Gå til innhold

Hvordan motivere barn til lekser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En datter skal begynne på siste året på barneskolen. Hun er rimelig svak i de fleste fag. Jeg har tryglet og bedt skolen om å få noen ekstra timer for henne, slik at overgangen til ungdomskolen ikke blir så tøff. Det er så utrolig viktig å ha grunnleggende lærdom. Min andre datter som skal begynne på ungdomskolen er utrolig flink på skolen, så ingen problemer der. Hun jobber som en helt for å oppnå gode resultater. Tror det virker litt negativt på lille søster som sliter, men sånn er det bare.

Sønnen min skal ta siste året på ungdomskolen, og han er så utrolig intelligent, og har evner til å gjøre det veldig bra, men er til tider veldig umotivert.

Jeg har lurt på privat lærer etter skole tid, men det er sikkert altfor dyrt. Jeg er alene om ansvaret, og økonomien er ikke den aller beste. Vi klarer oss bra, men har ikke råd til så mye utenom.

Sukk! Jeg vil så gjerne at ungene skal gjøre det bra på skolen, men motivasjonen må komme innenfra. Noen tips??

Videoannonse
Annonse
Gjest =tentacle=
Skrevet

Sitte sammen med henne når hun gjør lekser og veilede?

Skrevet

Dersom du føler at din datter har faglige problemer, men ikke får gehør for dette fra skolen, kan du som mor selv kontakte PPT i din kommune. Forhåpentlig vil de da utføre tester for å finne ut hvor skoen trykker. Det er for sent med tanke på ekstraressurser for kommende skoleår, men kan være en tanke for å få på plass ekstra hjelp i ungdomsskolen.

Gjest Verdens verste husmor
Skrevet (endret)
En datter skal begynne på siste året på barneskolen. Hun er rimelig svak i de fleste fag. Jeg har tryglet og bedt skolen om å få noen ekstra timer for henne, slik at overgangen til ungdomskolen ikke blir så tøff. Det er så utrolig viktig å ha grunnleggende lærdom. Min andre datter som skal begynne på ungdomskolen er utrolig flink på skolen, så ingen problemer der. Hun jobber som en helt for å oppnå gode resultater. Tror det virker litt negativt på lille søster som sliter, men sånn er det bare.

Sønnen min skal ta siste året på ungdomskolen, og han er så utrolig intelligent, og har evner til å gjøre det veldig bra, men er til tider veldig umotivert.

Jeg har lurt på privat lærer etter skole tid, men det er sikkert altfor dyrt. Jeg er alene om ansvaret, og økonomien er ikke den aller beste. Vi klarer oss bra, men har ikke råd til så mye utenom.

Sukk! Jeg vil så gjerne at ungene skal gjøre det bra på skolen, men motivasjonen må komme innenfra. Noen tips??

Jeg har ingen generelle råd for lekselesing, det er så individuelt hva som fungerer, men jeg vil gi deg noen tips til yngstebarnet ditt.

Alle vil vi at barna våre skal gjøre det bra på skolen, men av og til må vi bare innse at vi bør være fornøyd så lenge de gjør sitt beste.

Mine råd er:

Først og fremst ta kontakt med PPT. Vil ikke skolen henvise, ta kontakt på egen hånd for testing og tips. Ingenting er bedre enn om hun ikke har lærevansker, men da vet dere i alle fall at hun "bare" behøver litt ekstra tilpasning, og kanskje behøver noe ekstra tid.

Jobb med innstilling, både egen og barnets. Vis barnet at dere er fornøyd om hun gjør sitt beste, og vis at dere er misfornøyd om hun sluntrer unna, og vær fornøyde så lenge hun gjør sitt beste, ikke bare lat som!

La det å gjøre sitt beste være et mål i seg selv, og at resultatet blir en "bivirkning" av jobbingen.

Husk: En dårlig karakter med topp innsats er mer verd enn en topp karakter med ingen innsats bak.

Vær tilstede når hun gjør lekser. Sett deg ned sammen med henne, vær engasjert og positiv.

Ikke rett på alt hun gjør galt. Små drypp er mye bedre når en sliter. Det som kan oppleves som negativitet og kritikk (men som egentlig er velmente råd) bremser etter min erfaring lysten til å gjøre sitt beste.

Husk, barnet er mest sannsynlig like intelligent som de andre, men hun behøver litt mer tid og hjelp til å få fram kunnskapen.

Endret av Verdens verste husmor
Gjest =tentacle=
Skrevet
Husk, barnet er like intelligent som de andre,

Hvordan vet du det? Det er en mulighet for at hun nettopp er litt svakere intellektuelt, i tillegg til andre muligheter som vansker med lesing/skriving, lav motivasjon, lite moden nå osv.

Gjest Verdens verste husmor
Skrevet (endret)
Hvordan vet du det? Det er en mulighet for at hun nettopp er litt svakere intellektuelt, i tillegg til andre muligheter som vansker med lesing/skriving, lav motivasjon, lite moden nå osv.

Du har rett, det kan jeg ikke vite. Derfor har jeg moderert meg i det opprinnelige innlegget.

Men grunnen til at jeg sier som jeg gjør, er at jeg har et barn i samme situasjon, og jeg identifiserer meg med henne ut i fra det.

Vil også legge til at min personlige erfaring er at det sjelden er "svakere intellekt" som er problemet når noen sliter på skolen. Ofte er det en kombinasjon av andre faktorer som skaper vanskene. Derfor er det viktig å få avklart HVOR problemet ligger for å få den rette hjelpen til akkurat det barnet!

Endret av Verdens verste husmor
Skrevet

Veldig enig i forlaget om å sitte sammen med henne. Oppmuntring underveis kan gjøre underverker.

Prat med henne før skolen begynner, og prøv å finne løsninger sammen med henne. Feks hvordan dere skal løse det om situasjonen låser seg. Du kan gjerne spørre henne selv hva hun tror vil motivere henne.

Hvis dere har diskutert dette på forhånd kan det forebygge mange konflikter.

Jeg ville også tatt kontakt med ppt, de kan gi deg gode råd.

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er der du bor, men her vet jeg at Røde Kors har noe som heter leksehjelp. Der får alle som vil et gratis tilbud om hjelp til leksene. Det er lærere eller pensjonerte lærere som hjelper til med dette.

Du kan ringe distrikskontoret eller gå her å lese litt om tilbudet deres http://rodekors.no/article.asp?ArticleID=9...1&SubRank=3

Jeg har ingen erfaring med dette selv, men siden jeg er aktiv i RK selv har jeg hørt at dette er et veldig godt tilbud.

Skrevet

Hei!

Jeg skal nå opp i 10 klasse. Jeg er å var ikke noe serlig god på skolen. På barneskolen, hadde vi grupper for de som hadde litt vanskeligheter med matte, engelsk. Dette var et kjempe tilbud.

Mamma har sittet ved meg å gjort lekser, helt til jeg begynte på U-skolen. På U-skolen tok de en prat med hver enkelt, å ordnet etter deres behov.. Jeg har åsså slitet med at jeg ikke orker å lese mye tekst, det hoper seg sammen.. Vi tok kontakt med først øynlege, ingen ting var gæli.. så tok vi kontakt med ppt, der vi fikk noen tester.. der var jeg faktisk for god, altså over det normale. Jeg er kjempe lei skolen, lekser å alt sånn.

Vet du om din datter sliter med noe problemer, lese å forståelse?

Eller er det bare at hun er lei skole å lekser?

Sitt en halv time-time hver dag med lekser, å slik.. Kanskje det vil hjelpe?

Lykke til begge to =)

Gjest Tinúviel_i.i.
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er der du bor, men jeg vet at mange studenter på høgskoler/universiteter trenger litt ekstra penger, du kunne sikkert funnet noen flinke der som gladelig ville tatt jobben uten å være kjempedyr :) Hvis ikke noen av de mer profesjonelle løsningene er mulig altså.

Det er kanskje av og til lettere å få ungene til å gjøre lekser hvis det er en utenforstående som "presser" dem til det, og ikke foreldrene ;) Det har i alle fall vi hatt god erfaring med(har ikke egne barn, men i familien).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...