Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2007 #1 Skrevet 19. juli 2007 Et eiendomsmeglerfirma jeg vet av, har nylig ansatt en person som nylig er straffedømt for økonomisk kriminalitet. Denne personen skal jobbe som megler, og det sier seg selv at han vil få å gjøre med veldig store verdier for andre mennesker. Hvilken tillit kan man ha til en slik person som har flere konkurser bak seg, og som i tillegg har vært så kriminell at han har blitt dømt for rot med regnskaper og økonomisk utroskap? Skal jeg opplyse dette eiendomsmeglerfirmaet om disse forholdene, eller er det helt greit at slike folk jobber som meglere? Finnes det ikke noe slags krav til vandel i den bransjen? Etter mitt skjønn så burde megleransatte ikke ha vært innblandet i noen form for kriminalitet, og spesielt ikke av økonomisk karakter. For jeg kunne ikke tenke meg å handle for millioner av kroner av et firma som har ansatte med en slik slett personlighet. Jeg ønsker jo ikke å ødelegge noe for noen her, men føler at jeg burde melde ifra av hensyn til de som legger sine penger i hendene på denne personen. Er det ok eller? Ville du gjort det?
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2007 #2 Skrevet 19. juli 2007 Jeg som arbeidsgiver ville satt pris på å få den infoen du har, om jeg selv ikke var snuskete da.
Frk Johansen Skrevet 19. juli 2007 #3 Skrevet 19. juli 2007 Jeg forstår din bekymring og du kan jo ta en telefon til ledelsen men det kan godt hende de er klar over mannens bakgrunn. Som megler (jeg snakker om boligmeglere) er man sjelden i kontakt med penger, firmaene har egne ansatte som sitter på oppgjør. Det megleren skal gjøre er kun å skrive kontrakt, skjøte og fylle inn på pantedokumentet som igjen håndteres av banken til kjøper og selger og den ansatte som driver med oppgjøret. Dersom mannen er ansatt som megler har han altså ikke noe kontakt med penger, hadde det vært en oppgjørsansvarlig ville jeg vært sterkt bekymret. Også handler det kanskje også om å gi folk en ny sjanse? Siden han har flere konkurser bak seg kan han kanskje ikke styre penger men at han er dyktig til å jobbe og da ser jeg ikke noe galt i at mannen kan selge hus.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2007 #4 Skrevet 19. juli 2007 Jeg forstår din bekymring og du kan jo ta en telefon til ledelsen men det kan godt hende de er klar over mannens bakgrunn. Som megler (jeg snakker om boligmeglere) er man sjelden i kontakt med penger, firmaene har egne ansatte som sitter på oppgjør. Det megleren skal gjøre er kun å skrive kontrakt, skjøte og fylle inn på pantedokumentet som igjen håndteres av banken til kjøper og selger og den ansatte som driver med oppgjøret. Dersom mannen er ansatt som megler har han altså ikke noe kontakt med penger, hadde det vært en oppgjørsansvarlig ville jeg vært sterkt bekymret. Også handler det kanskje også om å gi folk en ny sjanse? Siden han har flere konkurser bak seg kan han kanskje ikke styre penger men at han er dyktig til å jobbe og da ser jeg ikke noe galt i at mannen kan selge hus. Jeg er egentlig ganske så enig med deg der. Selv om han helt klart ikke hadde talent i de virksomhetene han bega seg innpå tidliger, betyr ikke det at han skal være utelukket fra å prøve seg innen andre yrker. Kanskje dette er noe han viser seg å ha talent til. Som sagt så er ikke jeg ute etter å ødelegge noe for ham. Og dersom det ikke er noen spesielle lovkrav til vandel innnen eiendomsmegling så får han bare styre med det som han vil for min del. Men synes det er betenkelig allikevel at han jobber med det, blir ikke å benytte det firmaet så lenge han jobber der, for å si det sånn.
Gjest Dixie i.i Skrevet 19. juli 2007 #5 Skrevet 19. juli 2007 Sånn det er i dag er det desverre bare Statsautoriserte eiendomsmeglerer som har krav om plettfri vandel og at de er solvente. Når den nye loven trår i kraft fra nyttår er det meningen at alle ansatte i foretaket må ha det.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2007 #6 Skrevet 23. juli 2007 Fint at regelen skal endres. Er ikke så veldig tillitvekkende å kjøpe eller selge bolig hos en svindler og bedrager, nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå