Rainbow Brite Skrevet 19. juli 2007 #1 Skrevet 19. juli 2007 Jeg ELSKER acai! Faretruende mye! Jeg hadde blitt så lykkelig om noen visste om man kunne kjøpe disse deilige, deilige bærene noe sted i Norge? De har bare holdbarhet i noen dager, så de selges stort sett alltid i frossen puré form (selv i sør-amerika hvor bærene vokser). Man kan kjøpe her, men da må man kjøpe 12 kilo (2 bokser à 6 kilo er minstekravet), og vi har en fryser som kun er beregnet på isbiter... Noen som har sett det til salgs andre steder? I mindre pakninger?!? Pretty, pretty, pretty please?!! Acai = lykke! ( :rødme: )
Bokormen Skrevet 19. juli 2007 #2 Skrevet 19. juli 2007 Kan desverre ikke hjelpe deg, men fikk kjempelyst på acai nå, enda jeg ikke vet hva det er og aldri har smakt det :D kanskje vi skal gå sammen noen her på KG og kjøpe den digre pakka du snakka om?
Rainbow Brite Skrevet 19. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 19. juli 2007 Kan desverre ikke hjelpe deg, men fikk kjempelyst på acai nå, enda jeg ikke vet hva det er og aldri har smakt det :D kanskje vi skal gå sammen noen her på KG og kjøpe den digre pakka du snakka om? Jaaaaaa!! Det er helt fantastisk! Smaker litt som frisk, krydder sjokolade Det er bær som vokser på palmer inne i regnskogen, og de er proppfulle av c-vit, antioksidanter og alt annet deilig, deilig Det må blandes med ulike andre frukter/juicer for å få frem den distinkte smaken, så frem til man har fått litt dreisen på det, kan det være lurt å følge oppskrifter (smoothie, eller med banan og musli stort sett)! Vi kan nok få bruke litt av fryseplassen hos svigers, som bor rimlig i nærheten, men 12 kg er litt flaut/frekt å be om.. (Selv om jeg tror de 12 kg ville forsvunnet i en faderlig fart! )
Bokormen Skrevet 19. juli 2007 #4 Skrevet 19. juli 2007 Da håper jeg virkelig noen kommer med svar her snart, for dette vil jeg og prøve :D
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2007 #5 Skrevet 19. juli 2007 Om du bor i oslo så selger den juicebaren på alex. kiellandsplass ting med acai i. Kan jo høre med dem om du kan få til en deal hvis du bor her.
Rainbow Brite Skrevet 19. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 19. juli 2007 Om du bor i oslo så selger den juicebaren på alex. kiellandsplass ting med acai i. Kan jo høre med dem om du kan få til en deal hvis du bor her. Hurra! Smoothie X-change ville ikke selge nemlig! Da skal jeg stikke ned dit i morgen, gøy å smake hvordan de tilbreder den også! Krysser fingrene!!!!
Rainbow Brite Skrevet 19. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 19. juli 2007 Da håper jeg virkelig noen kommer med svar her snart, for dette vil jeg og prøve :D Smoothie X-Changes finnes i nydalen, nils juelsgate og på sats på skøyen, der har de acai i smoothie form. På Lille Persille på Bryn senteret har de også acai som smootihe, men også med banan og musli (som man gjerne spiser det i s-a) Tenkte ikke på å fortelle hvor det var så du kunne smake! Sprøtt, da vi først oppdaget acai hos smoothie x-change, var de éneforhandler. Nå virker det som om det sprer seg til flere steder! Det gjør meg veldig lykkelig! :rødme: Kanskje det finnes i mindre pakninger i butikker allerede?!? Anyone?!?!
Bokormen Skrevet 20. juli 2007 #8 Skrevet 20. juli 2007 Smoothie X-Changes finnes i nydalen, nils juelsgate og på sats på skøyen, der har de acai i smoothie form. På Lille Persille på Bryn senteret har de også acai som smootihe, men også med banan og musli (som man gjerne spiser det i s-a) Tenkte ikke på å fortelle hvor det var så du kunne smake! Sprøtt, da vi først oppdaget acai hos smoothie x-change, var de éneforhandler. Nå virker det som om det sprer seg til flere steder! Det gjør meg veldig lykkelig! :rødme: Kanskje det finnes i mindre pakninger i butikker allerede?!? Anyone?!?! Takk for tipset, neste gang jeg er i Oslo, skal jeg stikke oppom i Nydalen (Bodde på bjølsen før, søstra mi bor der fortsatt, så har kort vei) og kjøpe!!
Rainbow Brite Skrevet 20. juli 2007 Forfatter #9 Skrevet 20. juli 2007 (endret) Acai er bra for kropp og sjel, og for miljøet også, så løp og kjøp: Ernæringsmessige aspekter ved Açaí Vitenskapelig forskning i Brasil, USA og Europa har funnet at açaí har en oppsiktsvekkende antioksiderende kapasitet. Antioksidanter nøytraliserer frie radikaler i kroppen. Frie radikaler blir skapt naturlig i kroppen, men øker som en følge av fysisk og psykisk stress, røyking, alkohol og usunt kosthold. De frie radikalene angriper cellene i kroppen og kan akselere aldringsprosessen, svekke kroppens imunforsvar og øke risikoen for bl.a. kreft og hjerte-kar sykdommer. Antioksidantene binder til seg de frie radikalene og gjør dermed slik at disse ikke fester seg til kroppens celler og skader dem. Innlegget er endret iht. Kvinneguidens regler. Resten kan du lese her. Skya (mod) Endret 20. juli 2007 av Skya
*Enigma* Skrevet 20. juli 2007 #10 Skrevet 20. juli 2007 (endret) *slettet* beklager, feil tråd. Endret 20. juli 2007 av *Enigma*
Rainbow Brite Skrevet 22. juli 2007 Forfatter #11 Skrevet 22. juli 2007 Noen flere som vet? Både utsalgssteder og forhandlere?
Rainbow Brite Skrevet 28. juli 2007 Forfatter #12 Skrevet 28. juli 2007 Har forresten funnet ut at acai også selges på smoothieshappa på byporten! :juhu:
Gjest Skya Skrevet 28. juli 2007 #13 Skrevet 28. juli 2007 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Skya (mod)
Rainbow Brite Skrevet 1. august 2007 Forfatter #14 Skrevet 1. august 2007 Jeg er så lykkelig!! :juhu: :juhu: :juhu: I dag kom Acai-mannen med bestillingen min! Det går nemlig an å bestille "bare" 3 kg!!! Hurra!! :juhu: Har vel snart gått en halv kilo allerede... :juhu:
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2007 #15 Skrevet 11. august 2007 Er det ikke mye bedre med fersk Açaí juice istedet for frossen puré? Se www.acaiplanet.com
Rainbow Brite Skrevet 11. august 2007 Forfatter #16 Skrevet 11. august 2007 Er det ikke mye bedre med fersk Açaí juice istedet for frossen puré? Se www.acaiplanet.com Acai har kun holdbarhet i rundt et døgn etter det er blitt plukket. Bærene vokser høyt på palmer inne i regnskogen. Dvs at sjansen for at bærene holder seg frem til nærmeste landsby er rimelig lav. Derfor lager de puré av bærene med en gang de plukkes. Selv i Brasil ser man oftest acai i puréform, du kan lese litt om det her. Ellers er fruktpuré stort sett mer næringsrikt enn frisk tropisk frukt, i og med at den frukten vi ser her i Norge, plukkes når den er umoden, og modnes på lasteskip. De fruktene man lager puré av, får være på treet frem til det er modent, og vil derfor inneholde mer næringstoffer. Fruktpureer er heller ikke tilsatt sukker. Man bruker selvfølgelig puréen i smoothies eller lignende, og spiser den ikke alene i frossen tilstand. Man må også blande den med visse andre frukter for at den spesielle smaken kan komme frem. Det er masse oppskrifter tilgjengelig på google. Ellers er ikke acai veldig vanlig i Norge, enda, men det kommer seg. Om noen år er det kanskje mulig å kjøpe ferdig acaijuice på boks på 7/11 eller deli de luca. Men disse vil nok inneholde en del tilsetningstoffer, så puré vil fortsatt være det ideele valget! Nå kan man forresten kjøpe frossen puré på farmers marked i markveien!
Fruktig Skrevet 14. august 2007 #17 Skrevet 14. august 2007 Rainbow Brite: Hvor mye betalte du for 3 kg? Må prøve dette!
Gjest Tabby Skrevet 14. august 2007 #18 Skrevet 14. august 2007 Tråden er ryddet i henhold til Kvinneguidens regler Om du vil registrere seg som firmabruker kan du kontakte Hilde. Tabbby, mod
Rainbow Brite Skrevet 14. august 2007 Forfatter #19 Skrevet 14. august 2007 (endret) Rainbow Brite: Hvor mye betalte du for 3 kg? Må prøve dette! 330,- og da leverer de gratis på døra i Oslo og Akershus. Lønner seg jo egentlig å kjøpe 12kg pakka, men da må man jo ha fryserplass til det.. Finn oppskrift på nettet, for det er noen typer frukter som fungerer bedre som katalysator på den gode smaken enn andre. Eplejuice og pasjonsfrukt blant annet. Honning også. Lurt å holde pakkene litt under varmt vann og slå dem med sånn "kjøkkenhammer" før du skjærer et kryss i pakken og trykker ut bitene. La det surre å gå en liten stund, så du får knust alt, blir fort noen biter igjen i bunn. Enjoy!! :juhu: Endret 14. august 2007 av Rainbow Brite
Gjest thor hermansen bricks Skrevet 19. august 2007 #20 Skrevet 19. august 2007 Smoothie X-Changes finnes i nydalen, nils juelsgate og på sats på skøyen, der har de acai i smoothie form. På Lille Persille på Bryn senteret har de også acai som smootihe, men også med banan og musli (som man gjerne spiser det i s-a) Tenkte ikke på å fortelle hvor det var så du kunne smake! Sprøtt, da vi først oppdaget acai hos smoothie x-change, var de éneforhandler. Nå virker det som om det sprer seg til flere steder! Det gjør meg veldig lykkelig! :rødme: Kanskje det finnes i mindre pakninger i butikker allerede?!? Anyone?!?!
Anbefalte innlegg