Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal leie ut leiligheten vår nå og leie en leilighet i Bergen, men hvordan fungerer dette med skatting av leieinntekter? Man skal jo skatte 28% så vidt jeg husker, men hvis man da har leieutgifter selv, kan man da trekke av dette fra skatten slik at det går "opp i opp"? Ble kanskje litt rart formulert, men her er ett eksempel da:

Man leier ut for: 10 000 kr

Og leier i Bergen f.eks for: 11 000 kr.

Kan man da trekke fra dette 10 000-11 000= -1000 kr, slik at man slipper å skatte?

Jeg synes det er litt surt å skatte av leieinntektene som alikevel bare blir brukt på en annen leilighet.

Også spørsmål to: Om jeg da skulle skatte, er dette månedtlig eller årlig faktura? :)

Håper noen kan hjelpe meg litt her :tommel: Jeg må jo uansett ta kontakt med ligningskontoret (?) så får vel hjelp der, men er litt nysgjerrig nå på forhånd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) Jeg tror ikke du kan trekke fra egne leieutgifter, men dette tør jeg ikke si 100%. Men hvis dere leier ut boligen nå fra høsten av og har bodd i boligen til nå, så er det vel skattefritt i alle fall frem til nyttår, da dere leier ut hele leiligheten under halvparten av året.

2) Hvis du skal skatte, så vil jeg tro du betaler det på vanlig måte: over skattekortet ditt. Du må da passe på å ta høyde for de ekstra skatteinntektene. Unntaket er vel om du oppretter et foretak som tar seg av utleien slik at du da skal betale forhåndsskatt. Hvis det er tilfelle, betaler du via faktura fire ganger i året.

Skrevet

Du kan ikke trekke fra egen husleie i utleieregnskapet ditt. Det er kun kostnader som er direkte knyttet til utleieenheten som du kan trekke fra.

Som Pnin skriver bør du endre skattekortet ditt og opplyse om netto leieinntekt. Da vi skatten på leieinntektene trekkes av arbeidsgiver evt ved forskuddsskatt.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du leier ut leilgheten din fra nå frem til jul er det skattefritt og det vil også være skattefritt hvis du bare skal leie ut fra 1. januar til 30. juni neste år også.

Du kan trekke fra alle utlegg du har på UTLEIEOBJEKTET, slik som utgifter til oppussing og vedlikehold. Dette kalles utgifter til inntekts ervervelse (dvs. utlegg du har på inntektsobjektet). Du kan derfor ikke trekke fra husleie for en annen leilighet siden den ikke har noe med inntektsobjektet å gjøre.

Du kan sette av 28% husleieinntekten på en egen konto som du betaler inn på slutten av året - dermed slipper du endre skattekort, men du får justert skatten din riktig. Du kan også velge å la de 28% i skatt stå på din egen konto til krav om restskatt kommer og betale da, det er vel et spørsmål om et regnestykke i forhold til renteinntekter vil jeg tro.

Skrevet
Hvis du leier ut leilgheten din fra nå frem til jul er det skattefritt og det vil også være skattefritt hvis du bare skal leie ut fra 1. januar til 30. juni neste år også.

... forutsatt at eier har bruk/bruker leiligheten som egen bolig i mer enn halve inntektsåret før/etter utleieperiodens slutt. Evt mer en halve eiertiden i inntektsåret dersom eiertiden er mindre enn ett år.

Ikke ment å prike, er bare yrkesskadet mht viktigheten av å få med forutsetningene for svaret ;)

Gjest Blondie65
Skrevet
... forutsatt at eier har bruk/bruker leiligheten som egen bolig i mer enn halve inntektsåret før/etter utleieperiodens slutt. Evt mer en halve eiertiden i inntektsåret dersom eiertiden er mindre enn ett år.

Ikke ment å prike, er bare yrkesskadet mht viktigheten av å få med forutsetningene for svaret ;)

Du kan leie ut for så å selge et eid objekt i slutten av året kan du ikke?

Skrevet
Du kan leie ut for så å selge et eid objekt i slutten av året kan du ikke?

Jo i forhold til gevinstbeskating vil det ikke ha betydning. Men ved utleie av hele boligen vil utleieinntekter kun være skattefrie dersom egen bruk i inntektsåret er 183 dager eller mer, frutsatt at man eier hele året. Fra 2006 skal man telle dager og ikke måneder. Salg i juli med utleie fra januar til juni vil medføre skattepliktige leieinntekter det året da eier ikke oppfyller kravet minst 50 % egen bruk i inntektsåret.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er skattefritt dersom du leier ut mindre enn 6 mnd. Dersom du leier ut fra nå så er leieinntekter skattefrie ut året. Fortsetter du å leie ut så er leieinntekter skattefrie inntil dagen før den siste juni.

Velger du å leie ut utover inntil 6 mnd i 2008 er HELE leieinntekten skattepliktig, dvs 28% av netto leieinntekt.

Du kan trekke fra egne utgifter til f.eks. vann, kloakk og renovasjon samt nødvendig vedlikehold i utleieleiligheten.

Det at du selv leier noe nå har ingenting med utleieleiligheten å gjøre.

Skrevet
Du kan trekke fra alle utlegg du har på UTLEIEOBJEKTET, slik som utgifter til oppussing og vedlikehold. Dette kalles utgifter til inntekts ervervelse (dvs. utlegg du har på inntektsobjektet).

Dette stemmer ikke.

Du får fradrag for vedlikehold, ja, men ikke for oppussing. Jfr skattelovens kapittel 7.

Gjest Blondie65
Skrevet
Dette stemmer ikke.

Du får fradrag for vedlikehold, ja, men ikke for oppussing. Jfr skattelovens kapittel 7.

Hvis du er nødt å skifte ut kjøkkenet fordi det er utslitt, kan du ikke da trekke det fra?

§ 7-10. Fradrag for kostnad etter endret ligningsmåte

Ved overgang fra skattefritak til skatteplikt for leieinntekter mv., jf. § 7-2, gis det fullt fradrag for vedlikeholdskostnader inntil 10.000 kroner. Fradrag for overskytende beløp reduseres med ti prosent for hvert år det ikke har vært skattepliktig utleieinntekt de siste fem årene.

http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-014.html#7-10

(Jeg var ikke klar over beløpsbegrensningen her ...)

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Forøvrig kan du - ved å danne et aksjeselskap, noe som blir helt nødvendig hvis man leier mer enn et utleieobjekt - trekke fra ALLE kostnader. Men det var nå på siden av trådens tema her.

Endret av Blondie65
Skrevet
Dette stemmer ikke.

Vedlikehold og oppussing er vel nesten det samme? I skattemessig forstand skiller man mellom vedlikehold og påkostning. Grensen mellom de to er ikke alltid like enkel å trekke. Å sette opp nye vegger vil f.eks regnes som påkostning. Å skifte ut et utslitt kjøkken vil regnes som vedlikehold med mindre man ikke samtidig utvider kjøkkenet. En grei regel er vel at kostnader som bringer eiendommen tilbake til det standard den var tidligere er vedlikehold, resten er påkostning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...