Gå til innhold

Hvorfor gifte seg?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil høre ditt argument!

Hvorfor er ekteskapet bedre enn samboerskapet og omvendt?

Hvorfor gifte seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg samboer, men vi kommer til å gifte oss om ikke så lenge, innen et par år.

Det er vel helst fordi det er den enkleste måten å få alle papirer i orden på, og fordi det bare "er noe" med det å være gift med den man elsker...og hvis det skulle oppstå noe, så kan ikke den ene parten bare stikke av.

Skrevet

Jeg elsker bryllup, men jeg har ingen store behov for å gifte meg :)

Den store fordelen med å være gift, slik jeg ser det, er som nevnt over at alle papirene er i orden. Mye mer jobb med samboerkontrakt osv...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil gifte meg fordi jeg elsker samboeren min og han elsker meg. Vi har vært sammen i over 5 år. Og vi begge ønsker, håper og tror at vi vil være sammen alltid. Det er vel mest en romantisk kjærlighetshandling.

Skrevet

Ingen annen samlivsform sikrer de to parter og evt. barn like godt som et ekteskap. Ikke spesielt romantisk, men veldig viktig.

Piglet

Gjest Gjest
Skrevet

Vi giftet oss fordi det er det ultimate som viser at man viskelig satser på hverandre. Og vi vet nå at begge er med på dette for resten av livet.

Jeg kan ikke tenke meg noen bedre måte å vise det på enn å gifte seg? :D

Vi elsker hverandre.

Papirene er bare en bonus i det hele.

Skrevet
Ingen annen samlivsform sikrer de to parter og evt. barn like godt som et ekteskap. Ikke spesielt romantisk, men veldig viktig.

Helt enig. Ser ikke egentlig at man skal være noe mer glade i hverandre eller vise det noe bedre bare fordi man gifter seg. Bryllup skaper ikke følelser eller forpliktelser som evt ikke var der fra før.

Skrevet

Har vært samboer i snart 18 år. Ekteskap er oppskrytt. ;)

Skrevet
Har vært samboer i snart 18 år. Ekteskap er oppskrytt. ;)

Hvordan kan du vite hvis du ikke har vært gift? ;)

Ellers er jeg enige med de andre i at det gir en annen trygghet i forhold til barn osv.

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Som de andre sier, det er jo for at alle papirer skal være i orden, og for at man viser at man virkelig satser på at dette skal vare for livet.

Ellers spiller det vel svært lite role om du er gift eller samboer.

Gjest Gjest
Skrevet
Helt enig. Ser ikke egentlig at man skal være noe mer glade i hverandre eller vise det noe bedre bare fordi man gifter seg. Bryllup skaper ikke følelser eller forpliktelser som evt ikke var der fra før.

Hvordan kan du si at det iks skaper følelser som ikke var der fra før?

Min mann sa til meg et par dager etter at vi hadde giftet oss at han aldri hadde vært så lykkelig i hele stt liv som han var da. At han hadde fått en helt spesiell følelse av trygghet og sikkerhet over hvordan livet hans ville bli.

Og det samme må jeg si. At selv om man kan være samboere og føle at dette er for resten av livet så er det å inngå ekteskap en enorm bekreftelse ovenfor hverandre at dette ønskar man absolutt å gjennomføre.

For meg er det utrolig trygghet i det å være gift med mannen jeg elsker. Det er vanskeligere å bare gå ut av forholdet også tenker jeg. At man vil kjempe mere for den man har... Men det kan hende ikke stemmer.

Men at det ikke vekker følelser som man ikke hadde før man giftet seg, det stemmer IKKE i mitt ekteskap....

Gjest vimselot
Skrevet (endret)

Ts, du spør hvorfor gifte seg. Har stilt det spørsmålet selv...men møter jeg en mann jeg føler det er riktig å gifte meg med, så skjer det kanskje, om han føler det samme, men det er ikke noe must å gifte seg...

Men antar, at er man virkelig glade i hverandre, så er et ekteskap et stabilt "sted å være", selv om ingen har garantier.

