Yme Skrevet 24. juli 2007 #21 Skrevet 24. juli 2007 Litt bedre, og en del dyrere. Jeg veit feks at "økologiske egg" er det samme som "egg fra fritgående høns" å det betyr bare at de får gå hvor de vil, i det lille rommet de bor i, så derfor har jeg ikkeno stor tillit til den Ø-en... Men uansett, som du sier er det jo bedre enn ikke økologisk mat.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2007 #22 Skrevet 24. juli 2007 Det du sier der er feil, Yme, men det overrasker meg ikke at du kommer med denne påstanden. Økologiske egg er ikke det samme som egg fra frittgående høner. Frittgående høner har bare rett til å gå fritt, ikke nødvendigvis også være ute. I tillegg er foret annerledes. Dette kan du lese mer om her: høner.http://www.bioforsk.no/PublicationAttachment.aspx?publicationid=9884&attachm Når det gjelder trådstarters spørsmål, vil jeg heller vite hva hun spiser før jeg gir råd om kosttilskudd. Er hun puddingvegetarianer, trenger hun alle kosttilskudd hun kan få , men spiser hun er bra sammensatt vegetarkost trenger hun kosttilskudd like lite som andre som har et bra kosthold.
Tabris Skrevet 24. juli 2007 #23 Skrevet 24. juli 2007 Nei, økologiske egg og egg fra frittgående høns er ikke det samme. Frittgående høns er stuet sammen i en stor hall, og har det knapt noe bedre enn burhøns. For å få ø-stemplet på egg så er to av kravene at a) hønene har tilgang til uteareal daglig b) de får ikke-sprøytet mat
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2007 #24 Skrevet 24. juli 2007 Jeg ser at linken ikke virker, men et kjapt søk på "økologiske egg" på Kvasir og dokumenter fins som søkeresultat nr. 4.
Gjest Veggisen Skrevet 24. juli 2007 #25 Skrevet 24. juli 2007 Jeg har vært lacto-ovo vegetarianer i åtte år nå, og tar ikke et eneste kosttilskudd. Jeg spiser altså egg og osteprodukter, i tillegg til at jeg spiser variert av frukt og grønt, nøtter, frø og belgprodukter. Ikke svinner jeg hen av proteinmangel, ikke ramler hår eller tenner ut, og ikke lider jeg av mangelsykdommer.
Yme Skrevet 24. juli 2007 #26 Skrevet 24. juli 2007 Det du sier der er feil, Yme, men det overrasker meg ikke at du kommer med denne påstanden. Økologiske egg er ikke det samme som egg fra frittgående høner. Frittgående høner har bare rett til å gå fritt, ikke nødvendigvis også være ute. I tillegg er foret annerledes. Dette kan du lese mer om her... Jeg veit at det ikke er nøyaktig det samme, men det er ikke store forskjellen! Det har jeg bestemt, så sån er det bare. Nei, økologiske egg og egg fra frittgående høns er ikke det samme. Frittgående høns er stuet sammen i en stor hall, og har det knapt noe bedre enn burhøns. For å få ø-stemplet på egg så er to av kravene at a) hønene har tilgang til uteareal daglig b) de får ikke-sprøytet mat Det er jo akkurat det jeg mener... Såklart er det små forskjeller på det, ellers hadde jo alle eggpakker hatt Ø på. Jeg mener ikke at det er nlyaktig det samme, men det er ikke store forskjeller. At høna får et lite uteareale å spasere på, å kansje får korn som ingen har sprøyte, gjør ikke de eggene så mye bedre enn helt normale egg. Jeg har vært lacto-ovo vegetarianer i åtte år nå, og tar ikke et eneste kosttilskudd. Jeg spiser altså egg og osteprodukter, i tillegg til at jeg spiser variert av frukt og grønt, nøtter, frø og belgprodukter. Ikke svinner jeg hen av proteinmangel, ikke ramler hår eller tenner ut, og ikke lider jeg av mangelsykdommer. Jeg har venner som har levd på cola og grandiosa i 15 år, å det er ikkeno galt med dem heller. Hvorfor tror alle at ost er sundt, egentlig?
Tabris Skrevet 25. juli 2007 #27 Skrevet 25. juli 2007 Nei, det beste er nok å ikke spise noen form for industriegg - ingen av industridyrene har det jo ideelt. Men om man nå først vil spise egg, så er det bedre om man spiser økologiske enn ikke-økologiske. Mye bedre.
Gjest Elfrida Skrevet 25. juli 2007 #28 Skrevet 25. juli 2007 Hvorfor tror alle at ost er sundt, egentlig?Tror alle det? Det er i hvert fall mye proteiner og kalsium i ost. Men ganske mye fett også. På den annen side viser det seg at de som har en del melkefett i kostholdet sitt ikke er sykere eller lever kortere enn andre. http://www.forskning.no/Artikler/2006/september/1159433064.4 http://www.matoghelse.no/smoer-er-sunt.311376-48943.html Jeg mener at ost er en helt forsvarlig del av et sunt og balansert kosthold. Da burde man heller vært forsiktig med melkeprodukter som er tilsatt sukker slik som sjokolademelk, prim og yoghurt. Her om dagen så jeg forresten geitost tilsatt sjokolade! Hallo?
Yme Skrevet 25. juli 2007 #29 Skrevet 25. juli 2007 Nei, det beste er nok å ikke spise noen form for industriegg - ingen av industridyrene har det jo ideelt. Men om man nå først vil spise egg, så er det bedre om man spiser økologiske enn ikke-økologiske. Mye bedre. Jeg syns ikke det er så mye bedre, i forhold til at økologiske produkter ofter koster mye mer enn vanlige. Hvis det bare er noen kroner forskjell, så er det greit, men jeg gidder ikke betale 10-20 kr mer, bare fordi et produkt er økologisk... Det er ikke så mye bedre at det tels... Men folk får spise det dem vil. Det gjør jeg! Heldigvis er jeg ikkeno glad i godteri og sånne ting, mer. Tror alle det? Det er i hvert fall mye proteiner og kalsium i ost. Men ganske mye fett også. På den annen side viser det seg at de som har en del melkefett i kostholdet sitt ikke er sykere eller lever kortere enn andre. http://www.forskning.no/Artikler/2006/september/1159433064.4 http://www.matoghelse.no/smoer-er-sunt.311376-48943.html Det er nok ikke skadelig, akkurat, men det er jo en klump med fett da. En aan ting er at kalsium ikke blir tatt opp, om du ikke spiser det sammen Dvitamin, å det fins ikke i ost. En Jalsberg, feks. inneholder like mye fett som proteiner (27 g per 100 g, ellerno) å det er jo ganske bra, men jeg syns fortsatt at det er for mye fett... Hvis man ikke spiser sundt fett, da, for om kroppen akkurat har tatt i seg sundt fett, så kaster den det usunne fra osten, så greit... Ost kan være bra, om man spiser det med Dvitamin og feks Udos choise hehe Jeg mener at ost er en helt forsvarlig del av et sunt og balansert kosthold. Da burde man heller vært forsiktig med melkeprodukter som er tilsatt sukker slik som sjokolademelk, prim og yoghurt. Her om dagen så jeg forresten geitost tilsatt sjokolade! Hallo? Helt klart. Ost er bra, så lenge resten av kostholdet ditt er bra.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå