Gå til innhold

Hjelp, min bror vil dumpe sønnen sin hos meg!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Erna_*
Skrevet

Ja, tvillingbroren min som bor sørpå kommer nå til en festival her vest, og siden jeg bor "på veien", så har jeg invitert ham og sønnen til å være hos meg og mine to små noen dager.

Først sa han ja, men nå har han bestemt seg for å dra på denne festivalen istedet og vil dumpe sønnen sin hos oss de tre dagene festivalen varer.

Jeg har sagt at begge gjerne må komme på besøk, men jeg vil ikke være barnepasser i tre dager.

Og da vil han ikke komme i det hele tatt, for han har mer lyst til å feste enn å være hos oss. Og det er greit nok.

Gutten er 11, og mine to sønner er 2 og 3. Det er ingen lekekamerater for 11-åringen her, heller, og jeg vet han vil kjede seg bare med meg og småguttene. Og jeg har ikke energi til å finne på ting som kunne glede denne gutten. Jeg vil rett og slett ikke dette, men føler jeg er nødt til å si ja.

Hjelp meg med råd!

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Du er ikke forpliktet eller nødt eller noe som helst ansvarlig for hans barn. Du har invitert han som gjest i ditt hjem sammen med sitt barn, og det er ikke det samme som å være barnevakt.

Hvis du ikke har lyst å skape en trend av utnyttelse så sier du nei så det runger i ørene på han og han husker det til neste gang han kommer på en så sløv ide.

Det kan selvsagt være at det finnes kompensasjonsmidler som gjør deg mildere stemt, men hvis du ikke vil eller orker så må du si nei.

Gjest StockDama
Skrevet

Si nei...nei nei nei nei nei.

Og det har du forsåvidt allerede sagt, så da er jo problemet løst =D

Gjest Gjest_Erna_*
Skrevet
Si nei...nei nei nei nei nei.

Og det har du forsåvidt allerede sagt, så da er jo problemet løst =D

Forsåvidt. Men da gidder de ikke å komme innom overhodet. Nå kjører de forbi og til et annet sted i nærheten, og da blir det vel til at han dropper festivalen. Og da får jeg jo heller ikke sett gutten. Men, men. Jeg tror det er viktig å holde fast på et bestemt nei, ja, slik Blondie sier. Rekner med det er nok av dem som har sagt ja EN gang, og som dermed blir utnyttet og utnyttet :-)

Gjest =tentacle=
Skrevet

Er det et samværsbarn, siden han trenger noen å dumpe gutten hos mens han selv skal feste? Dette trenger du ikke å si ja til, barnet trenger jo et helt annet opplegg enn dine to, og i utgangspunktet har du jo invitert din bror for å faktisk få treffe ham også? Det betyr ikke at han kan omdefinere invitasjonen til å bli tre dagers barnepass og ikke noe besøk av ham. Si nei med god samvittighet. Hvis det ikke føles behagelig, kan du jo si at dere må avtale når han skal gjengjelde tjenesten og passe dine to i tre dager. Kanskje han besinner seg da? ;)

Skrevet

Han er jo lite voksen når han ikke gidder å besøke sin søster og sine nevøer/nieser bare fordi du ikke vil passe hans barn mens han skal slå ut håret.

Temmelig uhørt synes jeg men vet jo ikke noe ellers om forholdet deres.

Gjest Gjest_Erna_*
Skrevet
Han er jo lite voksen når han ikke gidder å besøke sin søster og sine nevøer/nieser bare fordi du ikke vil passe hans barn mens han skal slå ut håret.

Temmelig uhørt synes jeg men vet jo ikke noe ellers om forholdet deres.

Vi har et ganske ordinært bror-søster-forhold. Ikke spesielt nært til tross for at vi er tvillinger, men snakkes ved anledning.

Til Tentacle: Ja, det er samværsbarn, men han har ham nok oftere enn vanlig samværsavtaler. Nå har de tre uker sammen. Men det kjennes riktig å si nei nå, jeg har ikke lenger dårlig samvittighet for det. Særlig ikke siden han ikek gidder å komme på besøk i det hele tatt når ikke sønnen kan dumpes her...

Gjest Lady M
Skrevet

"Dumpe sønnen", vel det er ikke akkurat pene ord. Stakkars sønn, tro hvordan han vil føle seg, bli plassert et sted hvor han vet han ikke er velkommen. Jeg hadde tatt faren hans for meg og gitt ham en skyllebøtte for sin dårlige moral.

Jeg hadde nok gladelig ville hatt en nevø på besø uansett alder, det hadde vært en fin anledning å bli kjent med nærmeste slekt, men selvsagt på andre premisser.

Ikke noe moro for sønnen å være plassert et sted mens faren er på fylla. Jeg hadde nok satt foten ned, mest for guttens skyld og heller invitert gutten på besøk når det passer meg.

Forresten, småunger eeeelskerå omgås halvstore barn. :sol:

Skrevet
Hvis det ikke føles behagelig, kan du jo si at dere må avtale når han skal gjengjelde tjenesten og passe dine to i tre dager. Kanskje han besinner seg da? ;)

Helt genialt forslag ;)

Gjest Blondie65
Skrevet
Forsåvidt. Men da gidder de ikke å komme innom overhodet. Nå kjører de forbi og til et annet sted i nærheten, og da blir det vel til at han dropper festivalen. Og da får jeg jo heller ikke sett gutten. Men, men. Jeg tror det er viktig å holde fast på et bestemt nei, ja, slik Blondie sier. Rekner med det er nok av dem som har sagt ja EN gang, og som dermed blir utnyttet og utnyttet :-)

Jeg skjønner at du har lyst å treffe din bror og hans barn. Men må det skje på HANS premisser? Hvis du er god nok som barnevakt og ikke som søster man besøker på likeverdige premisser, så kan han vel bare kjøre forbi ...?

Gjest Gjest
Skrevet

Nå fikk jeg TEKSTMELDING fra 11-åringen, med spørsmål om han kunne få komme og besøke meg. Jeg svarte at han og hans far var hjertelig velkommen på besøk.

Så svarte gutten at faren hadde så lyst til å dra på festival, og om ikke jeg kunne passe han tre dager!

Jeg sa at det kunne jeg ikke, men jeg ville gjerne at han og faren kom på besøk til oss.

Da svarte gutten at det var dumt at jeg ikke ville passe han, for faren ville så gjerne på festival, og nå syntes gutten at jeg bare var dum.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Stakkars gutt som må organisere pass til seg selv for at faren skal få fri til å gjøre det han vil under feriesamværet.

Dette bør faren få en skrape for.

Gjest Gjest
Skrevet

Sønn som "dumpes" ?

Går det an å snakke slik om ett barn?

Hadde det vært min bror sitt barn hadde jeg aldri avvist ham, tatt i mot ham med glede faktisk.

Skrevet (endret)

Dette var jo en kreativ måte for en far å skyve skylden på andre enn seg selv.... Noen ganger er menn i overkant altså... Synd at det går utover ts, som oppfører seg som en ansvarlig voksen i denne saken.

Det handler vel ikke om at ts ikke vil ta i mot sin nevø, men måten hennes bror oppfører seg på. Det er vel strengt tatt å dumpe sønnen han gjør, når han kun gidder å stikke innom sin søster hvis hun vil passe på gutten mens han er på fylla på en festival.

Endret av rangi
Gjest =tentacle=
Skrevet
Hadde det vært min bror sitt barn hadde jeg aldri avvist ham, tatt i mot ham med glede faktisk.

Da samarbeider du med faren i å gi barnet mindre ferietid med faren sin.

Gjest Gjest
Skrevet
Da samarbeider du med faren i å gi barnet mindre ferietid med faren sin.

Gid

Skrevet

Må bare si at jeg med glede hadde ønsket en tantunge velkommen på besøk noen få dager, uavhengig av hva faren skulle gjøre

Skrevet (endret)

J

Endret av Kosemose
Skrevet (endret)

[

Endret av Kosemose
Gjest Gjest
Skrevet
Må bare si at jeg med glede hadde ønsket en tantunge velkommen på besøk noen få dager, uavhengig av hva faren skulle gjøre

Fint for deg, ToveM, og gni gjerne salt i såret på TS som sa hun ikke hadde ork til å ta ansvar for enda et barn i tre dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...