Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2007 #1 Skrevet 18. juli 2007 Jeg hørte såvidt på opplesningsserien på P2, som nå om dagen er boka De beste blant oss av Helene Uri. Syntes den hørtes litt interessant ut, på den annen side kan jeg jo ha latt meg forlede av en god opplesing. Noen som har meninger om boka?
Bokormen Skrevet 18. juli 2007 #2 Skrevet 18. juli 2007 Jeg syns den var godt skrevet og underholdende, særlig om man har litt kjennskap til Blindern Helt grei bok, verdt å lese, men ikke blant mine favoritter...
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2007 #3 Skrevet 19. juli 2007 Jeg likte den ikke spesielt godt. Veldig overflatisk, og utgir seg for å være noe mer enn den er.
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 23. juli 2007 #4 Skrevet 23. juli 2007 Jeg likte den veldig godt, men jeg tror den er ekstra interessant for oss som har gått på Blindern. Jeg kjenner flere som har lest den som ikke har noe særlig kjennskap til Blindern, og de har ikke likt boken noe særlig.
Gjest Peachbud Skrevet 23. juli 2007 #5 Skrevet 23. juli 2007 Ganske bra, men jeg synes ikke den var topp. Jeg likte veldig godt debutromanen til Helene Uri, "Dyp rød 315". Jeg anbefaler heller den.
Fresi Skrevet 23. juli 2007 #6 Skrevet 23. juli 2007 Jeg synes også den var helt grei, underholdende til tider, og særlig hvis man kjenner Blindern, slik som nevnt over. For min del var den kjapt lest og ganske fort glemt, men den hadde noen litt morsomme personbeskrivelser, noen mindre bra partier, noen ganske festlige. Grei underholdning.
Gjest Alou Skrevet 24. juli 2007 #7 Skrevet 24. juli 2007 Jeg har aldri lest den ferdig, og dèt sier vel sitt . Jeg var fristet til å kjøpe den en gang, men er glad for at jeg kun lånte den på biblioteket, for å si det slik. Jeg synes ikke den var underholdene og fikk ikke frem leselysten i meg. Jeg likte ikke de avsporingene hun tok hele tiden og heller ikke de alt for lange beskrivelsene/gjentakelsene i begynnelsen. Jeg er ikke kjent me Blindern- miljøet - mulig det har noe å si. Jeg vil i hvert fall ikke anbefale den.
Fresi Skrevet 24. juli 2007 #9 Skrevet 24. juli 2007 Hehe, synes så tydelig å huske at jeg hadde lest lignende tråd før, ja. Nå kan jeg jo bli litt nervøs for om jeg for eksempel har svart noe helt annet tidligere Ble vel aktuelt igjen gjennom opplesningsserien på P2, tenker jeg.
Gjest Deception Skrevet 24. juli 2007 #10 Skrevet 24. juli 2007 Hehe, synes så tydelig å huske at jeg hadde lest lignende tråd før, ja. Nå kan jeg jo bli litt nervøs for om jeg for eksempel har svart noe helt annet tidligere Ble vel aktuelt igjen gjennom opplesningsserien på P2, tenker jeg. Jeg visste at jeg hadde svart tidligere, og orket ikke å gjenta meg selv.
Fresi Skrevet 24. juli 2007 #11 Skrevet 24. juli 2007 Jeg visste at jeg hadde svart tidligere, og orket ikke å gjenta meg selv.
Nokia Skrevet 24. juli 2007 #12 Skrevet 24. juli 2007 Jeg likte den svært godt, og jeg har ingen tilknytning til Blindern eller universitetsmiljøet i det hele tatt. Likte personbeskrivelsene, de små fagdryppene som kom innimellom, den avogtil litt skjulte humoren.....Jepp - jeg likte den!
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2007 #13 Skrevet 24. juli 2007 Takk for svarene, og linker til tidligere tråder (syntes jeg husket noe sånt, men søkte ikke). Jeg har bare fått med meg første episode av opplesningen, og syntes det virket som en ganske "energisk" greie - som igjen kanskje skyldtes opplesning og bakgrunnsmusikk, og selv om jeg bare har ett år på Blindern bak meg har jeg likevel litt tilknytning til akademika fra andre steder. Men forstår innvendingene også, og regner med jeg kommer til å tenke noe av det samme som dere... Det blir nok en tur på biblioteket
Abraxas Skrevet 11. august 2007 #14 Skrevet 11. august 2007 (endret) .... Endret 19. juni 2009 av Abraxas
Gjest Alou Skrevet 11. august 2007 #15 Skrevet 11. august 2007 Jeg likte den godt, men det er kanskje ikke den beste boka til Helene Uri. Lest de andre? Hva synes du?
Tabris Skrevet 11. august 2007 #16 Skrevet 11. august 2007 Jeg har enda noen sider igjen, men vil absolutt anbefale den. Liker den veldig godt. Den er spesiell interessant for de som studerer/har studert på et universitet, vil jeg si.
Anna Karenina Skrevet 11. august 2007 #17 Skrevet 11. august 2007 Jeg liker den dårlig. Veldig lettvindt bok, som lover mer enn den holder. Jeg har tilknytning til UiO, og virkeligheten som beskrives her er milevis unna det jeg opplever. (Dette sier jeg ikke for å glorifisere universitetsmiljøet - der er det mye som burde vært annerledes, men ikke noe av det hun skriver).
Gjest Deception Skrevet 11. august 2007 #18 Skrevet 11. august 2007 Jeg liker den dårlig. Veldig lettvindt bok, som lover mer enn den holder. Jeg har tilknytning til UiO, og virkeligheten som beskrives her er milevis unna det jeg opplever. (Dette sier jeg ikke for å glorifisere universitetsmiljøet - der er det mye som burde vært annerledes, men ikke noe av det hun skriver). Det er en satire, og det håper jeg virkelig leserne klarer å skjønne (selv om jeg dessverre antar det motsatte); historien har rot i virkeligheten, men ting er dratt til ytterste konsekvens, i alle retninger, noe som er karakteristisk for sjangeren. Jeg vet en person i et beslektet fagmiljø som ble skikkelig oppstyrtet og fornærmet av boka, men h*n har en tendens til å ta alt bokstavelig.
Anna Karenina Skrevet 11. august 2007 #19 Skrevet 11. august 2007 Det er en satire, og det håper jeg virkelig leserne klarer å skjønne (selv om jeg dessverre antar det motsatte); historien har rot i virkeligheten, men ting er dratt til ytterste konsekvens, i alle retninger, noe som er karakteristisk for sjangeren. Jeg vet en person i et beslektet fagmiljø som ble skikkelig oppstyrtet og fornærmet av boka, men h*n har en tendens til å ta alt bokstavelig. Selvfølgelig, men for at satire skal ha noe hensikt må den ha noe rot i virkeligheten. Denne boken fokuserer f.eks mye på sex, og et slikt seksualisert miljø er milevis fra det meste i universitetsmiljøet. Jeg mener ikke at hun har noen plikt til å skrive en dokumentar akkurat, men å fokusere så mye på sex i akkurat denne bransjen virker bare spekulativt. Og ikke satire.
Gjest bada Skrevet 11. august 2007 #20 Skrevet 11. august 2007 Selvfølgelig, men for at satire skal ha noe hensikt må den ha noe rot i virkeligheten. Denne boken fokuserer f.eks mye på sex, og et slikt seksualisert miljø er milevis fra det meste i universitetsmiljøet. Jeg mener ikke at hun har noen plikt til å skrive en dokumentar akkurat, men å fokusere så mye på sex i akkurat denne bransjen virker bare spekulativt. Og ikke satire. Det er da mye sex på universitetet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå