Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er det noen som har en snill og flink mann/kjæreste de kan spørre- eller er det noen her som selv er flink på data? Jeg er ei jente med ikke altfor store begreper når det gjelder data, så derfor skriver jeg problemstillingen med egne ord- og håper at noen her forstår meg og kan svare.

Saken er den at jeg er en fattig student som har fått hjelp til å "rappe" nett av naboene. Vedkommende som har hjulpet meg med dette bor i Bergen, mens jeg bor i en annen kant av landet. Jeg har også en DNS- ping, som jeg bruker hvis jeg har problemet med nett (for å se om jeg har signaler) Da pinger jeg opp en konkret IP-adresse som ligger inne i DNS-pingen, uten at jeg har satt meg så godt inn i dette. Har egentlig hele veien trodd at jeg pinger på en eller annen nabo eller på selve ruteren som jeg har på veggen i stua (hvis noen skjønner hva jeg mener).

Saken er i hvertfall den at jeg for moroskyld lastet ned et program som heter visual route (om noen kjenner til dette programmet). Da jeg sjekket IP-adressen (den jeg pinger),så oppdaget jeg via programmet at verten (IP-adressen) kan spores i hele 14 ledd. Og det litt sjokkerende var at IP-adressen (verten) var til han fyren i Bergen som har hjulpet meg!! Trodde jeg skulle ende opp her jeg bor med IP-adressen,men endte altså opp i Bergen. Når jeg søker på hva jeg antar er min egen IP-adresse,så får jeg ikke opp mer enn et ledd (noe jeg regner med er normalt)

Hva betyr dette med at verten er i bergen? Noen som kan forklare og som vet?? Skjønner liksom ikke helt at han i Bergen kan ha noe med mitt nett å gjøre når jeg bor så langt unna... (er 50 mil mellom oss). Trodde ikke at han hadde noe med mitt nett å gjøre i det hele tatt.

Er nesten redd for at han kan følge med på alt jeg gjør...For han har en særs god innsikt når det gjelder slike ting. Kan ikke konfrontere fyren, før jeg vet mer. Ble en smule redd, jeg nå. Har jeg grunn til å være det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Veronica Mars
Skrevet

Du kan jo pinge hvilken adresse du vil, fyren i bergen har sikkert gitt deg den IP-en fordi han vet det er en maskin som bruker å være på nett. At du pinger en maskin har overhodet ikke noe som helst å gjøre med ditt nett, du kunne like så godt pinget vg.no f.eks, som er veldig vanlig.

Gjest Veronica Mars
Skrevet

For utdype litt, du kunne vel ikke brukt vg.no, poenget er vel at fyren har satt opp et DOS-program som pinger en fast IP-adresse for å gjenopprette internettforbindelsen din, fordi den slår seg av hvis det ikke er trafikk på den. Du må da bruke en IP-adresse, som ikke trenger DNS-oppslag.

Du har ingenting å bekymre deg for, det er ingen som kan se hva du gjør.

Gjest Gjest
Skrevet
Du kan jo pinge hvilken adresse du vil, fyren i bergen har sikkert gitt deg den IP-en fordi han vet det er en maskin som bruker å være på nett. At du pinger en maskin har overhodet ikke noe som helst å gjøre med ditt nett, du kunne like så godt pinget vg.no f.eks, som er veldig vanlig.

Takk for svar. Ja, jeg er klar over det. Skjønner hva du mener.Men det er ikke en tilfeldig adresse jeg pinger. Har ingen grunn til å pinge en maskin som pleier å være på nett. Verken her eller 50 mil unna. Det er en fast ip-adresse, som har noe med min nettkobling her hjemme å gjøre. Hvis jeg for eksempel ikke har kontakt med nettverket - eller ikke får svar fra: XXXXXXXX (IP-adressen som jeg nevner), så betyr det at jeg personlig har mistet nettet her hjemme...

Og det er akkurat dette som gjør alt så snodig. For det viser seg at IP-adressen kan spores til dit han bor. Det er selvfølgelig mange nett imellom. Blant annet til nettleverandører (noe som er naturlig) det eneste som skiller seg ut er det at ting spores helt til han...

Gjest Veronica Mars
Skrevet
Takk for svar. Ja, jeg er klar over det. Skjønner hva du mener.Men det er ikke en tilfeldig adresse jeg pinger. Har ingen grunn til å pinge en maskin som pleier å være på nett. Verken her eller 50 mil unna. Det er en fast ip-adresse, som har noe med min nettkobling her hjemme å gjøre. Hvis jeg for eksempel ikke har kontakt med nettverket - eller ikke får svar fra: XXXXXXXX (IP-adressen som jeg nevner), så betyr det at jeg personlig har mistet nettet her hjemme...

Og det er akkurat dette som gjør alt så snodig. For det viser seg at IP-adressen kan spores til dit han bor. Det er selvfølgelig mange nett imellom. Blant annet til nettleverandører (noe som er naturlig) det eneste som skiller seg ut er det at ting spores helt til han...

Den hadde ikke en gang trengt å være på nett, nei, du har rett i det. Men for at routeren skal slå seg på må du pinge en IP-adresse, og det er det vennen din har satt opp for deg. Det spiller overhodet ikke noen rolle at det er den adressen du pinger, det kunne vært hvilken som helst annen. Jeg pinger forskjellige IPer rett som det er, det betyr ikke at noen kan se at hva jeg gjør. Når du ikke får kontakt med den IP-en betyr det at routeren til naboen er uten nett eller fysisk slått av.

Gjest Gjest
Skrevet
For utdype litt, du kunne vel ikke brukt vg.no, poenget er vel at fyren har satt opp et DOS-program som pinger en fast IP-adresse for å gjenopprette internettforbindelsen din, fordi den slår seg av hvis det ikke er trafikk på den. Du må da bruke en IP-adresse, som ikke trenger DNS-oppslag.

Du har ingenting å bekymre deg for, det er ingen som kan se hva du gjør.

Jepps. skjønner hva du mener (tror jeg) Men dog... denne pingen/filen er laget netopp fordi jeg selv skal ha mer kontroll med eget nett. IP-adressen blir ikke endret på noen som helst måte. Har vært borti det du beskriver også, men det her er er litt annerledes. Men det var interessant det du sa om gjennoppretting av nettforbindelse, for det er netopp det dette går ut på. Men da skjønner jeg ikke helt hvorfor og hvordan dette kan foregå 50 mil unna, for det er overhode ikke det som er blitt fortalt meg.... :sur:

Gjest Gjest
Skrevet
Den hadde ikke en gang trengt å være på nett, nei, du har rett i det. Men for at routeren skal slå seg på må du pinge en IP-adresse, og det er det vennen din har satt opp for deg. Det spiller overhodet ikke noen rolle at det er den adressen du pinger, det kunne vært hvilken som helst annen. Jeg pinger forskjellige IPer rett som det er, det betyr ikke at noen kan se at hva jeg gjør. Når du ikke får kontakt med den IP-en betyr det at routeren til naboen er uten nett eller fysisk slått av.

AHA. I see :) faktisk er jeg helt med her nå. Så med andre ord, så har det null betydning hvilken IP-adresse det er jeg får svar fra? Poenget er bare at jeg skal se om jeg har kontakt eller ei?

Gjest Veronica Mars
Skrevet
Jepps. skjønner hva du mener (tror jeg) Men dog... denne pingen/filen er laget netopp fordi jeg selv skal ha mer kontroll med eget nett. IP-adressen blir ikke endret på noen som helst måte. Har vært borti det du beskriver også, men det her er er litt annerledes. Men det var interessant det du sa om gjennoppretting av nettforbindelse, for det er netopp det dette går ut på. Men da skjønner jeg ikke helt hvorfor og hvordan dette kan foregå 50 mil unna, for det er overhode ikke det som er blitt fortalt meg.... :sur:

Det foregår ikke 50 mil unna, fyren har nok bare brukt den adressen fordi det tilfeldigvis er en han kan. Det eneste som skjer når du pinger er at routeren til naboen får internett-trafikk (fordi du pinger noe som ikke trenger et DNS-oppslag, hadde du pinget vg.no hadde den ikke fått trafikk fordi den ikke visste hvor den skulle sende pakkene du sender), og dermed slår seg på. Du kan bytte ut adressen med hvilken som helst annen IP-adresse, det vil også fungere.

Gjest Veronica Mars
Skrevet
AHA. I see :) faktisk er jeg helt med her nå. Så med andre ord, så har det null betydning hvilken IP-adresse det er jeg får svar fra? Poenget er bare at jeg skal se om jeg har kontakt eller ei?

Ikke bare at du skal se det, men at routeren skal slå seg på fordi den får trafikk. ;)

Gjest Nedfallsgjest
Skrevet

Pinge er dritenkelt, trenger ikke noe ekstra program for det..

Åpne opp ett kommandolinjevindu (Start - kjør - skriv cmd - trykk enter), i det dosvinduet du får opp skriver du "ping www.vg.no" (uten apostrofene) - og enter.

Da pinger du vanligvis 193.69.165.21 - som er adressen til serveren vg.no ligger på.

Kan forøvrig nevne at du ikke trenger noen ekstra programmer for å "spore" en ipadresse heller, det holder lenge med den windauge har innebygget; tracert !

Skriv tracert etterfulgt av for eksempel www.vg.no (du kan selvsagt også bruke ipadresser) - enter !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...