kvick Skrevet 20. juli 2007 #1 Skrevet 20. juli 2007 Vurderer å bruke "deilig er jorden" som en av salmene under vielsen. Synes den er veldig vakker pluss at det er en sang som alle kan og kan synge med på. Greit nok at det er en sang som man forbinder med julen, det gjør ikke noe. Men nå leste jeg på nettet at den er vanlig å bruke i begravelser. Det har aldri jeg opplevd, men hvis det er tilfellet stiller saken seg litt annerledes med en gang. Hva sier dere, fobinder dere den med begravelse?
Bokormen Skrevet 20. juli 2007 #2 Skrevet 20. juli 2007 Det er vel faktisk egentlig en salme brukt i begravelser ja, som i "senere tid" har blitt brukt mye i julesammenheng. Sangen er nydelig den, helt enig, men det kan kanskje bli litt rart å bruke den i ett bryllup...?
Gjest DyneTryne Skrevet 20. juli 2007 #3 Skrevet 20. juli 2007 Den har blitt spilt i begravelsen til både mormor og morfar, så hadde jeg vært i et bryllup hvor den ble spilt hadde jeg begynt å stortute Mot sin hensikt kanskje
Trampe Skrevet 20. juli 2007 #4 Skrevet 20. juli 2007 Jeg ville synes det var merkelig å bruke den i et bryllup.
Malama Skrevet 20. juli 2007 #5 Skrevet 20. juli 2007 Den er blandt de forslåtte salmene på lista over bryllupssanger i kirka jeg gifta meg i... Den er også mye brukt i begravelser. Deg være ære står også på den "bryllupssalmelista"... vi var inne på tanken på deilig er jorden, men jeg er glad vi valgte den bort. (mye fordi jeg er så veldig fornlyd med den vi valgte i stedet, men den er nok ikke tilgjengelig for de fleste, da den er så ny at den ikke står i noen salmebok...)
Gjest *kosejoker* Skrevet 20. juli 2007 #6 Skrevet 20. juli 2007 Jeg har hørt den i de to begravelsene jeg har vært i, så jeg ville nok prøvd å finne en annen sang..
kvick Skrevet 20. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 20. juli 2007 Den er blandt de forslåtte salmene på lista over bryllupssanger i kirka jeg gifta meg i... Ja, den står på listen over anbefalte bryllupssalmer i kirken "min" også.. Men hvis noen av gjestene mine bryter sammen fordi den minner dem om begravelser de har vært i er et vel ikke verdt å velge den..
Gjest ellevill Skrevet 20. juli 2007 #8 Skrevet 20. juli 2007 Vi skal ha Deilig er jorden i vårt bryllup, men jeg forbinder den også litt med jul og begravelse. Men jeg er opptatt av teksten, og den er helt nydelig. Vi brukte den faktisk i broren min sin begravelse for ikke så lenge siden, og det er nok mange av gjestene som forbinder den med dette. Men så er ikke jeg så opptatt av at folk ikke skal kunne kjenne på savn av mennesker som burde vært der, det er jo en følelsesmessig sterk dag på mange måter uansett. Det er uansett en flott måte å knytte mennesker som ikke er her lenger til dagen på en symbolsk måte. Deilig er jorden er jo også en positiv sang, men jeg skjønner også at mange ikke vil ha den pga det med begravelser.
orakel Skrevet 20. juli 2007 #9 Skrevet 20. juli 2007 Deilig er jorden benyttes både bryllup og begravelser. Den var en av de foreslåtte salmene fra vår kirke til bryllupet. Vi kommer til å bruke den. Jeg har selv vært gjest i flere bryllup der denne salmen har vært benyttet.
Gjest *Madam Mim* Skrevet 20. juli 2007 #10 Skrevet 20. juli 2007 Vi hadde den i vårt bryllup, og det er jeg veldig fornøyd med. En nydelig salme, som jeg også skal ha i begravelsen min.
Rainbow Brite Skrevet 20. juli 2007 #11 Skrevet 20. juli 2007 Jeg var i bryllup for en stund siden og da var begge salmene og tekstene de samme som i begravelsen til et av mine nærmeste familiemedlem for litt siden. Jeg fikk litt panikk da jeg så programmet, og stemmen brast litt under deilig er jorden, men jeg synes det er ganske nydelig at man kan bruke de samme salmene/tekstene for både glede og sorg. Vi hadde tenkt til å ha deilig er jorden i vårt bryllup i fjor sommer, men droppet den til fordel for en annen, av helt andre grunner. Det er en nydelig salme. Jeg synes du helt fint kan bruke den!
ija Skrevet 20. juli 2007 #12 Skrevet 20. juli 2007 Jeg syns dere skal bruke den hvis der er den salmen dere syns er finest. Vi skal ha en solist til å synge Gje meg handa di ven, den er også brukt en del i begravelser. Men som de nevner over her er det fint at man kan knytte slike ytterpunkter sammen med en nydelig sang.
Gjest vimselot Skrevet 20. juli 2007 #13 Skrevet 20. juli 2007 Ja, forbinder den med begrav, men du bestemmer selv. Ville aldri forbundet låta med det, om det var et bryllup.... Men det kan jo få noen tårer fram. Og det er jo bare søtt om noen gråter,,, Nei, ville ikke egenglit hatt den låta, pga, minner.
evilla Skrevet 21. juli 2007 #14 Skrevet 21. juli 2007 Jeg har også tenkt å ha den i vårt bryllup. Har ikke hørt den i en begravelse jeg da, men syns den er helt nydelig. Det er den eneste salmen jeg kan og virkelig liker. Så den vil jeg ha uansett.
2008brud Skrevet 21. juli 2007 #15 Skrevet 21. juli 2007 Jeg vil gjerne ha "mary did you know.." selv om det ikke er noen typisk bryllupssang, men gjør det noe da?
Stine66 Skrevet 21. juli 2007 #16 Skrevet 21. juli 2007 Deilig er jorden ble brukt i den siste begravelsen jeg var i, og jeg syntes nesten det var litt merkelig, for jeg visste ikke at den ble brukt i begravelser, og syntes det var merkelig å sitte der og få litt julestemning i mai... Men uansett hvilken sang dere velger, så kan dere jo ikke garantere at det ikke er noen som har triste minner knyttet til den sangen, så velg sanger som betyr noe for dere!
Søta Skrevet 22. juli 2007 #17 Skrevet 22. juli 2007 Den har jeg vært med på i flere bryllup uten å reagere på det...
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2007 #18 Skrevet 23. juli 2007 Jeg har bare opplevd at den har blitt brukt i begravelser så jeg hadde synes at det var rart om jeg hadde hørt den i et bryllup. Men det virker som folk har hørt den både i begravelser og bryllup, og det er jo uansett opp til hva dere har mest lyst på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå