Gå til innhold

Sosialantropologi - arbeidsmuligheter?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Har alltid syntes det virker som en interessant utdannelse og vurderer dette sterkt, men er så usikker på karrieremulighetene. Hva kan man jobbe som med en slik utdannelse? Er jo ikke interessert i å utdanne meg til arbeidsledighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Vel, jeg tør påstå at du gjør nettopp det; utdanner deg til arbeidsledighet.

Velger du økonomi eller ingeniør kastes jobbene etter deg og du kan velge og vrake i lønn.

En sosialantropolog kan jobbe som prosjektleder, i et departement, med utviklingsarbeid i norske større bedrifter, i samarbeidegrupper og tverrfaglig samarbeid med sivilingeniører, økonomer, jurister, markedsførere, statsvitere, osv. og det er gode muligheter dersom akademikere tar seg et år på BI i tillegg slik at det endelig kan gå opp for dem at de egentlig er flinke og har svært mye å tilføre en bedrift på strategi-siden! Akademikere lærer dessverre ikke om hvor verdifulle de er for næringslivet mens de studerer ved universitetene. Men når en sosialantropolog (eller annen samfunnsviter) får litt arbeidserfaring og forstår hvordan spillet egentlig henger sammen, da er det straka vegen opp til ledelsen og strategiarbeid for de som har guts og liker næringslivet.

For de som ikke er interessert i næringslivet, kan undervisning være et alternativ. Eller som sagt offentlig sektor.

Universitetene utdanner altfor mange i forhold til etterspørselen. Derfor vil jeg råde deg til å enten være svært bevisst på hvor du vil og hva du vil eller utdanne deg til ingeniør: da er du bankers og sikret en økonomisk trygg fremtid der alle vil ha deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har jeg ganske mange år i næringslivet allerede, så det er jo noe å bygge på. Men sitter vel litt med inntrykk av at bedriftsledelse til tider oppfatter en slik utdannelse som litt "ullen" og unyttig.

Ingeniør er noe som slett ikke ligger for meg. 2+2 med en i mente blir...hmmm...sju? Har ikke helt anlegg for realfag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vel, nå har jeg ganske mange år i næringslivet allerede, så det er jo noe å bygge på. Men sitter vel litt med inntrykk av at bedriftsledelse til tider oppfatter en slik utdannelse som litt "ullen" og unyttig.

Ingeniør er noe som slett ikke ligger for meg. 2+2 med en i mente blir...hmmm...sju? Har ikke helt anlegg for realfag...

Da jeg kom med mitt innspill over her, så siktet jeg til hovedfag (6 år)/Master (5 år) i sosialantropologi.

Egentlig er det irrelevant hva bedriftsledere synes fra før om sosialantropologi. Det som er avgjørende og viktig er hva sosialantroplogen vet om næringslivet og hvordan det klarer å selge seg selv og sin kompetanse til bedriftens ledelse. Det er intet annet enn merkelig at større bedrifter ikke har egne sosialantropologi-team i samarbeid med ledelsen. De ville definitivt ha tjent på det.

Men dersom universitetene, karrieresentrene, NAV og studentene selv ikke forstår dette fortjener de heller ikke bedre. Sosialantropologer kan - spørsmålet er om de vil.

Hvis du bare tenker på et grunnfag i dette faget tor jeg faktisk det er like lite verdt på markedet som ett år med et hvilket som helst annet studieum.

Sosialantropologer (og andre samfunnsvitere) kan strategisk tenkning, ledelse, kommunikasjon og organisasjonsutvikling. De har kompetanse til å samarbeide med og gjerne også sitte i, ledelsen (hvis de har arbeidserfaring i tillegg). De kan også mye mer. Hvis de i tillegg har BI-utdanning er de gull verdt for enhver seriøs bedrift. Igjen: Det hjelper lite dersom ingen markedsfører det.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnfag finnes ikke lenger ;) Man kan ta årsstudium eller en grad.

Tar man sos.ant. anbefales det å ta en Master, bare en bachelor betyr ikke noe mer enn en bachelor innen en hvilken som helst akademisk retning.

Selv har jeg bachelor i sos.ant. nå, men konverterer og skal ta Master i Management, og jeg tror bakgrunnen fra sos.ant. kan være nyttig når jeg skal ut i arbeidslivet senere, siden faget ofte kan gi en aha-opplevelse omkring mennesker, og det er nyttig å ha med om man vil jobbe f.eks. internasjonalt eller på flerkulturelle steder, man blir mer obs på at virkelighetsforståelsen er forskjellig fra kultur til kultur, og også innad enkelte kulturer.

Det er et veldig spennende fag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Grunnfag finnes ikke lenger ;) Man kan ta årsstudium eller en grad.

Men du er enig i at et årsstudium betyr nøyaktig det samme som et grunnfag? Teoriene har ikke endret seg og et årsstudium varer vel fortsatt i ett år, akkurat som "grunnfag", som det het før?

Men jeg er enig med deg at i og med at er så mange som studerer ved universitetene (altfor mange!) vil jeg anbefale at enten så tar de en Master eller lar de være å studere der. :frustrert:

Jeg blir frustrert over at det er altfor mange som "bare er innom".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Norge har for mange studenter til enhvert tid på samfunnsvitenskapelige studier.

Hvorfor i alle verden kan ikke norske jenter og norsk ungdom generelt velge realfag og bli ingeniører? Der er det nok av studieplasser ledig, "alle" kommer inn og lønna er kjempegod når dere får jobb under eller rett etter de 3-årige studiene.

Hva venter dere på, hopp og søk dere til ingeniørstudiene, arbeidsmarkedet (og lønningssjekkene) trenger dere - alltid! Dere får morspermisjoner når dere vil i privat og offentlig sektor og lønna vil være sablande god, så hva venter dere på?! :tommel::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er enig i at et årsstudium betyr nøyaktig det samme som et grunnfag? Teoriene har ikke endret seg og et årsstudium varer vel fortsatt i ett år, akkurat som "grunnfag", som det het før?

Men jeg er enig med deg at i og med at er så mange som studerer ved universitetene (altfor mange!) vil jeg anbefale at enten så tar de en Master eller lar de være å studere der. :frustrert:

Jeg blir frustrert over at det er altfor mange som "bare er innom".

Nja, nei årstudium er ikke helt det samme som grunnfag, siden man med innføring av kvalitetsreformen har gjort en del endringer i strukturen på studiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*

Jeg tenkte i første omgang på en bachelor innen faget, for deretter å se hva jeg kunne bygge på med, enten master i sos.ant. eller evt. en tilleggsutdannelse innen noe annet nyttig.

Og jeg vil gjerne ha meg frabedt flere ingeniørmisjonærer...alle har ikke anlegg eller interesser for en slik utdannelse/jobb. Kunne ikke falle meg inn å ta en utdannelse som andre synes er "lur", så lenge jeg VET at en slik jobb aldri ville passet for meg.

Ellers takk for gode innspill så langt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...