Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anorakk
Skrevet

Barn av holocaust-overlevere krever at Tyskland betaler dem 21,9 millioner euro.

Er det riktig at dagens tyskere skal måtte betale for hva enkelte av besteforeldrene deres gjorde?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lizzzie
Skrevet

I USA er det politisk press/rettsaker (usikker på hvor langt det er kommet) om at staten skal betale erstatning til etterkommere av slaver. Individene som krever erstatning er flere slektsledd unna de som det ble gjort urett mot, og de som må betale er likdan flere slektsledd under overgriperne.

Jeg tror ikke det kommer til å skje der iallefall, det er å gripe etter halmstrå at de som lever i dag skal betale for forfedres synder, eller motta erstatning for lidelser påført en fjern slektning de aldri har møtt.

Tyskland ble vel kollektivt straffet hardt etter krigen av de allierte for alle sine påfunn. Det har vært en del historier hvor jødiske familier har fått tilbake verdisaker beslaglagt av nazistene lenge etter krigen, men jeg er usikker på hva jeg mener om erstatning.

Jeg kjenner en tysk jente, og hun sier at folk glemmer at krigen også rammet tyskere hardt. Noen-og-tjue millioner? tyskere døde, hun og de fleste på hennes alder har ikke mannlige slektninger i de generasjonene.

Gjest Anorakk
Skrevet

Og en annen ting er jo at Tyskland, også er blitt et flerkulturelt samfunn. Når innbyggerne straffes over skateseddelen, rammer det dermed ikke bare tyskerne, men også tyrkere, polakker osv.

Hvis de da ikke planlegger å gi etniske tyskere mer skatt enn andre. Men en slik rasistisk poltikk ville nok ha gitt visse poltiiske retninger vind i seilene.

Gjest Gjest_Lizzie_*
Skrevet
Og en annen ting er jo at Tyskland, også er blitt et flerkulturelt samfunn. Når innbyggerne straffes over skateseddelen, rammer det dermed ikke bare tyskerne, men også tyrkere, polakker osv.

Hvis de da ikke planlegger å gi etniske tyskere mer skatt enn andre. Men en slik rasistisk poltikk ville nok ha gitt visse poltiiske retninger vind i seilene.

Det tror jeg ikke er et viktig poeng, hvis man tar pengene fra Tysklands "formue" heller enn over skatten. Da tar man penger som tyskere over tid har opparbeidet med deres kollektive innsats. Og det stammer nok en vesentlig del også fra før innvandringen tok av.

Jeg mener å huske fra historietimene at i krigsoppgjøret ble Tyskland mer eller mindre satt på null, de allierte tok verdiene deres som straff. (så på wikipedia nå at Tyskland mistet ca 7,5 mill, 10,5% av innbyggerne)

Skrevet
Er det riktig at dagens tyskere skal måtte betale for hva enkelte av besteforeldrene deres gjorde?

Selvsagt ikke. Det er viktig å huske og å lære av historien, men man må likevel legge den bak seg.

Skrevet

Så en gruppe vill at en Israelsk domstol skal tvinge Tyskland til å betale ut penger til noen som har antatte problemer.

Gjest Gjest_Lizzie_*
Skrevet

Jeg har konkludert med at en pengesum ikke kan veie opp for påførte lidelser uansett hvor stor erstatningen er. Noen ganger skjer det ting her i verden som man skulle ønske ugjort, men ikke kan endre på. Det må man akseptere i liten og stor skala. Man putter overgripere i fengsel, og gir offer en liten erstatning.

Hvor stor pengesum skal til for å rette opp en barndom ødelagt av incest? Hvor stor pengesum skal til for å rette opp holocaust? Det nytter ikke å sette summer på slikt.

Gjest Blondie65
Skrevet

Vi skal aldri glemme det som skjedde den gangen, men en dag må det være lov - også for alminnelige tyskere og Tyskland som helhet - å gå videre og si at dette er historie, som vi aldri skal glemme, men nå må vi tenke på fremtiden.

Ofre for krigen som direkte opplevde dette er en svært utdøende rase. Deres etterkommere har - etter min mening - ikke det samme kravet på erstatning som de som direkte opplevde dette.

Unntaket må jo være der man har mistet eiendom/forretning/etc som direkte følge av krigen, men jeg vil jo håpe og tro at DET er oppgjort for lenge siden.

Man kan ikke få tilbake eller erstatte eller uskadeliggjøre krigens redsler, og jeg lurer også svært på hvorfor man fortsetter dette så lenge etterpå. Som en nevnte her skal man også huske at den jevne tysker også opplevde krigens redsler for ikke å snakke om "den kollektive straffen" etterpå. Hvem skal de saksøke ...?

La oss bare beholde minnesmerkene, og LÆRE av det slik at dette ikke skjer igjen. Det kan jo være noe å tenke på i disse dager der 25% av den norske befolkning skal gå til urnene og stemme på et parti som mener at muslimer er det verste som kan skje den norske befolkning ...

Gjest Mann 42
Skrevet

Hvordan godtgjøres det at det er tyskerne som har skylden for disse psykiske lidelsene blant jødene?

Kanskje de skal sende regningen til palestinerne. Hamas har jo vært fæl med katusjaene sine. Og PLO før dem. Det har nok gjort mange både søvnløse, angstpregete, og deprimerte. Å, det glemte jeg, jødene har allerede presentert sitt krav, og tatt seg betalt med renters rente, både av land, liv og skattepenger. Tilogmed på forskudd. Vil det også være rimelig for de fordrevne og okkuperte palestinerne på Vestbredden, i Gaza og i Libanon å sende et lignende krav til den israelske stat? Eller er det bare jøder som kan kreve oppreisning? Holocaust-esset må da en gang bli spilt en gang for mye? Hvor mange ess finnes det egentlig i en jødisk kortstokk? Alle nasjoner og folk fikk lide under krigen, og ingen gikk fri. Slett ikke Tyskland. Brannbombingen av Dresden var like grusom som bombingen av Hiroshima og Nagasaki, og kostet like mange liv. De allierte kunne like gjerne sluppet en atombombe over byen. Hvem gråter for dem? Berlin ble bombet flatt. De allierte terrorbombet storbyene uten nåde. Over 7 mill av befolkningen døde. Tyskerne har da virkelig betalt nok. En gang må man kunne slå en strek over dette, og la det være fortid.

Gjest vimselot
Skrevet

Har ikke tyskere betalt?

De er mislikt og blir mistrodd, alle tror de er rasister...

De mistet mange av sine under krigen. Mange...til og med jøder. Få vil innrømme det da. Men de ble bomba av de allierte, og det alle vet er at krig som oftest går ut over sivilbefolkningen...

Det var plikt å melde seg til tjeneste, noen tyskere sendte sine sønner til utlandet...men ikke de fleste.

De som burde vært straffet var de som rakk å rømme da "riket falt"... men snart er de fleste av de døde. Og ingen har funnet de, etter så mange fans fuckings år... å skyte dem like før de dør av smerter, er vel ikke noen vits i...

Ja, jeg er kynisk, jeg er også et offer av krigen, like mye som dere. De fleste lever i uvitenhet om hva som skjedde, hvordan det preget foreldre osv...

Det tar ca 200 år før det går over. Minst.

Jeg kan ikke gå i tyskland og late som ingenting, men tyskere er like forskjellige som nordmenn.

Jeg har snakket om dette med tyskere, og de føler seg enda stigmatisert.

Skrevet

Jødene har vel fått oppreising i bøtter og spann, bl.a. ved opprettelsen av staten Israel, på palestinernes bekostning.

Gjest Gjest_kamille_*
Skrevet

tyskere er et drittfolk som ikke fortener noe respekt, jeg hater disse gammle tyske taperene som reiser hit i bobil og og skryter av hvor de var under krigen, hvem de ødela livet for osv. det folkeslaget har ingen ting her og gjøre.

når det gjelder jødene, slutt og utnytt ww2 og lidelsene HELE VERDEN fikk føle da.

om du ikke er enig i israels sin politikk så er du automatisk jødehater og nasist, om du prøver og motsi en jøde er du historie løs osv.. var mange fler enn jøder som led under ww2.

de trur ca 30mill russere døde under krigen, men "bare" 6 mill jøder. de fleste rusiske krigssfangene blei sulta til døde, slått til døde eller arbeida til døde, men du hører ikke russerene grine og forlange pga

Gjest Blondie65
Skrevet
tyskere er et drittfolk som ikke fortener noe respekt, jeg hater disse gammle tyske taperene som reiser hit i bobil og og skryter av hvor de var under krigen, hvem de ødela livet for osv. det folkeslaget har ingen ting her og gjøre.

ALLE tyskere er "drittfolk"? "Det folkeslaget har ingenting her å gjøre"?

Vet du - det er kanskje på høy tid at du åpner øynene dine for et par fakta når det gjelder turisme i Norge: Vi kan ikke leve uten. Verken de eklige bobilturistene eller de vemmelige bussturistene eller de sløkke interrailerne. Det er klingende mynt i kassen for hele Norge AS og SPESIELT utkant strøk.

Så neste gang en tysker sier til deg at her var han under krigen skal du smile og nikke og tenke en hel masse, men høyt kan du si "så fint, og nå er du tilbake for å besøke "gamle tomter", velkommen". Og så får du tenke at pga alle disse "hersens" tyske "drittfolkene" så kommer de altså hit for å bruke Euroene sine der de var stasjonert under forrige krig. Hurra for det.

når det gjelder jødene, slutt og utnytt ww2 og lidelsene HELE VERDEN fikk føle da.

om du ikke er enig i israels sin politikk så er du automatisk jødehater og nasist, om du prøver og motsi en jøde er du historie løs osv.. var mange fler enn jøder som led under ww2.

de trur ca 30mill russere døde under krigen, men "bare" 6 mill jøder. de fleste rusiske krigssfangene blei sulta til døde, slått til døde eller arbeida til døde, men du hører ikke russerene grine og forlange pga

Hvordan vet du at russerne ikke klager og syter - har du truffet mange av dem? Vært der? Russere er ENDA verre enn jødene når det gjelder sitt moderland og hvor fantastisk det er. De er vanvittig sjåfel overfor sine egne som vender hjem til landet på besøk og de er utrolig frekk overfor folk som snakker russisk på sine turiststeder. Skal du ha service utført bør du snakke og oppføre deg som en turist, men helst ikke engelsk og i allefall ikke russisk (for da får du værsågod kjøpe noe før du får bruke den offentlige doen), etc.

Så å fremstille russere som generelt bare hyggelige og jøder som bare sytepaver blir lite nyansert.

Gjest Eugene Onegin
Skrevet
Så en gruppe vill at en Israelsk domstol skal tvinge Tyskland til å betale ut penger til noen som har antatte problemer.

hvorfor spør du om ting du vet svaret på ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...