Gå til innhold

Inviterert til utdrikningslag, men...?

Anbefalte innlegg

Gjest Cirka
Skrevet

Jeg går rett på sak: er det vanlig å invitere til utdrikningslag når ingen av de som blir invitert skal i bryllupet?

Ei venninne av meg har ei venninne som skal gifte seg nå om et par uker. Brudeparet har bestemt dette plutselig, og alt skjer veldig fort. I bryllupet skal de kun ha den nærmeste familie.

Nå har forloveren til bruden kontaktet mange av brudens venninner og vil stelle i stand utdrikningslag. I forbindelse med dette har forloveren opplyst at det vil bli en kostnad pr. person på mellom kr 900-1500; (Gave til brudeparet kommer utenom.)

Jeg fikk et spørsmål om hva jeg syns om dette, hvorpå jeg svarte med at jeg syns dette virket rart. For meg er det merkelig å holde en slik sammenkomst når ingen skal i det påfølgende bryllupet. Flere av de som er invitert syns også dette er merkelig, og er litt usikre på om de skal delta eller ikke.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest baby-E
Skrevet

Det er ikke vanlig at alle som er invitert i utdrikningslaget er invitert i bryllupet. Nettop av den grunnen som her: kun invitert de nærmeste.

Skrevet

Vi gjør det på denne måten:

Jeg kommer kun til å ha venninner i mitt utdrikningslag som også er invitert i bryllupet. Dette fordi jeg har en liten venninnegjeng på ca 15-20.

Mannen min kommer til å ha en mix av venner i utdrikningslaget sitt som både er og ikke er invitert i bryllupet. Dette fordi han har så mange kompiser og kolleger som ikke er nære nok til bryllupet, men allikevel vil bli skuffet om de ikke får være med på å drikke ham ut.

Jeg på min side ville droppet å delta på et så dyrt utdrikningslag om jeg ikke var invitert til bryllupet.

Skrevet

Eg syns i grunnen ideen er god, det er kjekt for brura å få eit utdr.lag sjølv om ho skal ha eit lite bryllaup. Men prisen var veldig stiv. 900-1500 kr er dyrt, sjølv om ein skulle vera invitert, syns no eg. I dei utdr.laga eg har vore i har utgiftene komme på maks 400-500.

Gjest Cirka
Skrevet (endret)

Glad for respons, jeg selv har kun har erfaring med utdrikningslag med de som er invitert i bryllupet. Jeg ville nok kanskje heller ikke reagert om det ikke var snakk om så mye penger. Hadde i seg selv blitt en flott gave med en slik fest for å gjøre ære på bruden. Det er nok prisen som skaper usikkerheten da, ikke det at de ikke er invitert i bryllupet. Tror nok ikke det hadde blitt en slik reaksjon hvis det ikke innebar så mye penger.

Edit: skriveleif!

Endret av Cirka
Skrevet

Syns også at det var et veldig dyrt utdr. lag. Det dyreste jeg har hørt om har vært på 750kr. Men er enig at det pleier å ligge på en 400-500kr. Det er mer passelig.

Men så er det jo helt vanlig at mange av de som er invitert i utdr.lag ikke er invitert i bryllupet.

Men jeg tror personlig jeg ville takket nei pga prisen..

Skrevet

Jeg ville ikke stusset om jeg ble invitert i utdrikkingslag, men ikke bryllup. Derimot ville jeg sagt nei pga prisen, så fremt det ikke gjaldt en svært god venninne eller nært familiemedlem. Synes det er altfor høy pris å ta og personlig mener jeg man bør være rimelig sikker på at deltagerne er villige til å betale så mye før man legger opp til en så dyr dag/kveld. Veldig synd om mange trekker seg utelukkende pga prisen for jeg er sikker på at bruden selv heller ville at alle skulle delta på en roligere dag, enn at noen få kommer til et dyrt arrangement.

Skrevet (endret)

Enig med "røkla" - helt greit at du blir bedt, men prisen var stiv!

Jeg hadde bryllup i utlandet så de fleste som var i utdrikkingslaget skulle ikke i bryllupet. Men forlovern min hadde laget billig opplegg og det syns jeg var fint. Ville heller at folk skulle gidde å komme enn la være fordi opplegget var for stortog dyrt.

Endret av *Emma*
Skrevet

Har selv vært i invitert i utdrikkningslag, men ikke i bryllupet.

De siste utdrikkningsagene jeg har vært invitert i har ligget på rund 1000,- pr pers. I tilegg skal man ha med en liten gave.

Synes det er dyrt ja..

Siste utdrikkningslag var en som inviterte "rubb og rake" , det var rundt 30 stk. Og 1000 kroner fra hver...kostbar dag ja !

Da skal man holde seg selv med mat (spiser ute) og drikke hele dagen.

Skrevet

I løpet av denne sommeren kommer jeg til å ha vært i to utdrikningslag, men skal ikke i noen av bryllupene. Synes det er helt greit, jeg er liksom bare "hverdagsvenn" av begge disse brudene, og kjenner verken familien eller de nærmeste vennene deres, ei heller deres kommende ektemenn. Hvis man skal invitere alle sånne perifere bekjente blir det jo et innmari stort bryllup. Til utdrikningslaget skjønner jeg at det kanskje er mer naturlig å invitere dem man er mest sammen med til vanlig.

Men 900-1500? :hakeslepp: I det første utdrikningslaget jeg var i betalte vi 450 kroner hver, pluss det hver enkelt hadde av drikke. I det neste regner jeg med det blir litt dyrere, men ikke mer enn 600, og her vet jeg forloveren står for en del alkohol også.

Skrevet

Er bare :overrasket: over at folk virkelig blir med på utdrikningslag med den prisen.

Det er da helt vanlig at ikke alle som er med på utdrikningslaget er i bryllupet - men jeg hadde opplagt takket nei til et utdrikningslag med den prislappen.

Skrevet

Jeg tror det er helt vanlig at flere i utdrikningslaget ikke er invitert i bryllupet. Men det er synd at det skal vaere så dyrt å vaere med på de.

Skrevet
Fyttikatta!! 1000,- per person og så 30 deltakere! Ka i all verden fant de på den dagen??? Mat burde vore inkludert til alle syns eg :sprettoy:

det var en "opplevelse" bruden ønsket seg, rådyrt. Det ble frafall- ja. Ikke så rart egentlig. Men dyrere for de som var der...

Synes egentlig utdrikkningslag skal være innenfor rimelighetens grenser, noe kos til bruden og masse hygge med venner.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes også det hørtes veldig dyrt ut! I de utdrikningslagene jeg har vært, har prisen vært på 500 - 600 kr, i tillegg kommer drikke og noe mat (men endel har vært inkludert). Kan dere ikke si fra at dere synes det blir for dyrt, og om det ikke går an å finne på noe rimeligere? I det forrige laget jeg var i, var det snakk om å gå opp endel i pris pga en dyr aktivitet, men fordi det var flere som syntes det ble litt mye, la forloveren nye planer :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg går rett på sak: er det vanlig å invitere til utdrikningslag når ingen av de som blir invitert skal i bryllupet?

Ja det er helt vanlig at de som inviteres i utdrikkningslaget ikke inviteres til bryllupet. Spesiellt dersom de skal ha et lite bryllup med kun fam.

Skrevet

Er i grunn enig med resten her. hadde det vært et stort bryllup der gud og hvermann var invitert og de fleste på utdrikningslaget skulle i bryllupet hadde jeg nok blitt litt snurt, men i slike situasjoner der man enten reiser til utlandet eller bare har de nærmeste med seg på dagen er det noe helt annet.

Prisen hadde jeg ALDRI gått med på!!! Man må da legge seg på et nivå som folk flest har råd til uten å blakke seg fullstendig!?

Skrevet
det var en "opplevelse" bruden ønsket seg, rådyrt. Det ble frafall- ja. Ikke så rart egentlig. Men dyrere for de som var der...

Synes egentlig utdrikkningslag skal være innenfor rimelighetens grenser, noe kos til bruden og masse hygge med venner.

At en brud "ønsker" seg en sånn opplevelse som da vil koste venninnene hennes en tusenlapp hver + mat - synes jeg er urimelig frekt - og minner mer om utnyttelse av venner enn noe annet.

En annen ting ville det selvfølgelig være om venninnegjengen valgte å dra på Spa i utlandet i stedet for utdrikingslag - men da ville jeg ta det som en selfølge at bruden betalte sin del .. og at venninnene kanskje spanderte en middag el.

Gjest Aloha
Skrevet

Ei venninne av meg har ei venninne som skal gifte seg nå om et par uker. Brudeparet har bestemt dette plutselig, og alt skjer veldig fort. I bryllupet skal de kun ha den nærmeste familie.

Nå har forloveren til bruden kontaktet mange av brudens venninner og vil stelle i stand utdrikningslag. I forbindelse med dette har forloveren opplyst at det vil bli en kostnad pr. person på mellom kr 900-1500; (Gave til brudeparet kommer utenom.)

Jeg fikk et spørsmål om hva jeg syns om dette, hvorpå jeg svarte med at jeg syns dette virket rart. For meg er det merkelig å holde en slik sammenkomst når ingen skal i det påfølgende bryllupet. Flere av de som er invitert syns også dette er merkelig, og er litt usikre på om de skal delta eller ikke.

Hva mener dere?

Hva jeg mener? Hadde en av mine venninner giftet seg ville jeg selvfølgelig deltatt i utdrikningslaget! Selv har jeg tenkt å gifte meg med kun forlovere og nærmeste familie til stede. Om ingen av mine venninner ville komme pga de ikke var invitert i bryllupet ville jeg blitt ufattelig lei meg. Som om jeg ikke var verdt å drikke ut fordi jeg ikke skulle gifte meg på tradisjonelt vis...?

Hva kostnaden angår, er det en helt annen sak. 900-1500 kr syns jeg er for mye. Men ang deltakelse, tenker jeg at hvis dere er gode venninner, da burde du ikke være i tvil om du har lyst til å delta eller ei. Det er jo slikt venninner gjør :)

Gjest Aloha
Skrevet

Sorry, så først nå at problemstillingen gjelder venninnen din, og ikke deg. Leste litt fort. Men svaret mitt er det samme uansett :)

Skrevet
At en brud "ønsker" seg en sånn opplevelse som da vil koste venninnene hennes en tusenlapp hver + mat - synes jeg er urimelig frekt - og minner mer om utnyttelse av venner enn noe annet.

En annen ting ville det selvfølgelig være om venninnegjengen valgte å dra på Spa i utlandet i stedet for utdrikingslag - men da ville jeg ta det som en selfølge at bruden betalte sin del .. og at venninnene kanskje spanderte en middag el.

er helt enig med deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...