Gjest Gjesterud Skrevet 20. juli 2007 #1 Skrevet 20. juli 2007 Har ei jente som om et par uker blir 3 år. Skulle gjerne ha fått henne til å slutte med smokken, men det er ikke så lett. Noen som har tips til meg?
Bokormen Skrevet 20. juli 2007 #2 Skrevet 20. juli 2007 Jeg har mange små pasienter mellom 3 og 5 år som kommer til meg som tannlege, med foreldrene sine, og da gjør vi ett lite rituale ut av det, hvor de putter smokken(e) sine i en stoor vase jeg har på skapet mitt, også får de en ekstra premie av meg i bytte Da forklarer jeg de at smokken gjør at voksentennene ikke kommer riktig på plass om de fortsetter med smokk, og jeg har fått mange positive tilbakemeldinger på dette fra foreldre
Gjest Gjesterud Skrevet 20. juli 2007 #3 Skrevet 20. juli 2007 Det var lurt. Men skjønner så små barn dette? Altså jeg tenker ikke på 5-åringene, men datteren min har jo ikke fylt 3 år enda. Tror ikke det nytter om jeg forklarer henne dette. Vi har prøvd å la henne kaste smokken og sånn, men etter en stund hyler hun etter den igjen. Noen ganger prøver jeg å ta den ut av munnen mens hun sover, men dette merker hun..
Gjest særa Skrevet 20. juli 2007 #4 Skrevet 20. juli 2007 Jeg hadde ingen problemer med avvenning av smokk, men så var også barna mine mye mindre da jeg klippet smukkene i stykker og de måtte klare seg uten. 18 måneder var grensen jeg satte for smokkbruk, og i den alderen har de heller ikke rukket å knytte seg så fast til den at det blir en krise når de må klare seg uten. Avvenningen blir verre jo større barnet blir er min erfaring, ut fra venners barn.
Brukernavn Skrevet 20. juli 2007 #5 Skrevet 20. juli 2007 Jeg husker ikke hvor stort barnet vårt var, men jeg "glemte" smokkene når vi skulle på overnattingstur en gang, og da hadde h*n ikke annet valg enn å sove uten. Gikk som en drøm. (Men nå skal det sies at h*n brukte aldri smokkene på annet tidspunkt enn natten, og det kan være det er vanskeligere å venne av et barn som har gått rundt med den døgnet rundt..)
Bokormen Skrevet 20. juli 2007 #7 Skrevet 20. juli 2007 Det var lurt. Men skjønner så små barn dette? Altså jeg tenker ikke på 5-åringene, men datteren min har jo ikke fylt 3 år enda. Tror ikke det nytter om jeg forklarer henne dette. Vi har prøvd å la henne kaste smokken og sånn, men etter en stund hyler hun etter den igjen. Noen ganger prøver jeg å ta den ut av munnen mens hun sover, men dette merker hun.. For å være ærlig, jeg vet ikke om de forstår det :D Men da er alle smokkene ute av hus, og foreldrene kan minne barna på det. Det vanskeligste er jo selvsagt å "stå imot" gråting osv etterpå. Dette blir det nok uansett, når barnet er "såpass gammelt"
Kayli Skrevet 20. juli 2007 #8 Skrevet 20. juli 2007 Begge mine har sluttet med smokken i 3-års alderen. Vi begynte med å redusere smokkbruken, slik at den på slutten bare var tilgjengelig i senga. Jenta vår ga sin til nissen. Hun la den på peiskanten lille julaften da hun hengte opp strømpen sin, og nissen hentet den i løpet av natten. Hun ble belønnet med en ekstra fin strømpegave. Gutten la sin i kista på Kaptein Sabeltanns smokkarium da vi var i Kristiansand tidligere i sommer. Han ble belønnet med sverd og pistol, som han hadde ønsket seg lenge. Det går an å sende smokken til både Sabeltann og Gråtass. Datteren til venninne av meg ga sin smokk til tantas kattunge. Kanskje dere kjenner noen babyer som kan "få" den? Jeg tror "cluet" er å forberede barnet godt; snakke mye om hva som skal skje. Dessuten er det lurt med belønning. Vi har også erfart at fokuset på smokken blir mindre når vi har kvittet oss med den ved spesielle anledninger; til jul og på ferie.
Gjest prestekrage Skrevet 20. juli 2007 #9 Skrevet 20. juli 2007 Som et rituale fikk vesla klippe i stykker smokkene sine selv. Deretter puttet vi dem i en konvolutt som vi "sendte" til Kaptein Sabeltann. Gjett om det var morro å "finne igjen" smokken utstilt i sabeltanns smokkarium da vi var i Kristiansand sommeren etter!!!
Gjest Gjesterud Skrevet 20. juli 2007 #10 Skrevet 20. juli 2007 Takk for tips, det var smart, kanskje jeg skal la henne klippe den i stykker selv..verdt å prøve iallefall.
Polly Ester Skrevet 20. juli 2007 #11 Skrevet 20. juli 2007 Jeg hørte om noen som avvennet barnet med smokk ved å klippe av litt og litt av gummien. Når det ikke var nok gummi igjen til å suge på så var smokkebruken over... En annen historie var om flaskebruk, men kan sikkert brukes på smokker også: Klipp små, små hull i gummien. Og når da barnet syns det er litt rart så si at musene har sikkert vært der og tygget på smokkene, "men det gjør jo ingenting"... (vet ikke om det funker, men denne familien hadde visst vært litt plaget av mus, så ungen syntes det var skikkelig ekkelt)
abelille Skrevet 22. juli 2007 #12 Skrevet 22. juli 2007 ... å klippe av litt og litt av gummien ... ...Klipp små, små hull i gummien... Kan det være noe lurt å klippe hull i smokker som skal brukes? I bruksanvisninga står det jo veldig bestemt at man skal sjekke smokker før bruk og at de ikke må brukes dersom de er ødelagt. Men det gjelder kanskje mest på små barn?
*Emma* Skrevet 22. juli 2007 #13 Skrevet 22. juli 2007 Sønnen min sluttet da han var 3.5 Vi tok det riktignok gradvis og fra hanv ar rundt 2fikk han bare ha den hjemme....også bare i senga...osv osv. Da hanv ar 3.5 tok vi han med oss til Toys'r'us og sa at han skulle få velge seg en leke (innen for rimelighetens grenser) -men da måtte mamma og pappa få alle smokkene. (Eventuelt kan man ta dem m i butikken og "betale" lekene med dem.) Han valgte en lastebil til 200kr og etter det spurte han aldri om smokkene. Vi lurte på hva som ville skje om han fant flere hjemme (som vi ikke hadde funnet) - det gjorde han og da gikk han frivillig og kastet dem! Jeg tror ikke nødvendigvis at det er verre jo eldre de er. Hos oss var det ikke det. Hadde vi tatt den fra ham før -mens han var liten og ikke forsto tror jeg det hadde vært mye vanskeligere. Dette var helt smertefritt.
ThirtySomething Skrevet 22. juli 2007 #14 Skrevet 22. juli 2007 Jeg synes i prinsippet at smokken er en uting. Her har vi vært veldig restriktive på den. Fra de var ganske små, kanskje 8-9 mnd, har smokken vært kun å få i senga/sovetid. Da de nærmet seg 2 år, reduserte vi, og så hadde vi bare 1 smokk igjen.. da den fikk et hull, var barnet med på å kaste den. Var ikke noen traume i det hele tatt. Vi har heller ikke fått "tottebarn". Flasken kuttet vi ved 1 års alder - siden det har det alltid vært kopp. Har alltid vært lett hysterisk når jeg har sett 2-3-4 åringer som går rundt med smokk på kjøpesenter etc. Virker som det er de voksne som finner unnskyldninger for at barna skal få ha smokken. Man må ikke være så redd for å gi barna retningslinjer, og la det protestere på våre beslutninger.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2007 #15 Skrevet 23. juli 2007 Gutten vår slutta med smokken da han var litt over 2,5 år. Da hadde han bare hatt den på natta i lengre tid, men vi grudde oss likevel. Forestilte oss mye skriking og urolige netter. Men det gikk overraskende bra! Han var klar over hva som skjedde, og protesterte ikke (vi hadde en avtale om at han skulle få velge seg en leke istedet) på at smokken gikk i søpla. Det som var litt trøblete med smokkeslutten var at han brukte myyye lengre tid på å roe seg ned om kvelden. Med smokken pleide han å sovne ganske fort, mens uten smokk tok det flere timer før han sovna (men gråt ikke, satt i senga og lekte og holdt på). Og dagsovinga har han slutta med etter at smokken forsvant. Nå spør han ikke etter den i det hele tatt, og her om dagen da han fant en smokk vi ikke visste om gikk han og kasta den i søpla selv
Gjest stella Skrevet 11. november 2011 #16 Skrevet 11. november 2011 jeg syns banet sku selv bestemme kor lenge ho vil ha smokken
Caramba Skrevet 11. november 2011 #17 Skrevet 11. november 2011 Sønnen min sluttet da han var 3.5 Vi tok det riktignok gradvis og fra hanv ar rundt 2fikk han bare ha den hjemme....også bare i senga...osv osv. Da hanv ar 3.5 tok vi han med oss til Toys'r'us og sa at han skulle få velge seg en leke (innen for rimelighetens grenser) -men da måtte mamma og pappa få alle smokkene. (Eventuelt kan man ta dem m i butikken og "betale" lekene med dem.) Han valgte en lastebil til 200kr og etter det spurte han aldri om smokkene. Vi lurte på hva som ville skje om han fant flere hjemme (som vi ikke hadde funnet) - det gjorde han og da gikk han frivillig og kastet dem! Jeg tror ikke nødvendigvis at det er verre jo eldre de er. Hos oss var det ikke det. Hadde vi tatt den fra ham før -mens han var liten og ikke forsto tror jeg det hadde vært mye vanskeligere. Dette var helt smertefritt. Dette gjorde vi også, rundt 3 år. Barnet brukte bare smokken i senga og i bilen et par år, men den var en kjær venn.
Gjest gurimalla Skrevet 11. november 2011 #18 Skrevet 11. november 2011 Mine barn sluttet helt da de var 3, da hadde de allerede kun lov til smokke om natta da de sov og på lengre bilturer. Vi snakket om det en stund i forvegen og puttet alle smokkene i en konvolutt og sendte denne til Kaptein Sabeltann. Den første kvelden var det gråt og tenners gnissel i ca en time, den andre kvelden i en halv time og så var det slutt. Begge har fått smokkepremie dagen etter første smokkefrie natt! Det viktigste er å være konsekvent, når du sier at det er slutt så er det slutt. Det går helt greit, jeg har hatt to smokkeelskere og smokkeslutt har vært helt uproblematisk. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå