lillen Skrevet 17. mars 2003 #1 Skrevet 17. mars 2003 Hva er det som koster penger til selve seremonien? Det kan vel koste litt bare det å skulle gifte seg i en spesiell kirke, hvertfall om man ikke "sogner" til den!? Og så er det blomster, da, er det nødvendig? Jeg mener; blir det kjedelig og nakent uten? Det er vel dyrt å pynte opp hele midtgangen og alteret!? Hvor mye skal dere/har dere brukt på selve seremonien? I bryllupsbudsjetter her på nettet, finnes det egen rubrikk for organist i kirke. Koster dette ekstra? Det MÅ man jo nesten ha!? Lillen (som nettopp har sett litt på budsjettet... :o )
Gjest Tex Skrevet 17. mars 2003 #2 Skrevet 17. mars 2003 Vi må betale 2500 kroner for leie av kirken. Det hadde vi sluppet dersom vi hadde soknet til den. Pynting av kirken kommer da selvsagt i tillegg. Organisten er inkludert i prisen. Jeg vet ikke helt hvor mye pynt vi skal ha i kirken , tenkte å avtale litt med de andre som skal gifte seg samme dag som oss. Det er visst vanlig. Tror uansett ikke det blir så voldsomt overdådig, jeg synes kirker er vakre i seg selv... Men det er hyggelig med litt blomster...
Gjest Tex Skrevet 17. mars 2003 #3 Skrevet 17. mars 2003 Når og hvor skal forresten du gifte deg lillen? Kan ikke huske å ha hørt noe om det...
lillen Skrevet 17. mars 2003 Forfatter #4 Skrevet 17. mars 2003 grunnen til at du ikke har hørt noe om det er nok fordi det ikke skal skje før i 2005! (vet ikke kirke, bare at det er i Trondheim) Og grunnen til at det skal skje i 2005, er budsjettet... :-? Vi vil jo ha et stort bryllup! Og nå driver jeg altså å koser meg litt med budsjettet vårt igjen... Hmmm... tror nesten vi må gifte oss i en populær kirke, slik at det er flere som gifter seg på samme dag. Har ikke tenkt på det før, at utgiftene på pynten kan "spleises"! Jeg synes også det er koselig med litt blomster... Jeg sokner ikke til noen kirke, for jeg er ikke døpt, men Mannen er det, og hvis man sokner til den kirken man bor nærmest (i folkeregistret), så er det den styggeste kirken jeg har sett, så vi velger nok en annen; og betaler leie... (den setn. ble lang :o )
Tosca Skrevet 17. mars 2003 #5 Skrevet 17. mars 2003 Vi skal betale kr 1000 fordi vi ikke sokner til kirken. Ellers skal vi ikke bruke noe særlig penger på pynt i kirken. Synest det er litt unødvendig. Kanskje et par vaser ved alteret e.l. Har funnet ut etterhvert i planleggingen at det lett brukes penger på ting som ikke er så viktig og som vi iallefall ikke kommer til å huske i senere tid. Har lært meg å prioritere "riktigere".
lillen Skrevet 17. mars 2003 Forfatter #6 Skrevet 17. mars 2003 Har virkelig tenkt på prioritering jeg også, og mange kirker er jo veldig fine i seg selv...
Gjest Tex Skrevet 17. mars 2003 #7 Skrevet 17. mars 2003 Har lært meg å prioritere "riktigere". Enig med deg Turi , det er greit å stikke fingeren i jorda og tenke seg om. Jeg bruker heller penger på servietter med navn på , vi skal sitte og spise lenge og jeg skal kose meg med bordpyntingen... Men i kirken skal vi tross alt ikke være stort lengre enn en halvtime...
NYA Skrevet 17. mars 2003 #8 Skrevet 17. mars 2003 Vår kirke koster kr 1500,- Til pyntingen av kirken, kommer vi til å bruke minimalt med penger, vi er av den oppfatning at kirkene er penest som de er... kun blomster og lys på alteret.
lillen Skrevet 17. mars 2003 Forfatter #9 Skrevet 17. mars 2003 JA, sånn vil jeg også ha det! Blomster og lys på alteret! (må bare lufte det for Mannen først...)
Marianne Skrevet 17. mars 2003 #10 Skrevet 17. mars 2003 Vi betalte ingenting i kirken da vi giftet oss i kirken vi soknet til. Av pynt hadde vi blomsterdekorasjoner som vi tok med oss etterpå og brukte på bordene
Gjest Anonymous Skrevet 18. mars 2003 #11 Skrevet 18. mars 2003 Vi betalte 800,- for kirken som vi ikke sogner til, men som er min dåpskirke (så da fikk vi i hvert fall lov til å gifte oss der). Kirken pyntet med lys og blomster på alteret, og organist var inkludert i prisen. Vi kjøpte to potteblomster vi satte på trappen opp til alteret. Disse tok vi med oss etterpå. Selv om det er pent med masse blomster i kirken, tror jeg ikke det er mange som legger merke til dette. Det er brudeparet alle ser! Noe annet som kanskje kan koste penger er solister. Selv om selve solisten er noen dere kjenner som ikke skal ha betalt, kan det hende at organisten skal ha betalt for å akkompagnere solisten. Hilsen Lille meg
AnitaS.E Skrevet 18. mars 2003 #12 Skrevet 18. mars 2003 Vi betalte ingen ting for kirken (vi sogner til den) eller til organisten. Men vi valgte å gi en blomsterbukett til organisten fordi hun med stor entusiasme hjalp oss å finne salmer til vielsen. Hun skulle heller ikke ha noe for å akkompagnere solisten. Moren til min mann pyntet i kirken med markblomster (oppe ved alteret). Lys holdt kirken. Solisten betalte vi 1800 kr. for.
Tyren Skrevet 18. mars 2003 #13 Skrevet 18. mars 2003 Vi betaler ingenting for kirken. Det er fordi foreldrene til sambo sokner til menigheten, hadde det ikke vært for det, så måtte vi ha betalt 3500,-
K. Skrevet 18. mars 2003 #14 Skrevet 18. mars 2003 Vi skal betale ca. 5300,- for å gifte oss i den kirka vi vil. Ingen av oss sogner til den.. K.
Tvilling76 Skrevet 18. mars 2003 #15 Skrevet 18. mars 2003 Vi betaler 2500,- for kirken vi skal gifte oss i. Ingen av oss sokner til den...
magnhild Skrevet 18. mars 2003 #16 Skrevet 18. mars 2003 Hei lillen!!! Jeg ser at en over sier dette, men jeg nevner det igjen fordi eg synes det er et så bra forslag! Jeg har i alla fall tenkt å gjøre det slik! Jeg er VELDIG glad i blomster! Og vil ha blomster i kirken, og da kommer jeg til å bruke de vi skal ha på bordet i lokale etterpå. Da slipper du una ekstra utgifter på blomster i kirken. Og siden jeg skal gifte meg i mai så har jeg også tenkt å bruke bjørke-kvister og vårblomster til å pynte opp gulvet til alteret... Skulle ikke du og kanskje ha det i mai/juni? Mener å huske det. Så da kan jo du tenke på det i alle fall!!! Klem fra Magnhild og Knerten!
Gjest Christinamor Skrevet 18. mars 2003 #17 Skrevet 18. mars 2003 Vi betalte INGENTING , selv om vi IKKE soknet til den (Vi bor i Oslo, giftet oss i Skien), organisten var også graits. Kirken var nydelig i seg selv, med blomster som kirken stod for på alteret. Vi allierte oss likevel med paret som giftet seg etter oss, slik at vi hadde små buketter med markblomster på benkeradene, samt to vaser på "stativ" i trappen opp til alteret, der vi satt. Det vare kjempefint, og så og si gratis! Pynt av kirken kan gjøres gratis, og det var først da jeg så bildene fra vielsen at JEG så pynten!!! På selve dagen enset jeg ikke pynten, da var det altfor mye annet å konse på!!
monja Skrevet 18. mars 2003 #18 Skrevet 18. mars 2003 Vi betaler ikke noe for kirken vi skal gifte oss i, og synes at kirken i seg selv er så pen at vi har valgt å ikke pynte den. Kun lys ved alteret, men det står kirken for. Organisten er inkludert, og solisten er gratis, så dette virker jo lovende :D
Montezuma Skrevet 18. mars 2003 #19 Skrevet 18. mars 2003 Vi behøvde ikke betale noe som helst for kirken (sok vi ikke sogner til). Men vi hadde en ekstern prest som kom langveisfra, og han betalte v litt for reiseutgifter, så ikke han skulle tape på å stille opp for oss. Organisten kom fra en annen kirke, da organisten i "vår" kirke var syk. Tror vi betalte henne noen hundrelapper også........... husker neimen ikke. Uansett kom ikke dette på mer enn 500-1000,-. Vi pyntet ikke kirken med annet enn to store margeritter i store potter. En på hver side av trappen opp til alteret. De tok vi med oss videre, og satt ved inngangen på gården der festen var. Resten av sommeren pyntet de opp på verandaen hjemme. prisen for et Margeritt-tre var 650,-.
VesleBråka Skrevet 18. mars 2003 #20 Skrevet 18. mars 2003 dere må tenke litt på hvordan kirken ser ut. nidarosdomen f eks er så schwær at man må ha myye blomster for at det ikke skal se puslete ut. Dere må også spørre om hva "de" som jobber med kirken har tenkt å pynte med, i høysesong for bryllup bruker de gjerne noen kroner på alterbuketter de også. Vi ble anbefalt å ikke pynte domen i det hele tatt. alterbukettene ville være nok, domen er så vakker i seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå