norge og så ta kandidat (master) i Danmark, og få autorisasjon som psykolog. Man må nå ta master i Norge og så ta kandidat i Danmark, men likevel er det ikke sikkert at man blir psykolog.

Hvor har du dette fra?

• 2 måneder senere...
Skrevet
Er det mye obligatorisk fremmøte på psykologi årsstudium?

Det er vel, så vidt jeg husker, ikke noe som er obligatorisk!

Alt blir lagt ut på ClassFronter, så du trenger ikke være med på noe!

Dog, anbefaler jeg at du deltar iallefall på noen av seminarene hva vanskelige emner og oppgaver gjelder. Ca 1,5 time en gang i uka, noen uker. Jeg var ikke med på noe omtrent. Ingen forelesninger og bare et par seminarer.

Fikk gode karakterer jeg :)

• 1 år senere...
Skrevet (endret)

Sikker på det?

Endret av studine78
Skrevet

En venninne tok årsstudiet i Bergen i fjor, men fikk ikke bra nok karakterer så hun går det samme i år. Var mange i klassen hennes som skulle gjøre det samme!

Skrevet

Dette stemmer ikke. Man kan fortsatt ta en bachelor i Norge og fortsette på kandidat i Danmark. Det som derimot er viktig er at fagene du har tatt i Norge samsvarer med fagene i den danske bachelorgraden. De innfører også adgangsbegrensing fra høsten 2011, og det dermed blit det mye vanskeligere å komme inn.

• 1 måned senere...
Skrevet

noen som vet om det er noen forskjell på hvor det er lettest å få de beste karakterene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...