Jeg har vært motstander av å gifte meg, men møter jeg en mann som jeg passer sammen med og det er følelser, så tror jeg at et ekteskap virker litt tryggere enn kun å bo sammen (men vil ikke gifte meg pga at det er mer trygt liksom, statistikken på skilsmisser er høye)

Vil i alle fall ikke gifte meg pga at jeg skal stå hvit brud, for det skal jeg ikke...

Og jeg gifter meg ikke pga graviditet, for jeg kan ikke bli gravid.

To ganger har det vært planlegging om ekteskap med mine ekser, men jeg har aldri vært gift og planleggingen kom ikke lenger enn til å skaffe de nødvendige papirene og forlovere, altså ingen katastrofe...

Men forstår mannen til siste gjest, at han følte en stabilitet, den stabiliteten savner jeg også, men jeg kan jo ikke bare gifte meg og få den....om ikke følelsene og vennskapet er der.

Endret av vimselot
Skrevet (endret)

For noen finnes det også religiøse årsaker til å gifte seg (ikke leve "i synd" mao). Det var ikke saken for oss, men siden du ba om argumenter for/imot ekteskap tenkte jeg jeg skulle nevne den :)

For oss var det en erklæring til hverandre, venner, familie og samfunnet at vi vil leve sammen livet ut. Papirene er en bonus (har faktisk vært ute for at det har vært praktisk et par ganger allerede).

I mine øyne er langvarig/formalisert samboerskap likestilt med ekteskap (i visse tilfeller bedre enn forhastede ekteskap), så jeg synes ikke ekteskap er noe en "må" inngå hvis en skal være seriøs.

Endret av Tinúviel
Gjest vimselot
Skrevet

Ja, faktisk er det enkelt å skille seg mht til det juridiske (dvs. når det er barn med i bildet, vet jeg ikke). Har self satt meg inn i alt om skilsmisse, siden jeg to gang har vært "nesten" gift...

Skrevet

Har selv ikke hatt særlig tro på ekteskapet og levd i lange forhold uten å ha lyst til å gifte meg. Det ble det slutt på da jeg traff min nåværende. Jeg mener at ekteskap er den ultimate erklæringen på at man virkelig vil/tror at man vil leve livet ut sammen. Jeg synes veldig mange tar for lett på det å skille seg. Terskelen for skillsmisse er veldig lav liksom. Hvorfor gifte seg da liksom. Det aller viktigste i et bryllup er de løftene man gir hverandre og symbolikken rundt dette. Gifter man seg fordi man bare vil ha bryllup, eller praktiske årsaker, papirer osv, har man missforstått hva dette handler om. Men det er klart at alle har sine grunner og følelser rundt dette og jeg vet det er store variasjoner.

Caracal.

Gjest Frvillig singel, 36
Skrevet

Vet ikke hvorfor folk orker å gifte seg jeg...de drømmer vel om en god bryllupskake da kanskje?

Da er det bedre å leve lykkens og livets glade dager med flere kjærester og elskere - en til hver livsfase. :)

Gjest Fliss
Skrevet

En ting er å gifte seg èn gang - men jeg forstår ikke helt de som gifter seg for andre og tredje gang ..

Gjest Gjest
Skrevet
En ting er å gifte seg èn gang - men jeg forstår ikke helt de som gifter seg for andre og tredje gang ..

Med andre ord så forstår du rett og slett ikke hvordan og hvorfor et mennske kan forelske seg og elske flere ganger i løpet av et liv?

Gjest Fliss
Skrevet

Jo selvfølgelig .. men å love hverandre troskap til døden skiller ad virker en smule hyklerisk når man står der for andre og tredje gang ..

... hver sin smak - jeg sier bare at jeg hadde aldri gjort det ..

Gjest Gjest
Skrevet
Jo selvfølgelig .. men å love hverandre troskap til døden skiller ad virker en smule hyklerisk når man står der for andre og tredje gang ..

Vel, hva er mest hyklersk - å være i et ulykkelig ekteskap fordi man har lovet troskap til evig tid eller å bryte ut og finne en ny kjærlighet der man håper og tror det vil vare for alltid?

Jeg mener det siste. Da er man hvertfall ærlig. Men klart, enkelte gifter seg for enkelt og har en overfladisk holdning til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...