Gjest Huldali Skrevet 20. juli 2007 #1 Skrevet 20. juli 2007 Nå har jeg nettopp kommet hjem fra trening og er ganske irritert, så må få ut litt frustrasjon! Jeg har trent på SATS i over et år, både egentrening og sal-timer. For en liten forklaring så er sal-timene delt opp i gule, røde og blå timer, på 30 og 55 minutter. Gul time er lette timer med enkel koreografi. Rødtime har vanskeligere koreografi og blå timer er harde puls-timer med lette koreografi. Til å begynne med trente jeg gule timer på aerobic, det gikk så fint så jeg gikk over til røde timer 30. Det gikk også veldig bra, instruktøren brukte mikrofon og var flink med tegn-bevegelser, så det var egentlig ikke så vanskelig. Etter noen ganger var jeg fint inn i det. Så, i dag ville jeg trene litt lenger, så jeg gikk på en rød aerobic 55 minutters time. Det gikk rett til dundas! Det var en annen instruktør, hun brukte ikke mikrofon (noe som hadde gjort det mye lettere for meg) og hadde på musikken så høyt at hvis hun prøve å si noe var det umulig å høre det. Hun startet hardt med en koreografi som var 10 ganger vanskeligere enn 30 minutters timene jeg har vært på og fortsatte i det tempoet og økte vanskelighetsgraden uten noe forklaring på hva som kom til å komme. Jeg hadde ikke mulighet til å følge med! Det virket som hun regnet med at alle var proffe aerobicdansere, og spurte heller ikke før timen og noen var nye (noe de pleier å gjøre), noen klarte jo trinnene bra, men jeg var ikke den eneste som sleit maksimalt der. Etter 20 minutter gav jeg rett og slett opp, da var jeg lei av å surre rundt meg selv i vill fart uten å skjønne hva jeg skulle gjøre. Jeg pleier sjeldent å bli sur, men da jeg gikk fra treningen i dag var jeg kjempesur! Sur på selv fordi jeg ikke er en proff aerobicdanser og sur på instruktøren som ikke tok noe hensyn til at ikke alle folk er proffe. Jeg aldri opplevd lignende på de treningene jeg har vært på, hva syns dere, skal det være slik? Skal instruktøren bare forvente at alle henger med uansett? Jeg har lyst til å klage, men vet ikke om jeg tør, for er usikker på om de forventer at man skal være god før timen eller bare henge med og surre rundt som en gal marionett dukke…
Dråpe Skrevet 20. juli 2007 #2 Skrevet 20. juli 2007 Hvis opplegget for den lange røde timen er så ulik den korte, så burde det jo være opplyst om det da i det minste. Det går jo an å gi en tilbakemelding om dette syns jeg.
¤flicka¤ Skrevet 20. juli 2007 #3 Skrevet 20. juli 2007 Jeg synes godt du kan si fra. Trinnene i en rød aerobic-time skal være krevende, men det er lov til å forvente at instruktøren viser trinnene og forklarer hvordan det gjøres slik at det er hørbart. Alle har vært nybegynnere en gang, det kan ikke være slik at timene bare skal være for eksperter.
Gjest Deception Skrevet 20. juli 2007 #4 Skrevet 20. juli 2007 Det finnes gode instruktører, og dårlige, og du ser ut til å ha dumpet borti en dårlig instruktør. I mine øyne skal en god instruktør faktisk ha antenner nok til å skjønne at ikke alle henger med når h*n går for fort fram. Det aller viktigste er imidlertid at instruktøren bygger opp kombinasjonene gradvis, og ser til at alle henger med før h*n går videre til neste steg. Mitt råd er derfor: gå på flere ulike timer, til ulike instruktører. Du vil oppleve at det varierer litt, og sannsynligvis vil du finne instruktører du er fortrolig med. Husk også på en ting til: den første gangen på en ny time blir sjelden vellykket, men neste gang går det oftest mye bedre. (Nå fikk jeg lyst til å gå på aerobic her, men jeg er hjemme på "sommerferie" uten tilgang til treningssenter).
Gjest Huldali Skrevet 20. juli 2007 #5 Skrevet 20. juli 2007 Takk for svar! nå ble jeg i bedre humør Ja, de første timene er jo alltid vanskelig, men har aldri opplevd at det har vært sånn før, så ble overasket og sur. Men godt å høre at dere ikke syns det bare er min feil Jeg skal nok fortsette, men skal sørge for at det er en annen trener enn h*n som var i dag, håper og tror at det er en sommervikar som ikke skal fortsette utover høsten, for aerobic er jo så artig! Og vil ikke bare holde meg til de 30 minutters timene, trenger litt mer trening enn det
¤flicka¤ Skrevet 20. juli 2007 #6 Skrevet 20. juli 2007 Jeg går stort sett på de blå timene, de fokuserer mindre på koreografi og mer på intensitet og treningseffekt. Kanskje du kan prøve det også? Det er ikke så slitsomt som mange frykter
Gjest Huldali Skrevet 20. juli 2007 #7 Skrevet 20. juli 2007 Ja, jeg pleier å være med på de. Sælig de høypuls timene uten hopp, har et dårlig kne så liker ikke å hoppe og sprette så alt for mye. Men de er kjempeartige også får man svetta litt, det er alltid deilig!
aimee Skrevet 20. juli 2007 #8 Skrevet 20. juli 2007 Jeg har en liknende opplevelse som deg, da i rød steptime. Det var helt pyyton! Jeg hang ikke med i det hele tatt og hadde bare lyst til å løpe ut etter et kvarter. Den første gangen på ny time er jo alltid spennende og jeg har ingen forventninger om at alt skal går bra, men allikvel.. Det er frustrerende! Jeg liker å gi tilbakemeldinger til instruktørene, enten det gjelder trinn, musikk etc. Kanskje ikke så flink til å si i fra om ting jeg er misfornøyd med. Det blir ofte sånn dessverre. Hva med å legge en liten lapp i postkasse for ris og ros? Da slipper du å si fra dirkete til noen, samtidig som du blir hørt (forhåpentligvis).
Gjest Huldali Skrevet 20. juli 2007 #9 Skrevet 20. juli 2007 Ja, en liten lapp hadde vært det beste, da kunne jeg vært annonym. Litt pinglete av meg når det gjelder å gi kritikk.. Men tror faktisk ikke at senteret mitt har en slik kasse, har ikke sett noen kasse der og har de det burde jeg ha sett det etter alle de timene jeg har vært på det senteret Ganske dumt egentlig, alle slike steder burde ha en ros og ris kasse syns jeg.
aimee Skrevet 20. juli 2007 #10 Skrevet 20. juli 2007 Det hørtes rart ut at de ikke har det. Men det er vel kanskje ikke så ekkelt å spørre etter en postkasse, eller...? Jeg synes uansett du burde si i fra på en eller annen måte. Tenk på alle de andre som er nye og frustrerte
murray Skrevet 20. juli 2007 #11 Skrevet 20. juli 2007 Det var ikke en urutinert sommervikar du hadde? På SATS-senteret der jeg går er det vikarer akkurat nå, noe som resulterer i mange merkelige timer
Gjest Huldali Skrevet 20. juli 2007 #12 Skrevet 20. juli 2007 Jeg håper at hun var en vikar så hun ikke skal ha disse timene utover høsten. Skal snoke litt rundt på senteret neste gang og se etter en slik "ros og klage kasse", hvis de ikke har det tror jeg at jeg skal prøve så godt jeg kan å manne meg opp å si i fra hva jeg mener om timen. I hvert fall spørre om hvordan det skal være, kommer nok til å pakke klagen min fint inn :smile:
Twigi Skrevet 20. juli 2007 #13 Skrevet 20. juli 2007 (endret) På sommerstid har jeg vært borti mye rart av instruktører. Fra de flotteste instr. som kommer fra andre sentre, til de mest egoistiske bertene som bare kjører sitt eget løp. Dessverre er det ofte en sammenheng med alder her: Unge instruktører er ofte veldig optatt av å få trent selv, de har ikke noe blikk for elevene sine. De klarer absolutt ikke å hjelpe de som ikke får til øvelser, enten det gjelder trinn eller utførelse av styrkeøvelser. Jeg synes du skal si fra. Helst burde du si fra til instruktøren selv - det er det mest voksne og reale å gjøre. Du kan jo bare møte op på neste time, fortelle at du slet masse forrige gang. Si at du forstår at du ikke kan fikse alt med en gang, men gi vedkommende noen innspill på hvordan det kan bli bedre. F.eks. fortelle hvordan timen er bygd opp, ta seg tid til å sjekke at de fleste henger med på koreografien før de går videre, sørge for å bruke en mikrofon som funker etc. Du kan selvfølgelig si fra til lederen for senteret, men jeg synes det er litt dårlig gjort overfor instruktøren, som da ikke får muligheten til å rette opp feilene sine før sjefen får høre om det. Forøvrig har jeg en forkjærlighet for de blå timene. Der kan du posjonere krefter, og ta ut "alt" i forhold til hva du makter. Om du løfter beina høyt eller ikke kan du styre selv, og når formen kommer er det bare å ta i maksimalt! Koreografi er kjempegøy, men med mye nye trinn kan det være lurt å droppe armene og bare jobbe med å få til beina i første omgang. Husk å telle til 8 hele tiden - alt er bygd opp rundt det. Etter 4 eller 8 er det som regelnoe nytt. Lykke til neste gang! Ikke gi opp! Endret 20. juli 2007 av Twigi
Gjest Huldali Skrevet 20. juli 2007 #14 Skrevet 20. juli 2007 Takk for svar fra deg også, godt med så mange positive tilbakemeldiger, var så fortvilet og sint i dag tidlig, men nå er alt mye bedre! Det er så klart mest realt å si i fra til henne, men det vet jeg ikke helt om jeg tør altså... Da blir det i hvert fall godt pakket inn, gjerne med tusen smil Uansett hvis jeg sier i fra til en annen, så kommer jeg nok ikke til å nevne noen navn, for det blir litt uthengining. Bare spørre om hvordan det egentlig skal være og hvordan jeg opplevde det og slikt.
Annikken Skrevet 24. juli 2007 #15 Skrevet 24. juli 2007 Alle som trener aerobic har opplevd å være borti en dårlig instruktør eller en dårlig time, og det virker som du har vært uheldig. Du har ingen PLIKT til å si fra at timen er dårlig, det er bare å la være å møte opp på timene til denne personen framover. Er mange nok timer dårligere, kommer det færre folk, og SATS tar hintet, for de kortene du gir til instruktøren telles også opp etter timen og loggføres. Gå på en rød 55-minutter igjen, men med en annen instruktør. Og ikke bry deg mer om den dårlige timen Og, må også igjen si, som andre sier her, at det er forskjell på vanskelige og tåpelige timer. En time kan være kjempevanskelig, men likevel lett å få til, bare instruktøren er bra. Ikke tenk at du er "dårlig", det var som sagt en dårlig time. En flink instruktør skal klare å oppmuntre de fleste til å prøve videre. Og: Det er lov å gå i protest!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå