Gjest tjueen Skrevet 20. juli 2007 #1 Skrevet 20. juli 2007 Problemet med meg og min samboer er at vi har helt forskjellige familier. Mens de fleste i min familie (foreldre,tanter,besteforeldre) ikke rører alkohol, er dette helt normalt i hans familie. De er også veldig høyrøstet og gjør veldig mye ut av seg, mens min familie er mye roligere. Jeg vil ikke ha noe fyllefest i mitt bryllup, men familien hans kommer til å KJEDE SEG uten alkohol. Hva kan være løsningen på dette? Vi har snakket om å ha to separerte fester, gifte oss i utlandet med liten sermoni osv.. Har flere vært i samme situasjon?
kathrine79 Skrevet 20. juli 2007 #2 Skrevet 20. juli 2007 Problemet med meg og min samboer er at vi har helt forskjellige familier. Mens de fleste i min familie (foreldre,tanter,besteforeldre) ikke rører alkohol, er dette helt normalt i hans familie. De er også veldig høyrøstet og gjør veldig mye ut av seg, mens min familie er mye roligere. Jeg vil ikke ha noe fyllefest i mitt bryllup, men familien hans kommer til å KJEDE SEG uten alkohol. Hva kan være løsningen på dette? Vi har snakket om å ha to separerte fester, gifte oss i utlandet med liten sermoni osv.. Har flere vært i samme situasjon? Bryllup er en mer høytidelig anledning enn en vanlig fest og jeg tror de fleste ter seg deretter. Mengden alkohol til maten lar seg fint begrense. Man kan jo kutte ut sprit, servere bare øl og vin. Tror det sikkert løsere seg veldig greit
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2007 #3 Skrevet 20. juli 2007 Jeg har ei god venninne som var i samme situasjon, hans familie var kristen og mange helt avholds, hennes var kanskje ikke veldig høyrøstede men definitivt vant med alkohol til fest. De valgte et bortimot alkoholfritt bryllup (hadde kaffe avec og ellers kun brus til maten) og resultatet var at folk dro kl 2230-23 og en del hadde nok da hatt lyst til å gå en stund allerede.. Men de hadde heller ikke musikk, så de brukte ikke andre ting for å få opp stemningen heller vel å merke. Var i et bortimot fullstendig avholdsbryllup der folk hadde det mye bedre (de serverte kun alkohol i form av en type lettcider) så det går an å ordne. Men da tror jeg nesten jeg hadde gått for å bruke penger på live-musikk av god kvalitet.. Alternativt kan du servere litt alkohol, men begrenset, til maten f.eks og kaffe avec, men ikke noe mer.. Eller ha en middag med lite eller ingen alkohol, og et annet lokale med fest etterpå.
Gjest samme problem Skrevet 20. juli 2007 #4 Skrevet 20. juli 2007 Problemet med meg og min samboer er at vi har helt forskjellige familier. Mens de fleste i min familie (foreldre,tanter,besteforeldre) ikke rører alkohol, er dette helt normalt i hans familie. De er også veldig høyrøstet og gjør veldig mye ut av seg, mens min familie er mye roligere. Jeg vil ikke ha noe fyllefest i mitt bryllup, men familien hans kommer til å KJEDE SEG uten alkohol. Hva kan være løsningen på dette? Vi har snakket om å ha to separerte fester, gifte oss i utlandet med liten sermoni osv.. Har flere vært i samme situasjon? Som jeg skulle skrevet det selv. Halve på min side ser på dem selv som litt overklasse og drikker kun et glass eller to av finere viner, den andre delen drikker knapt noe alkohol pga vi hadde noen alkoholikere i besteforeldre genrasjonen. Resultatet er at min familie drikker veldig lite og det er ingen der som ville drømme om å drikke seg beruset. Hans familie er mer livsnytere og drikker gjerne noen glass vin eller annen alkohol i lystige lag. Han har også et par onkler som har en tendens til å drikke i meste laget, og de aller fleste av dem drikker seg i ganske godt humør. Så for noen av disse utvikler gjerne et bryllup seg til en fyllefest. Vi har tenkt mye på dette og jeg har grudd meg mye nettopp for som du sier, min familie vil reagrere negativt på de som drikker seg i "god" stemmning/små fulle/fulle, mens hans familie vil kjede seg dersom det bare skal sippes et glass vin. Vi har kommet frem til at vi kutter ut den frie baren da dette for håpentligvis vil dempe dem som har en tendens til å drikke seg fulle. Men vi skal ha bar med greie priser samt gratis musserende vin hele kvelden. På denne måten så håper vi at alle vil kose seg, alkoholen er tilgjennelig med ikke i frie strømmer. Tror ikke jeg ville valgt separate fester fordi noe at poenget og noe av det som er koselig er jo at familiene treffes og at du treffer familien til din mann/kone. Dere kunne jo tenke på noe lignende av det vi skal ha, en litt formell ramme og ikke fri flyt av alkohol. Jeg/vi håper at dette skal bremse de som drikker mest, men at alle samtidig vil ha det koselig. Men hvem vet.... Kommer til å lese hele denne tråden for kunne trenge noen ideer på hvordan man skal håndtere familier som er helt forskjellige, ikke bare anngående alkohol.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 21. juli 2007 #5 Skrevet 21. juli 2007 Vi hadde det "problemet" i vårt bryllup. På mannens side er det nesten ingen som drikker, mens min familie drikker en del. Vi løste det ved å servere vin til maten og litt til kaffen. Ellers ingen bar eller drikke utover kvelden. Festen varte lenge den, men ble ingen fyllefest. Vennene våre kjenner jo familiene våre, og reagerte ikke på at det ikke ble servert alkohol utover kvelden. Har faktisk fått kommentarer på at det var en smart løsning vi hadde funnet.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2007 #6 Skrevet 21. juli 2007 Hvor for blir det nærmest sett på som en selvfølge at fri bar resulterer i fyllefest???? Da har man jammen lave tanker om gjestene sine...... De få personene som liker alkohol for godt til vanlig og... vil drikke like mye uansett om man har fri bar eller må betale for drinken!!
Gjest Fliss Skrevet 21. juli 2007 #7 Skrevet 21. juli 2007 Hvor for blir det nærmest sett på som en selvfølge at fri bar resulterer i fyllefest???? Da har man jammen lave tanker om gjestene sine...... De få personene som liker alkohol for godt til vanlig og... vil drikke like mye uansett om man har fri bar eller må betale for drinken!! Jeg var engang i et "alkoholfritt" bryllup .. der hadde gamle bestefar en lerke på innerlommen og ble fullere og fullere for hver gang han var på toalettet .. .. men så var det han som var kveldens høydepunkt - for makan til kjedelig kveld har jeg aldri opplevd .. Jeg synes det er en uting at den ene parten skal bestemme at det må være alkoholfritt bare fordi de ikke drikker selv ...
naley Skrevet 21. juli 2007 #8 Skrevet 21. juli 2007 Min familie er kristne og ikke helt avholds men drikker ikke vanligvis. hans er mer festete. Vi tok utgangspunkt i hvem vi var og kom fram til helt alkoholfritt var det som ble best! Så må man lage noe liv ut av festen utenom.
2008brud Skrevet 21. juli 2007 #9 Skrevet 21. juli 2007 Hvor for blir det nærmest sett på som en selvfølge at fri bar resulterer i fyllefest???? Da har man jammen lave tanker om gjestene sine...... De få personene som liker alkohol for godt til vanlig og... vil drikke like mye uansett om man har fri bar eller må betale for drinken!! Det er alltid noen som kan hive innpå litt for mye, og sette en demper på dagen for brudeparet. Så jeg vil helst ikke ha bar i det hele tatt. Bare servering til maten. Men jeg er ikke alene om å bestemme, så det spørs om jeg får det til
Gjest enda en gjest Skrevet 23. juli 2007 #10 Skrevet 23. juli 2007 Hvor for blir det nærmest sett på som en selvfølge at fri bar resulterer i fyllefest???? Da har man jammen lave tanker om gjestene sine...... De få personene som liker alkohol for godt til vanlig og... vil drikke like mye uansett om man har fri bar eller må betale for drinken!! Dette innlegget snynes jeg er helt taapelig. Denne traaden handler ikke om fri bar vs ikke fri bar, den handler om hvordan man kan begrense alkohol inntaket til enkelte personer slik at alle kan faa en trivelig fest. Vi har samme problemet med at noen drikker litt i meste laget dersom de faar fri servering, noe som er utrivelig og pinlig for resten av familien og absolutt noe brudeparet skal slippe aa bekymre seg paa sin dag. I vaar familie har det aa ikke ha fri vaert signal sterkt nok i de familie bryllupene jeg har deltatt i. Ved aa vise at man ikke bruker pengene sine paa det men paa andre elementer saa viser man at det ikke er fest med haelene i taket man oensker. Noen vil selvfoelgelig ikke la seg begrense med hos oss har det vaert et sterkt nok signal og alle har kost seg uten at det har blitt pinlig eller utrivelig.
Stine66 Skrevet 23. juli 2007 #11 Skrevet 23. juli 2007 Men hvem er det egentlig som skal bestemme hvordan bryllupet skal være da? Man vil jo alltid komme ut for problemet "min familie gjør slik, og hans gjør slik", ikke bare når det kommer til alkohol. Jeg syns at hovedsaken skal være hvordan dere som brudepar vil ha dagen. Vil DERE ha et alkoholfritt bryllup, så gjør dere det, ønsker dere å ha bar, så gjør dere det. Gjestene innfinner seg etter det, og gjør de ikke det syns jeg seriøst det er deres problem.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2007 #12 Skrevet 23. juli 2007 Gjestene innfinner seg etter det, og gjør de ikke det syns jeg seriøst det er deres problem. Klart det er gjestenes problem om de ikke innfinner seg, men det blir en pinlig og utrivelig fest for alle inkludert brudeparet. Og det er i allefall ikke slik jeg vil huske vårt bryllup og da må man ta sine forhåndsregler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå