Gå til innhold

Når barnet har uhell i buksa

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Når barna har hatt uhell slik at det kommer litt avføring eller urin på klærne, hvor høy temperatur vasker dere da klærne på?

Holder det å vaske truser på 60 grader da?

Hva med når det kommer på bukse utenfor, hvor mye vasker dere den på? Er det tilstrekkelig med 60 grader? Og går det greit å vaske slike klær hvis en da vasker det på 60 grader sammen med annet tøy som likevel skal vaskes på den temperaturen, eller bør det vaskes seperat?

Jeg tenker at undertøyet går på 60 grader uansett grunn (vasker det på den temperaturen til vanlig også)

Hvis det er urin så tenker jeg at det som regel er nok å vaske det på vanlig vasketemperatur og ved avføring på klær så passer det med 60 grader.

Bør jeg vaske det ved høyere temperatur (koke det) eller hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Urin er ikke noe problem å få vekk på 40 grader, det er jo sterilt når det kommer ut, og setter ikke flekker.

Ved avføring på 40-gradersklær tror jeg at jeg ville hatt noe direkte på flekken først, for så å forsøke å vaske det på 40 grader.

Tåler klærne 60/90 grader derimot ville jeg ha brukt det programmet!

Laken, håndklær og truser har jeg alltid kjørt på kokvask uansett...sikkert ikke nødvendig men det gjør jeg ihvertfall!

Endret av Silmarill
Gjest Huldali
Skrevet

jeg ville tatt det på 90 grader, så sant tøyet tåler det da. Jeg vasker sengetøy, undertøy og hånkleder på 90 grader uansett, føler at da blir alt av bakterier borte, selv om det vel blir borte "nok" på 60.

Skrevet

Vi har mange uhell hjemme hos oss, og der går truser med avføring (og siom oftest også de med urin på) sammen med håndklær og sengetøy på 90 grader. Bukser og gensere går på 60 uansett selv om vaskeanvisningen sier 40 dersom h*n har fått noe på dem.

Trusebilder er nesten ikke til å oppdrive på trusene lenger grunnet hyppig kokvask, men det er et resultat av ikke å gå på do i tide, så det må h*n leve med.. De andre klærne har ikke tatt noen skade av 60 graders vaskingen min.

Skrevet
Urin er ikke noe problem å få vekk på 40 grader, det er jo sterilt når det kommer ut, og setter ikke flekker.

Ved avføring på 40-gradersklær tror jeg at jeg ville hatt noe direkte på flekken først, for så å forsøke å vaske det på 40 grader.

Tåler klærne 60/90 grader derimot ville jeg ha brukt det programmet!

Laken, håndklær og truser har jeg alltid kjørt på kokvask uansett...sikkert ikke nødvendig men det gjør jeg ihvertfall!

Urin er ikke alltid sterilt når det kommer ut. Det kan være bakterier i urinen f.eks ved urinveisinfeksjon. Og selv om urinen skulle være ren så blir den liggende i trusa i kroppstemperatur. ideellt for utvikling av bakterier.......

Tarmbakterier kan også komme i trusa.

Og 40 grader dreper ikke bakteriene. De fleste trenger over 60 grader i flere minutter.

Undertøy vasker jeg alltid på 60 (eller 90 grader.) Selv om det skulle stå 40 grader på vaskelappen. Tåler det ikke vasken så ville det gått i søpla, men det har jeg ikke opplevd enda.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...