Donpedro Skrevet 18. juli 2007 Forfatter #21 Skrevet 18. juli 2007 Nå skifter ikke vi stil særlig ofte da, i den grad vi i det hele tatt har en stil. Men er redd for å male for så å angre. Samtidig har jeg jo sett møbler som er blitt kjempefine malte.
Leo Skrevet 18. juli 2007 #22 Skrevet 18. juli 2007 Hvis du sandblåser ødelegger dere fibrene i treverket. Trodde ikke det fantes noen som anbefalte den fremgangsmåten lenger. Ja, fibrene i treverket ødelegges, men hvis dette er et møbel uten noen som helst verken materiell eller historisk verdi og sandblåsingen fører til at den får bruksverdi for eieren, ser i hvert fall ikke jeg noe galt i det. Selv har jeg kjøpt en hel del "halvgamle" møbler som jeg har pusset og malt etter alle kunstens regler. Som verdifulle antikviteter en gang i fremtiden, er de selvfølgelig nå verdiløse, men det var de stort sett fra før også. Er det snakk om en spisestue fra en eller annen kjent designer fra den aktuelle perioden, er det selvfølgelig galskap å sandblåse den, men da ville sannsynligvis ikke de tidligere eierene ha gitt den bort heller... hehe. Det er jo saken da, at den er jo ikke urstygg slik den er heller. jeg er bare usikker på om det egentlig passer med resten av møblene, om det ikke gjør noe at den evt ikke passer, eller om vi burde male bla pga skoldene. Ut fra det jeg ser her, ser jeg ingen grunn til at du ikke skal male den hvis du vil. På den annen side vil det å male den gjøre den mye mer utsatt for flekker og skrammer enn den er nå. "Hjemmemalte" møbler får aldri noen særlig slitesterk overflate og det kan kanskje være verdt å tenke på hvis man f.eks. har småbarn i huset. Ser det helt teit ut å ha brunbeige sofa, lyst trebord med glass, lyse bokhyller, massiv spisestue i lyst tre og en slik mørk skjenk? Nei, ikke nødvendigvis. Tar du opp igjen fargen/materialet og/eller evt. stilen i skjenken i f.eks. en eller to andre små gjenstander har du plutselig en helhet!
Donpedro Skrevet 18. juli 2007 Forfatter #23 Skrevet 18. juli 2007 Jeg er litt i mot å male møbler med flott trestruktur, jeg synes det er fint om trestrukturen kan synes gjennom. Men igjen, det er meg da. Har ikke trestruktur. Er "ensfarget".
Leo Skrevet 18. juli 2007 #24 Skrevet 18. juli 2007 Hvis du er usikker, så venter du! Prøv å bruke den slik den er først og synes du ikke det fungerer, maler du. Mye enklere enn å gjøre det motsatt og å lete etter bruktfunn som "matcher" er myyye morsommere enn å male!
Gjest Tabby Skrevet 18. juli 2007 #25 Skrevet 18. juli 2007 Vi må jo komme til i utskjæringene og jeg har ingen planer om å sitte med pussepapir brettet rundt en kniv eller noe for å komme til i alle kriker og kroker og snirkler på dørene. Resten blir pusset med pussepapir og maskin. Nå er det ganske massivt treverk i slike gamle møbler. Og når de beises så må jo den gamle og sprukne lakken helt vekk. Jeg tror ikke våre barn, evt barnebarn og oldebarn kommer til å ha samme stil som oss. Og vi er da ute etter å ha møbler vi kan bruke. Som sagt, jeg hadde ikke hatt problemer med å male/beise gamle møbler, for de fra den tiden vi har overtatt i hvert fall, finnes det så mye av.
Donpedro Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #26 Skrevet 7. februar 2008 Ser omtrent slik ut (i litt bedre stand mht lakk), uten speil: http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=565872
Tiit Skrevet 7. februar 2008 #27 Skrevet 7. februar 2008 Ringmerker etter glass og andre vannmerker kan kanskje fjernes helt ved å bruke strykjern uten damp og styrke på flekkene med et håndlke mellom. Det har jeg gjort på teakbordet mitt, og det ble veldig fint. Med en god møbelolje blir det også mye blankere og penere.
Concertina Skrevet 8. februar 2008 #28 Skrevet 8. februar 2008 (endret) Er det snakk om en spisestue fra en eller annen kjent designer fra den aktuelle perioden, er det selvfølgelig galskap å sandblåse den, men da ville sannsynligvis ikke de tidligere eierene ha gitt den bort heller... Å joda, det skjer... Har bla. hørt om noen som la ut et spisebord på gis-bort på finn.no, ingen som så den før det var for sent: da noen som visste hva det var ringte så hadde de allerede kappet det opp og brent det - bordet er veldig ettertraktet og går for 18-22.000 (+hammerslagsgebyr) på auksjoner... de ble visst en smule satt ut da de hørte det Jeg tror ikke jeg ville malt møblet i det hele tatt, så jeg ville heller anbefalt å gjøre som Leo sier: først prøve det ut slik det er i dag, og skulle du ikke trives med det så får du heller male det da Endret 8. februar 2008 av Concertina
Gjest AnneShirley Skrevet 8. februar 2008 #29 Skrevet 8. februar 2008 Jeg synes det høres stilig ut med en slik gammel skjenk i de ellers lyse ikea-omgivelsene deres, jeg.. Foreslår som andre her og først prøve å ha den slik den er og deretter vurdere å male om dere ikke liker det. Jeg har selv malt gamle møbler kjøpt på loppemarked med god samvittighet. De fikk da en bruksverdi i dag og "overlever" derfor en generasjon til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå