Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne på en diett der to av måltidene er fisk. Laks og tunfisk. Er det noen som har et bra forslag til erstatning, da jeg ikke spiser dyr, fisk etc..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nøtter.

På hvilken måte er nøtter en god erstatning for fisk?

Gjest Hans Bauge!
Skrevet

Tipper gjesten tenker på proteiner, men det er da så mye mer i fisk enn det..

Når skal egentlig plantespiserne (ja, unnskyld at jeg kaller en spade for en spade), skjønne at det å få i seg nok proteiner via plantekost, er forferdelig tungvint ?

..og det er en grunn til at det fins flere kvinnelige plantespisere enn mannlige, menn har mer muskler og hadde blitt avmagret av ett slikt "halvveis" kosthold ! :frustrert:

..kvinner hadde hatt godt av ett mer normalt kosthold også, med mer animalsk føde, og sluttet å tulle med de der muskelsvinnende slankediettene !

Takk !

Gjest Gjest
Skrevet
På hvilken måte er nøtter en god erstatning for fisk?

Sunt fett.

Skrevet

Tofu er vel mye brukt av vegetarianere la for å få i seg nok proteiner. Vet ikke om du bruker det.

Ellers er jo et bra proteinpulver en løsning og et tilskudd av omega.

Endel bønner har endel proteiner, men også mye karbohydrater( av den trege sunne sorten ) så da må du sikkert se litt på det andre som hører til et måltidet.

Skrevet (endret)
Sunt fett.

Plantefett og animalsk fett er 2 forskjellige ting.

I fisk har man Omega 3, mens i nøtter er det Omega 9 (Kroppen din kan lage Omega 9 selv, så det er ikke så viktig å spise det).

Kroppen er flinkere til å bruke fettsyrer som kommer fra dyr, enn fra planter.

Endret av Yme
Gjest Gjest
Skrevet
Er det noen som har et bra forslag til erstatning, da jeg ikke spiser dyr, fisk etc..

Tja...etter konsistensen på din avatar å dømme bør du nok få i deg mer proteiner fra kjøtt og fisk. Eventuelt bønner, løk, rosiner, svisker, yoghurt og blomkål.

Gjest beekeeper
Skrevet
Tja...etter konsistensen på din avatar å dømme bør du nok få i deg mer proteiner fra kjøtt og fisk. Eventuelt bønner, løk, rosiner, svisker, yoghurt og blomkål.

:legrine:

Gjest *Snart medlem*
Skrevet
Når skal egentlig plantespiserne (ja, unnskyld at jeg kaller en spade for en spade), skjønne at det å få i seg nok proteiner via plantekost, er forferdelig tungvint ?

Når skal kjøttetere forstå at dette faktisk ikke stemmer? Det er nok proteiner for et fullverdig kosthold i vegetarkost, og hvis man spiser melkeprodukter i tillegg er det faktisk ikke noe man trenger å tenke på i det hele tatt.

Skrevet

Avocado og linser/bønner sammen med et kornpordukt er en bra erstatning for fisk. Lag f.eks en salat med avocado, linser og bygggryn + noen andre grønnsaker, eller lag et par skiver med most avocado og linser på toppen.

Skrevet (endret)
Tipper gjesten tenker på proteiner, men det er da så mye mer i fisk enn det..

..og det er en grunn til at det fins flere kvinnelige plantespisere enn mannlige, menn har mer muskler og hadde blitt avmagret av ett slikt "halvveis" kosthold ! :frustrert:

..kvinner hadde hatt godt av ett mer normalt kosthold også, med mer animalsk føde, og sluttet å tulle med de der muskelsvinnende slankediettene !

Takk !

Det er først i startfasen ved omlegging av kostholdet at det er tungvint. Når man har kommet inn i rutinene går det greit, da tenker man ikke over det lenger. Dette gjelder alle typer kostholdomlegging, vil jeg tro.

De mannlige vegetarianerne/veganerne jeg har møtt har ikke hatt mangel på muskler, de har tvert i mot sett veldig bra ut. De har hatt muskler og pen og sunn hud. :)

Endret av Pax

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...