Gjest Gjest_Engstelig_* Skrevet 20. juli 2007 #1 Skrevet 20. juli 2007 Jeg vurderer å by på en leilighet, noe jeg aldri har gjort før, ergo føler jeg meg meget hjelpeløs og nervøs. Denne leiligheten har ligget ute for salg i over 2.5 måneder. Prisantydningen begynte på 1 790 000, men nå har de gått ned til 1 700 000. Det har visstnok ikke kommet inn noen bud. Håpet var å få den til max 1 600 000, mer enn det tror jeg ikke jeg tør eller har lyst til. Helst vil jeg jo betale enda mindre for den. Men hvor lavt bør jeg eventuelt starte? Går det greit å legge inn et bud på 1 450 000 f.eks? Kan det å starte med et veldig lavt bud ha noen ulemper (som at de blir fornærmet og ikke vil selge til meg uansett)? Hva om det de sier nei til førstebudet, og det ikke er noen andre i budrunden, da må jeg jo by over meg selv, og da må jeg finne ut hvor mye jeg skal gå opp på nesten bud. En annen ting: hvor mye bør man beregne å sitte igjen med hver måned etter at man har betalt alle regninger og kjøpt mat og diverse annet? Som i <utbetalt i måneden> - <husleie + nedbetaling av lån> - <sifo sine beregninger for hva man bruker i måneden i gjnsnitt på mat/klær/møbler/toalettartikler/osv> = ? Min faste kontakt i banken er på ferie, og hun som skulle steppe inn var det ingen hjelp i (hun kom med et forslag på hvor mye jeg kunne låne som viste at hun overhodet ikke hadde giddet å regne på det i det hele tatt, hadde jeg lånt så mye som hun foreslo hadde jeg gått i minus hver måned ). Arg, jeg hater dette! Det er tross alt -mye- penger det er snakk om uansett. Jeg har skikkelig angst for dette.
Frey Skrevet 20. juli 2007 #2 Skrevet 20. juli 2007 (endret) Først må du sette deg opp et budsjett som viser hvor mye du bruker på alt mulig pr mnd minus det du har i boutgifter pr i dag. Så legger du på husleia på denne leiligheten (husleie/fellesutgifter skal stå oppført i prospektet). Da ser du hvor mye du har igjen pr måned å betjene lån med. Deretter går du på bankens hjemmeside og bruker lånekalkulatoren og finner ut hvor mye lånet til denne leiligheten vil koste pr mnd med forskjellige antall nedbetalingsår. Du bør også beregne med rente opp mot 9-10 % for å være sikker på at du klarer utgiftene selv med en renteøkning. Edit: det er ikke noe i veien for å komme med et lavt bud. hvis de ikke aksepterer det kan du be de komme med et motbud som du enten kan godta eller ikke. Selv la vi inn bud på dette huset til 200' under prisantydning og fikk det. Det kommer alt an på hvor desperat selger er etter å kvitte seg med leiligheten. Endret 20. juli 2007 av Frey
Frk Johansen Skrevet 20. juli 2007 #3 Skrevet 20. juli 2007 Og du! Husk at selger er FORPLIKTET til å selge til deg på det de tilbyr som motbud. Har leiligheten stått for salg så lenge og ingen byr og de har begynt å sette ned prisen ville jeg lagt inn et bud og sett hva som skjer. Blir det avslått ber du om å få et motbud. Får du ikke det lar du hele kjøpet bero en fjorten dagers tid. Da har du fått mørnet selger litt og byr det samme som sist. Lykke til! Denne metoden har hjulpet to av mine venninner til kjøp og selv om det er et h... å vente de ukene (hhv 2 og 3) fikk de begge rimeligere leiligheter enn de i utgangspunktet hadde trodd. Det er et hett boligmarked om dagen men noen priser seg også helt ut. Lykke til!
murray Skrevet 20. juli 2007 #4 Skrevet 20. juli 2007 Vet akkurat hvordan du har det. Hver gang jeg legger inn bud får jeg nærmest panikkanfall Jeg synes du skal slenge inn et bud på 1.450.000. Det kan godt hende selger begynner å bli relativt svett siden han ikke har fått solgt enda. Har hørt om flere som har gjort kupp på denne måten. Når (hvis) jeg får kjøpt meg leilighet kommer jeg til å sitte igjen med rundt 8000 kroner per måned etter at alle regninger er betalt. Stiger renta kraftig blir det selvfølgelig trangere. Hvis du er nervøs for renteoppgang kan du binde deler av lånet, men dette lønner seg ikke i lengden.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. juli 2007 #5 Skrevet 20. juli 2007 Jeg synes renteberegning på 9-10 % var høyt, selv pleier jeg å regne med 6-7 %. En annen måte å beregne ekstra sikkerhet på er å velge lavere avdragstid enn det banken gir deg maks. Dermed kan du - i "dårligere tider" med en renteøkning som truer med å velte lasset ditt be banken om lengre nedbetalingstid for en periode slik at avdragene blir lavere. Eks.: Hvis banken din tilbyr deg maks 25 års nedbetalingstid, så legg inn 15 eller 20 i dine regnestykker. Du vil da ha mulighet å øke nedbetalingstiden med 10 eller 5 år når renten stiger "faretruende". Legg inn det budet du mener du har råd til, med et lite slingringsmonn. Hvis fristen går ut uten aksept så foreslår jeg at du kontakter megler og spør om de kan tenke seg å gi et motbud eller om de har gjort seg noen tanker om hva de må ha. Jeg ville når jeg laget et budsjett laget et som viste meg det jeg betaler i dag og et som er laget på SIFO-modellen. Det er ikke meningen at du skal ha "overskudd" når du bruker SIFO modellen, så har du det så er dette ting du evt. kan legge inn i sparing eller ekstra avdrag på lånet (ref. lengre eller kortere nedbetalingstid i første avsnitt av dette innlegget).
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2007 #6 Skrevet 20. juli 2007 Jeg synes også du skal legge inn en renteberegning på 9-10%. Det er ingen tvil om at renta fortsatt skal opp. Husk at utlånsrenta var 17% i 1987. Den blir nok ikke så høy, men vi har de siste årene hatt en historisk lav rente. http://www.ssb.no/aarbok/tab/tab-464.html Når det gjelder utgifter til livsopphold ville jeg tatt utgangspunkt i SIFOs satser. Lykke til med boligkjøp!
Gjest KATTAstrofe Skrevet 20. juli 2007 #7 Skrevet 20. juli 2007 Banken vi tok lån i beregnet at vi skulle klare en rente på 9%, så det er nok greit å legge lista litt høyt. Da slipper du å miste nattesøvnen om renta skulle bli høyere enn de forventede 6-7%.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 20. juli 2007 #8 Skrevet 20. juli 2007 Kan det å starte med et veldig lavt bud ha noen ulemper (som at de blir fornærmet og ikke vil selge til meg uansett)? Hva om det de sier nei til førstebudet, og det ikke er noen andre i budrunden, da må jeg jo by over meg selv, og da må jeg finne ut hvor mye jeg skal gå opp på nesten bud. Sist vi kjøpte var vi de eneste som la inn bud, og vi la oss et stykke under takst. Fikk avslag på dette budet, og økte neste bud med 20 000, og gav samtidig beskjed om at vi ikke kom til å gi flere bud. Fikk tilslag og leiligheten var vår, MYE under takst Så det er bare å by ivei det du mener leiligheten er verdt.
Gjest vimselot Skrevet 20. juli 2007 #9 Skrevet 20. juli 2007 Da jeg solgte bolig sist, fikk jeg et bud jeg ikke godtok, men jeg la ikke inn noe motbud. Uansett er det sikkert lurt å legge budet lavere enn takst, om boligen blir solgt via megler, vil megler informere deg om andre bud, slik at du har mulighet til å være med i videre budrunde. Min megler visste at jeg ikke ville selge for enhver pris, og tror han informerte potensielle kjøpere om dette også. Det var klart en del oppussing i forbindelse med boligen, men jeg ville ikke selge om jeg ikke fikk den prisen jeg mente boligen og eiendommen var verdt, for de rette kjøperne. Jeg visste at selv om det kunne ta tid, ville de dukke opp. Det tok noen uker, men føltes som en evighet... Megler foreslo en kjøpesum som skulle stå i prospektet, men jeg godtok ikke den summen. Jeg høynet, og jeg fikk det som jeg ville, selv om det tok litt tid før den rette kjøperen kom på banen. Likevel, alle som selger bolig, er vel ikke like sær som jeg. Jeg var forresten nødt for jeg hadde enten valget med å bo der og leie ut et rom eller to, eller selge... Eller finne meg en mann, men jeg er ikke så desperat... Folk som driver innenfor eiendom, rådet meg til å ha is i magen. Skulle jeg kjøpt noe i dag, til nesten 2 millioner og f.eks. uten særlig egenkapital, ville jeg beregnet at renta kan øke til 9 prosent, over tid.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2007 #10 Skrevet 20. juli 2007 Da jeg solgte bolig sist, fikk jeg et bud jeg ikke godtok, men jeg la ikke inn noe motbud. Uansett er det sikkert lurt å legge budet lavere enn takst, om boligen blir solgt via megler, vil megler informere deg om andre bud, slik at du har mulighet til å være med i videre budrunde. Min megler visste at jeg ikke ville selge for enhver pris, og tror han informerte potensielle kjøpere om dette også. Det var klart en del oppussing i forbindelse med boligen, men jeg ville ikke selge om jeg ikke fikk den prisen jeg mente boligen og eiendommen var verdt, for de rette kjøperne. Jeg visste at selv om det kunne ta tid, ville de dukke opp. Det tok noen uker, men føltes som en evighet... Megler foreslo en kjøpesum som skulle stå i prospektet, men jeg godtok ikke den summen. Jeg høynet, og jeg fikk det som jeg ville, selv om det tok litt tid før den rette kjøperen kom på banen. Likevel, alle som selger bolig, er vel ikke like sær som jeg. Jeg var forresten nødt for jeg hadde enten valget med å bo der og leie ut et rom eller to, eller selge... Eller finne meg en mann, men jeg er ikke så desperat... Folk som driver innenfor eiendom, rådet meg til å ha is i magen. Skulle jeg kjøpt noe i dag, til nesten 2 millioner og f.eks. uten særlig egenkapital, ville jeg beregnet at renta kan øke til 9 prosent, over tid. Forrige budrunde jeg var med i tapte jeg etter at megler hadde fått inn et bud, og først fem dager senere, to timer før fristen gikk ut, gadd informere meg om det, enda han lovet dyrt og hellig å si fra med en gang det kom et bud. Meglerne må selvsagt si at selgerne ikke godtar bud under prisantydning, hadde de sagt noe annet hadde det vel alle bydd under.
Frey Skrevet 20. juli 2007 #11 Skrevet 20. juli 2007 Meglerne må selvsagt si at selgerne ikke godtar bud under prisantydning, hadde de sagt noe annet hadde det vel alle bydd under. De må de vel ikke. Meglerne er tross alt bare mellommenn mellom kjøper og selger, men som prøver å skaffe selger best mulig pris.
Gjest vimselot Skrevet 21. juli 2007 #12 Skrevet 21. juli 2007 Tror ikke megler må informere om at selger ikke er villig til å selge under takst eller prisantydning, for megler kan ikke vite om selger ombestemmer seg over tid... Det var frekt av megler, gjest, å ikke gi deg info om budet som var kommet inn. To timer før fristen går ut, er ikke mye, om man må prate med banken først. Det var frekt overfor selger også, så jeg ville tatt dette opp med selger om jeg var deg. Regner med at det er for sent nå, men man kan ikke stole helt på meglere...
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2007 #13 Skrevet 21. juli 2007 Jeg har kjøpt leilighet to ganger, og har tjent på følgende: Før jeg har gitt et bud, har jeg fått bekreftelse fra banken på hvor mye jeg kan låne. Jeg har så gitt et litt lavt bud med kort frist (for eksempel i morgen kl. 12.) Jeg har gitt bankens bekreftelse til megler. Dersom en annen person gir et motbud, og den personen ikke har bekreftelse på at han/hun får lån i banken, så vil selger kanskje heller gå med på et lavere bud fra deg (og være sikret salget). Det er vanskelig for andre å skaffe bekreftelse fra banken på så kort frist, derfor er det viktig med kort frist. Med en slik bekreftelse kan du også gi samme bud som den andre personen, og likevel vinne budrunden. Angående prisen: prøv deg gjerne med å gi bud på 1.450 men vær forberedt på at du må litt opp. Sett en makssum for deg selv på forhånd, for i en budrunde, er det lett å bli overivrig og gi et høyere bud enn du i utgangspunktet hadde tenkt. Har du bestemt deg for at "dette er siste bud, dette er så høyt jeg vil gå", så la megler skjønne det.
Apple- Skrevet 21. juli 2007 #14 Skrevet 21. juli 2007 (endret) De må de vel ikke. Meglerne er tross alt bare mellommenn mellom kjøper og selger, men som prøver å skaffe selger best mulig pris. Megler er ikke mellommann mellom kjøper og selger, megler jobber for selger!! Edit: megler er selvsagt mellommann mellom kjøper og selger, men jobber kun for selger og gjør selvsagt ingenting for å hjelpe kjøper. Endret 21. juli 2007 av Apple-
Gjest Gjest_Engstelig_* Skrevet 21. juli 2007 #15 Skrevet 21. juli 2007 Takk for svar Jeg har regnet på det og vet hva jeg selv mener jeg har råd til, med en god sikkerhetsmargin. Etter nedbetaling av lån, husleie samt andre utgifter beregnet etter sifo sine tall har jeg nærmere 4000 til overs. Det skulle vel holde? Problemet er at jeg må høre om banken er enig, og det er jo ikke så lett når hun jeg pleier snakke med er på ferie og "vikaren" var helt på bærtur. Uff, det er så nifst å skulle bruke så mye penger! Jeg er skikkelig vinglepetter, bare det å velge mellom krokanis og vanilje tar meg evigheter, for ikke å snakke om når jeg skal ha meg ny mobil. Noe jeg kom på en søvnløs kveld var "Men hvor i alle dager er det plass til tv'en? Den ene veggen er for kort, da står den i veien for altandøren, og da må den stå på andre siden av åpningen til kjøkkendøren, men da kommer den jo helt på skeive i forhold til sofaen... hm... kan jeg virkelig kjøpe en leilighet hvor tv'en kommer på skeive?" Av alle dumme unnskyldninger for å nøle litt til liksom... Jeg har sett etter leilighet i over et år nå..
murray Skrevet 22. juli 2007 #16 Skrevet 22. juli 2007 Skal de 4000 dekke mat? Anbefaler forresten å prøve dinsides lånekalkulator.
Frey Skrevet 22. juli 2007 #17 Skrevet 22. juli 2007 Megler er ikke mellommann mellom kjøper og selger, megler jobber for selger!! Edit: megler er selvsagt mellommann mellom kjøper og selger, men jobber kun for selger og gjør selvsagt ingenting for å hjelpe kjøper. En megler er en mellommann, som prøver å skaffe selger best mulig pris. Og en god melger tilrettelegger gjerne endel for kjøper også (fordi det kan gi selger bedre pris). Takk for svar Jeg har regnet på det og vet hva jeg selv mener jeg har råd til, med en god sikkerhetsmargin. Etter nedbetaling av lån, husleie samt andre utgifter beregnet etter sifo sine tall har jeg nærmere 4000 til overs. Det skulle vel holde? Problemet er at jeg må høre om banken er enig, og det er jo ikke så lett når hun jeg pleier snakke med er på ferie og "vikaren" var helt på bærtur. Me dagens rente eller med forventet renteøkning? 4000 i måneden dekker ikke all verden av en renteøkning på 2-3-4%. Men mye kommer an på om du har egenkapital og/eller kausjonist.
Gjest Gjest_Engstelig_* Skrevet 22. juli 2007 #18 Skrevet 22. juli 2007 Skal de 4000 dekke mat? Anbefaler forresten å prøve dinsides lånekalkulator. Nei, 4000 er det som er igjen når alle utgifter som mat, klær, hygieniske produkter, møbler, fornøyelser, ja, stort sett alt (bruker sifo sine satser) er trukket fra. De 4000 blir helt til overs, kan spares til trangere tider hvis renten går opp eller gå til uforutsette utgifter (som f.eks. vaskemaskin som går dukken.) Har prøvd dinside sin lånekalkulator. Det ser dog ikke ut som om den tar hensyn til at man får 28% skattefradrat på rentene
Gjest Gjest_Engstelig_* Skrevet 22. juli 2007 #19 Skrevet 22. juli 2007 En megler er en mellommann, som prøver å skaffe selger best mulig pris. Og en god melger tilrettelegger gjerne endel for kjøper også (fordi det kan gi selger bedre pris). Me dagens rente eller med forventet renteøkning? 4000 i måneden dekker ikke all verden av en renteøkning på 2-3-4%. Men mye kommer an på om du har egenkapital og/eller kausjonist. Jeg har en god del egenkapital, så lånet blir på max en million. Rente på 9% skal ikke være noe problem, retner med å sitte igjen med ca 2500 i måneden hvis renten er så høy.
Gjest Blondie65 Skrevet 22. juli 2007 #20 Skrevet 22. juli 2007 Jeg har en god del egenkapital, så lånet blir på max en million. Rente på 9% skal ikke være noe problem, retner med å sitte igjen med ca 2500 i måneden hvis renten er så høy. Med 4000 igjen etter at SIFO-modellen har "tatt sitt" (jeg synes de beløpene der er drøye men det er nå meg ...) så skulle du ha god sikkerhetsmargin - også når du sitter igjen med 2500 når du regner med høyere rente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå