Lola83 Skrevet 20. juli 2007 #1 Skrevet 20. juli 2007 Er det noen som vet hvilke spesifike vitaminer vegetarianere bør ta? Jeg tar bare omega 3, sink, multivitamin osv.. Bør jeg ta noe mere?
Gjest Huldali Skrevet 20. juli 2007 #2 Skrevet 20. juli 2007 Hørt at mange får mangel på B12 vitaminer. Jeg er sånn halvveis vegetarianer (spiser litt fisk nå og da), men tar bare multivitamin, jern og prøver å få i meg omega 3.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2007 #3 Skrevet 20. juli 2007 B-12 er bare et problem hvis man er veganer, ikke vegetarianer. Eventuelt hvis man noe er feil i kroppen sånn at man ikke klarer å ta opp B-12, men akkurat det har jo ingenting med kosthold å gjøre. Omega 3 er nok lurt, noe annet burde ikke være noe problem med et sunt og variert kosthold!
Yme Skrevet 20. juli 2007 #4 Skrevet 20. juli 2007 Du burde spise omega 3, 6 og 9, også burde du finne enleraan måte å få i deg proteiner på, siden planteprotein ikke er det eneste kroppen din trenger.
Lola83 Skrevet 21. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 21. juli 2007 Du burde spise omega 3, 6 og 9, også burde du finne enleraan måte å få i deg proteiner på, siden planteprotein ikke er det eneste kroppen din trenger. Søten
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2007 #6 Skrevet 21. juli 2007 Du burde spise omega 3, 6 og 9, også burde du finne enleraan måte å få i deg proteiner på, siden planteprotein ikke er det eneste kroppen din trenger. Kroppen klarer seg helt fint med proteiner kun fra planteriket. Forøvrig var det vegetarianere trådstarter spurte om, ikke veganere.
Gjest Pax Skrevet 21. juli 2007 #7 Skrevet 21. juli 2007 Om du spiser variert trenger du ikke tenke på det. Etter at jeg begynte å abonnere på grønnsaker er jeg ikke blodfattig lenger, selv om jeg er veganer. Prøv å spise alt mulig av sunne ting, så skal det gå bra. Det du bør huske på er proteiner i riktig form, b12, jern, kalk og riktige fettsyrer.
Yme Skrevet 22. juli 2007 #8 Skrevet 22. juli 2007 Kroppen klarer seg helt fint med proteiner kun fra planteriket. Jaha? Så det at de forskjellige proteintypene har forskjellige oppgaver i kroppen, spiller plutslig ingen rolle? Forøvrig var det vegetarianere trådstarter spurte om, ikke veganere. Hva er poenget ditt? Uansett hva man er, så trenger man alle de forskjellige typer proteiner... Ikke bare fra planter (de proteinene man får i seg fra bønner og nøtter osv. er de proteinene som kroppen har minst nytte av... Det betyr ikke at de er dårlige, men at kroppen har bruk for andre type proteiner, mer)
Gjest Pax Skrevet 22. juli 2007 #9 Skrevet 22. juli 2007 Dersom man kombinerer belgfrukt med et kornpordukt får man protein i den formen kroppen trenger.
Gjest Pax Skrevet 22. juli 2007 #10 Skrevet 22. juli 2007 Hva er poenget ditt? Poenget var, antar jeg, at vegetarianere får i seg animalsk protein.
Yme Skrevet 22. juli 2007 #11 Skrevet 22. juli 2007 Hehehe, jeg veit det, men jeg syns ikke det passa
Gjest Nedfall Skrevet 22. juli 2007 #12 Skrevet 22. juli 2007 Ett lite flamebait kanskje, men.. Kikket litt på en wiki, der sto det bl.annet: "Animalske produkter er fulle av mettet fett, kolestrol, dioxiner, hormoner, og antibiotika" ..er det norske varer det er snakk om, er en god del sprøyt ! Det er forbudt å levere dyr til slakteriet hvis de er under behandling med antibiotika, det samme gjelder leveranser av melken. Hormoner er forbudt brukt i norge, og i EU (men her har de mange svin på skogen), i USA er det tut og kjør. At kjøtt inneholder en del mettet fett er ikke til å komme fra, men mye av dette kan skjæres bort, i tillegg er det vel endel tvil om skadevirkningene av mettet fett ? Kolestererol; det er så vidt jeg vet også tvil om tilført kolestererol øker nivået av kolestererol kroppen produserer selv. Du har bl.annet endel kolesterol i eggeplomme, men farlighetsgraden til dette er visst ikke så stor som før i tiden ? Dioxsiner kommer vel fra foret ? Det er vel da pga varmebehandling av visse bestanddeler i foret ? Litt usikker på denne.. Har lite referanser, hoster kanskje opp noen i morgen, akkurat nå er jeg for trøtt ! Har ikke noe stort behov for å forsvare kjøttindustrien, men skal man rakke ned på den, syns jeg man skal gjøre det med solide fakta..
Tabris Skrevet 23. juli 2007 #13 Skrevet 23. juli 2007 Det er riktig at det i Norge ikke brukes hormoner på dyr, dette med antibiotika ser jeg heller ikke bort fra stemmer. Men det er liten tvil om at et høyt forbruk av rødt kjøtt er usunt bl.a. hjerte- og karsykdommer og kreft i tarmsystemet. Mettet fett er ikke særlig sunt for kroppen, og enkelte typer kjøtt har fettet liggende på yttersiden og det kan lett skæjres av - hos andre typer kjøtt ligger fettet inni kjøttet og er vanskligere å fjerne (i farten husker jeg dessverre ikke hva som var hva). I tillegg er slaktedyr fetere av det usunne fettet enn vilt. Dyr som har fått beite ute er også sunnere enn f.eks gris som aldri har fått gått ute.
Gjest Pax Skrevet 23. juli 2007 #14 Skrevet 23. juli 2007 Det er en del svineri i foret til storfe, men husker ikke hva akkurat nå. Jeg kan finne det ut om et par dager.
Gjest Pax Skrevet 23. juli 2007 #15 Skrevet 23. juli 2007 Hehehe, jeg veit det, men jeg syns ikke det passa Ok.
Yme Skrevet 23. juli 2007 #16 Skrevet 23. juli 2007 Man kan jo også tenke litt på sprøytemidlene de bruker på grønnsaker, og hvordan de dyrkes og modness... De bruker gasser til å modne frukter og grønnsaker, å det medfører at plantene ikke inneholder de vitaminene (og andre næringstoffene) de skal.
Lola83 Skrevet 23. juli 2007 Forfatter #17 Skrevet 23. juli 2007 Man kan jo også tenke litt på sprøytemidlene de bruker på grønnsaker, og hvordan de dyrkes og modness... De bruker gasser til å modne frukter og grønnsaker, å det medfører at plantene ikke inneholder de vitaminene (og andre næringstoffene) de skal. Hehe..ja, det beste er og ikke spise noenting, så slipper man den bekymringen SAY NO TO FOOD
Tabris Skrevet 23. juli 2007 #18 Skrevet 23. juli 2007 Man kan jo også tenke litt på sprøytemidlene de bruker på grønnsaker, og hvordan de dyrkes og modness... De bruker gasser til å modne frukter og grønnsaker, å det medfører at plantene ikke inneholder de vitaminene (og andre næringstoffene) de skal. Derfor er det en fordel å satse på økologisk frukt og grønt.
Yme Skrevet 24. juli 2007 #19 Skrevet 24. juli 2007 Hehe..ja, det beste er og ikke spise noenting, så slipper man den bekymringen SAY NO TO FOOD Godt poeng! Jeg blir med å få anoreksi. Har fått inntrykk av at damene (rundt min alder, hvertfall) liker tynne gutter, uansett hehe Man får gjøre som man vil, rett og slett, men om man velger å kutte ut hele matgrupper, så må man passe på at man veit hva man driver med, ellers kan man jo bli litt dårlig. Jeg velger å spise kjøtt, rett og slett fordi det er så jævla digg! Derfor er det en fordel å satse på økologisk frukt og grønt. Joa, men man kan ikke vite helt hva de forskjellige bedriftene mener med "økologisk" uansett. De bruker alle mulig metoder for å kunne skrive den Ø-en på pakka si, bare så de får satt opp prisen litt. Selvom man holder seg innenfor de lover og regler som omfatter "økologsik mat", så betyr ikke det nødvendigvis at salaten blir planta og gror på samme måte som den ville gjort i naturen.
Tabris Skrevet 24. juli 2007 #20 Skrevet 24. juli 2007 Joa, men man kan ikke vite helt hva de forskjellige bedriftene mener med "økologisk" uansett. De bruker alle mulig metoder for å kunne skrive den Ø-en på pakka si, bare så de får satt opp prisen litt. Selvom man holder seg innenfor de lover og regler som omfatter "økologsik mat", så betyr ikke det nødvendigvis at salaten blir planta og gror på samme måte som den ville gjort i naturen. De forskjellige bedriftene kan ikke legge ulike ting i hva man mener med "økologisk" - man må oppfylle gitte kriterier for å få ø-merket. Hvilke kriterier som må til for å dyrke økologiske grønnsaker kan du lese deg til, for å se hvor nær naturen den er. Det er uansett nærmere enn ikke-økologisk produsert mat. Så så lenge man ikke vil dyrke frukt og grønt selv, så er det bedre å kjøpe økologisk enn ikke-økologisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå