Gå til innhold

Revejakt

waco

Anbefalte innlegg

Er ikke helt sikker på om jeg postet riktig, denne skulle kanskje på hobby eller reiseliv?

En ung mann grepet av eventyrlyst og jaktinnsikt fikk virkelig sansen for engelsk revejakt. Så noen bilder i avisen og det er min type sport (ri på hest og skyte), og lurer på om det er noen på kg som deler interesse eller har erfaringer fra kanskje hjemlige "revejakter" med hund som hjelper?

Eller noen linker jeg kan benytte meg av?

På forhånd takk.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såvidt jeg vet praktiseres ikke denne jaktformen her i landet. Spørs om du må dra over til England hvis du vil prøve det..

Skal du jakte rev her er det følgende jaktmetoder som benyttes; jakt med drivende hund/hihund, lokkjakt, posteringsjakt, smygjakt, drivjakt, støkkjakt og åtejakt.

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet praktiseres ikke denne jaktformen her i landet. Spørs om du må dra over til England hvis du vil prøve det..

Skal du jakte rev her er det følgende jaktmetoder som benyttes; jakt med drivende hund/hihund, lokkjakt, posteringsjakt, smygjakt, drivjakt, støkkjakt og åtejakt.

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups..

Forøvrig kan du sjekke ut www.njff.no for mer info om jakt.

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med praktiseres ikke? Finnes det virkelig ingen "uorganiserte" foreninger eller klubber?

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det så mener jeg at slik jakt ikke foregår her i landet. Og HVIS det gjør det, så går jeg ut i fra at det er en veldig lukket "klubb"..

Du spør etter linker, men hvis slik jakt foregår så reklamerer de neppe for det på internett.

Har du jegerprøven forresten? Det er vel første skritt når det gjelder jakt. Litt synd å bli ferska av oppsynsmann uten betalt jegeravgift/jaktkort.

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Er ikke helt sikker på om jeg postet riktig, denne skulle kanskje på hobby eller reiseliv?

En ung mann grepet av eventyrlyst og jaktinnsikt fikk virkelig sansen for engelsk revejakt. Så noen bilder i avisen og det er min type sport (ri på hest og skyte), og lurer på om det er noen på kg som deler interesse eller har erfaringer fra kanskje hjemlige "revejakter" med hund som hjelper?

Eller noen linker jeg kan benytte meg av?

På forhånd takk.

Waco

Det er vel hundene som tar seg av både "jakta" og avlivningen av reven. Resten av følget er jo bare snobbete rævdiltere........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange rideklubber har en revejakt hver høst. Reven er dog til hest og ingen bruker våpen. Hunden må du selv ordne med.

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen bikkje bør man bruke da? Jeg vil helst ha flere hunder som passer sammen slik at de kan omringe reven, alt skal jo bli tatt opp på film. Samarbeidsvillige hunder med teft er vel det jeg søker.

Det største problemet er jo at jeg ikke kan ri, men det har jeg løst ved å låne en motorcrosser.

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen bikkje bør man bruke da? Jeg vil helst ha flere hunder som passer sammen slik at de kan omringe reven, alt skal jo bli tatt opp på film. Samarbeidsvillige hunder med teft er vel det jeg søker.

Det største problemet er jo at jeg ikke kan ri, men det har jeg løst ved å låne en motorcrosser.

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dachs, div. terrierraser, dunker, hygenhund, finsk støver, haldenstøver, beagle og drever er raser som blir brukt ved revejakt.

Samarbeidsvillige hunder med teft skriver du. Det er selvfølgelig bra, men kommer ikke av seg selv. Å få til en bra jakthund krever MYE tid og arbeid. Eller har du tenkt å låne deg hunder?

Å sitter på en crosser er ikke helt det samme som å sitte på hesteryggen.

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ridd, er bare ikke så flink, men siden våpenet mitt er et videokamera så handler det om å være raskt på pletten før bikkjene har lekt ferdig.

Hunder kan man alltids låne.

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som litt av et scenario..

Trente jakthunder får man ikke lånt sånn uten videre nei, spes. ikke til et slikt prosjekt.

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De trenger ikke nødvendigvis være så godt trent, det holder med at de er "oppdratt" til å utvikle sin jaktteft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skrev trent, mente jeg ikke nødvendigvis fysikken. De fleste jakthunder har jaktinstinktene i seg (med unntak av "utvannede" familiehunder), men det betyr ikke at bikkja dermed er en fiks og ferdig jakthund av den grunn. Eieren må selv sørge for å videreutvikle det som ligger i hunden og legge ned xxx ant timer med trening i skogen/på fjellet.

Du skal være usedvanlig dyktig dersom du får til en vellykket jakttur med en skokk lånte og fremmede hunder. Ser ikke for meg at en seriøs jakthundeier vil låne ut hundene sine til prosjektet ditt, men det er mulig jeg tar feil. Hold meg oppdtarert.

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå hadde vel ikke jeg heller sett for meg meg selv alene og en stokk lausbikkjer, men heller en gruppe felles interesserte jegere med sine hunder.

Jeg skal bare feste den siste biten på film (selve fangsten), det andre er av mindre viktighet.

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og reven da? En teddybamse tredd uten på en fjernstyt bil? Da går det vel bra med hunder lånt i nabolaget.

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rev finnes det vel masser av i skauen, hvis ikke så er det etter hva jeg har lest i diverse medium nok av overskuddskatter og bikkjer som sikkert kan brukes som erstatter for reven.

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, du skal ikke delta selv? Eller? Hvordan skal du komme i kontakt med disse jegerne? Hvorfor vil du filme det? Er litt nysgjerrig.

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...