Ingy Skrevet 17. mars 2003 #1 Skrevet 17. mars 2003 Jeg er støttekontakt for ei 16 år gammel jente i Oslo. Hun er veldig musikkintr. og spiller flere instrumenter sjøl. Vi var på nyttårskonsert i Konserhuset, stor suksess. Nå har jeg lyst til å ta henne med i Operaen. Er det noen som veit om et stykke som passer for to nybegynnere? Veit dere om man kan få billigbilletter i operaen? Jeg fant ikke noe info om dette på hjemmesia. Takknemlig for tips. Ingy
*M* Skrevet 17. mars 2003 #2 Skrevet 17. mars 2003 Jeg ville anbefalt det meste innen sjangeren Opera Buffa eller Mozarts tryllefløyten. Opera Buffa er den komiske operaen, med di enkleste historiene. Det er litt vanskelig å henge seg på Wagners Niebelungringen med en gang! Jeg vet ikke så mye om operaen i Oslo siden jeg ikke bor der. Håper du finner utav dette. Det er ikke så mange som er åpne for opera!
Litago Skrevet 17. mars 2003 #3 Skrevet 17. mars 2003 Til nybegynnere vil jeg anbefale operaer av Puccini. Ser at Madame Butterfly går snart! Den er bare nydelig. Når La Boheme blir satt opp igjen så er det en sikker vinner. Mange "kjente" sanger derfra. Den Glade Enke av Lehar er kanskje enda mer tilgjengelig for nybegynnere. Kanskje dere bør starte med den? La Traviata av Verdi er også veldig poplær. Aner ikke hvordan prisene er i det Norske Opera akkurat nå ettersom jeg bor i utlandet. Men i "gamle dager" fikk man kjøpt rimelige uavhentede billetter rett før forestilling. Ulempen var jo at man ikke visste om man fikk billett eller ikke, men det var veldig rimelig og greit den gangen jeg var en fattig student. Ring til operaen og hør om de har samme ordning ennå!
Milo Minderbinder Skrevet 19. mars 2003 #5 Skrevet 19. mars 2003 "Jeg elsker Carmen Carmen elsker meg (hmmmmm.....rim....hmm) Når jeg lyst på leverpostei" Carmen er en ganske kjekk sak å høre på. forøvrig.....fint at du er støttekontakt. Det er en enormt viktig jobb.. Milo
Tiriltunge Skrevet 20. mars 2003 #6 Skrevet 20. mars 2003 Til nybegynnere vil jeg anbefale operaer av Puccini. Ser at Madame Butterfly går snart! Den er bare nydelig. Når La Boheme blir satt opp igjen så er det en sikker vinner. Mange "kjente" sanger derfra. Jeg sier meg både enig og uenig med Litago her, Puccini er absolutt å anbefale, men ikke Madame Butterfly! Den er utrolig kjedelig og stillestående! Nydelig musikk, ja, men ikke noe å begynne med. Nei, sats heller på Tosca, det er den ultimate opera! (Den settes forøvrig opp med to forestillinger i juni...) Min første opera var Tosca, jeg var 11 år og ble fullstendig trollbundet... Ellers er La Traviata av Verdi en fantastisk opera, den går i april/mai. Og, for den litt mer viderekommede operaelsker, jeg kan på det sterkeste anbefale Karmelittsøstrene av Poulenc. Den blir satt opp med tre forestillinger i mai, løp og kjøp billetter nå! Jeg hadde forøvrig med meg noen førstegangsoperagjengere (fint ord?! ) på Barbereren i Sevilla av Rossini, og det falt i smak. Elskovsdrikken av Donizetti er også en komisk opera som er lett tilgjengelig, med masse flott musikk, men ingen av disse settes opp denne sesongen. Operaen har forøvrig studentrabatt, rabatt for OBOS-medlemmer, og nå også en ungdomsrabatt. Vær oppmerksom på at det koster mer i helgene (fredag og lørdag) og på premieredager (60 kr). Ellers varierer prisen veldig fra forestilling til forestilling. Lykke til, håper dere får en kjempeopplevelse!
Milo Minderbinder Skrevet 20. mars 2003 #7 Skrevet 20. mars 2003 Vel. Som støttekontakt har du nok allerede oppdaget at hun har et ledsagerkort, hvilket innebærer at du nok etter alt og dømme går gratis. Dessuten vil jeg anta at hun nok får moderasjon på linje med enten barn eller pensjonist. Godt arbeid du gjør..... :D Milo
Klips Skrevet 20. mars 2003 #8 Skrevet 20. mars 2003 Tryllefløyten er jo veldig nybegynnervennlig fordi man har hørt så mange av melodiene før. Nybegynnere liker også ofte mye handling, vet ikke hvilken som er best der.
Ingy Skrevet 20. mars 2003 Forfatter #9 Skrevet 20. mars 2003 Tusen takk for alle gode tips! Hadde helt glømt at OBOS har rabatt. Tror jeg tar med medlemskortet mitt på jobb i morra, ringer og bestiller to billetter til La Traviata. 19. juni er jeg på konsert med the Boss, men faller opera i smak og er jeg heldig kan vi kanskje få billetter til Tosca 21. juni, eller til Den glade enke. Bør vi lese om historiene før forestilling? Takk for skryt Milo. Jeg er støttekontakt gjennom barnevernet så jeg tror ikke jeg får ledsagerpass da. Det er vel mest til folk med funksjonshemming? Jeg blei støttekontakt for å kutte ut sofa&tv/KG i hvert fall en kveld i uka, og fordi jeg sjøl var heldig og hadde stort nettverk da jeg som ung trengte det, men veit at alle ikke er like heldige. Det er en veldig givende jobb, artig å se jenta utvikle seg :-) Anbefales varmt!
Tiriltunge Skrevet 21. mars 2003 #10 Skrevet 21. mars 2003 Jeg vil anbefale at dere leser hva operaen handler om før dere går og ser, ja. De fleste operaer synges på originalspråket (La Traviata og Tosca synges på italiensk), og selv om det tekstes er ikke oversettelsene alltid like givende... Det kan være greit å vite hva som skjer der oppe på scenen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå