Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2007 #1 Skrevet 19. juli 2007 Jeg trenger noen gode råd fort! Jeg har søkt på nett uten hell... Ved seperasjon er det jo ofte aktuelt å selge huset. Det er jo ofte sånn at den ene parten flytter ut med en gang. Hvordan blir det da med deling av utgiftene fram til salg?? Finnes det noen regler for dette, tro? Vi eier jo begge huset sammen til det er solgt, slik at lånet skal begge betale. Men hva med alle de andre boutgiften, f.eks. strøm og kommunale avgifter. Er det rettferdig at den ene skal sitte med alt dette, bare fordi den andre "stikker av". Da må han i såfall betale barnebidrag som dekker noen av utgiftene etter min mening. Eller blir dette for mye? Hvordan er det vanlig å dele på bilen? Er det fast listepris minus bilån man går ut ifra for å betale ut den andre part? Hilsen separert....
Gjest pere Skrevet 24. juli 2007 #2 Skrevet 24. juli 2007 Jeg trenger noen gode råd fort! Jeg har søkt på nett uten hell... Ved seperasjon er det jo ofte aktuelt å selge huset. Det er jo ofte sånn at den ene parten flytter ut med en gang. Hvordan blir det da med deling av utgiftene fram til salg?? Finnes det noen regler for dette, tro? Vi eier jo begge huset sammen til det er solgt, slik at lånet skal begge betale. Men hva med alle de andre boutgiften, f.eks. strøm og kommunale avgifter. Er det rettferdig at den ene skal sitte med alt dette, bare fordi den andre "stikker av". Da må han i såfall betale barnebidrag som dekker noen av utgiftene etter min mening. Eller blir dette for mye? Hvordan er det vanlig å dele på bilen? Er det fast listepris minus bilån man går ut ifra for å betale ut den andre part? Hilsen separert....
Gjest Tabby Skrevet 25. juli 2007 #3 Skrevet 25. juli 2007 Den som flytter ut har vel gjerne egne utgifter på nytt bosted og det er vel ikke riktig at vedkommende da skal betale for 2 bosteder heller? Jeg hadde i alle fall aldri forlangt det om det skulle gått til separasjon mellom meg og mannen.
Helen Skrevet 25. juli 2007 #4 Skrevet 25. juli 2007 Da jeg flyttet fra eksen hadde jeg advokat pga av at vi var uenige om vårt felles barn. Pga bitter erfaring tidligere kontaktet jeg advokat med en gang. Han sa at siden jeg flyttet ut og var medeier i huset, hadde jeg rett til å kreve "leie" for at eksen bodde i huset. Den "leien" besto da i å dekke alle mine utgifter jeg hadde i forbindelse med huset. Altså måtte han stå for hele lånet og alle andre utgifter til huset enten ble solgt eller eksen løste ut meg.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2007 #5 Skrevet 25. juli 2007 Når han flytter ut skal han betale barnebidrag. Hvis han ikke gjør det frivillig kan du kontakte trygdekontoret. Da kan du søke om forskudd fra innkrevingssentralen. Tror det er ca 900 kroner pr barn. Når de får inn pengene fra faren får du etterbetalt differansen mellom det riktige bidragsbeløpet og det du har fått i forskudd. Dette kan ta mange måneder. Håper han vil samarbeide om dette. Hvis dere får til en privat avtale er nok det best. Usikker på hva som er juridisk riktig i forhold til hus og bil. Jeg synes bilens takst minus lån er en fornuftig pris. Synes den som bor i huset bør betale alle faste utgifter og at utgifter til boliglånet bør deles.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2007 #6 Skrevet 25. juli 2007 Meg over. Må korrigere meg selv. Tror m@msen har rett når det gjelder husleie for den som beholder boligen inntil den blir solgt. Det er nok juridisk rett selv om jeg mener at det ikke er moralsk rett. Det er ingen fordel å sitte igjen i en bolig som skal selges. Mye ekstra jobb og mye usikkerhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå