Gjest Tanita Skrevet 18. juli 2007 #1 Skrevet 18. juli 2007 Har sett meg ut en ting på nettet, som koster 231 kroner. Det er over 200 kr-grensa (SOM ER ALTFOR ALTFOR LAV - HVA TENKER DE PÅ??? :slåss: ), blir det så jeg må betale toll osv da? Og hvor mye ville det kommet på i tilfelle?
Frk Doodad Skrevet 18. juli 2007 #2 Skrevet 18. juli 2007 Du kan ikke forvente å slippe toll selv om varen bare koster litt over 200kr. Tollvesnet er veeldig regide på den summen. Når varen koster mellom 200-1000kr må du betale 25% moms på både varens verdi + evt. frakt. Dersom varen er tollfri er dette alt du må betale, men dersom den er tollpliktig må du i tillegg betale 10.7% toll på både varens verdi + evt. frakt. Jeg er forresten helt enig i at grensen er aaalt for lav
Ce'Nedra Skrevet 18. juli 2007 #3 Skrevet 18. juli 2007 Dette har jeg også lurt på.. Hvordan er det om dollaren er veldig lav når man bestiller produktet, og så går opp før man mottar det? Slik at man kommer noen kroner over grensen?
Gjest Tanita Skrevet 18. juli 2007 #4 Skrevet 18. juli 2007 200 kr er horribelt lite, hva tenker de på egentlig? Så da vil det bli ca 60 kr i toll da. Kanskje jeg skal be de skrive 200 kr istedet utenpå pakken? Stupide toll-regler...
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2007 #5 Skrevet 18. juli 2007 Dette har jeg også lurt på.. Hvordan er det om dollaren er veldig lav når man bestiller produktet, og så går opp før man mottar det? Slik at man kommer noen kroner over grensen? Takk det har jeg opplevd flere ganger. Passet nøye på å bestille under 200kr, men tett oppunder, 190 noe når jeg bestilte og 204kr når det kom til Gardermoen. Altså 204kr + ca 50 kr i porto, blir 254kr, så blir det 25% i moms og 10,noe % i toll av denne summen.(dette var klær) + 90kr til posten i forenklet tollbehandling. Det ble en dyr affære og ekstra irriterend da jeg hadde regnet så nøye på det, kunne jo bestilt noen flere plagg hvis jeg skulle betale likeve.
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2007 #6 Skrevet 18. juli 2007 200 kr er horribelt lite, hva tenker de på egentlig? Så da vil det bli ca 60 kr i toll da. Kanskje jeg skal be de skrive 200 kr istedet utenpå pakken? Stupide toll-regler... Enig, 200 kr er vanvittig lite, og det er den samme summen det har vært siden 70-tallet eller noe....sier seg selv at man fikk en del mer for pengene på 70-tallet, i tillegg til at man ikke hadde internett som fristet en da... Du må forresten betale mer enn 60 kr, for du må i tillegg betale et tollbehandlingsgebyr på 90 kr eller noe sånt... Når det er sagt er det mange firma som er villig til å skrive ned verdien litt...
Gjest Tanita Skrevet 18. juli 2007 #7 Skrevet 18. juli 2007 Ojda, da blir det dyre sko tilslutt da! Noen som har fått skrevet ned prisen lavere enn den er fra ASOS før? *optimistisk*
Nemesis Skrevet 18. juli 2007 #8 Skrevet 18. juli 2007 Tror ikke de har justert den 200kr på VELDIG mange år. Vær obs på at tollvesenet bruker egne kurser som varierer fra periode til periode. Den ledende kursen finner du på toll.no http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltarif...;epslanguage=NO
Aeriana Skrevet 18. juli 2007 #9 Skrevet 18. juli 2007 Jeg bomma litt på omregninga her forleden da jeg bestilte en krem fra LF. Trodde jeg kom under 200,-, men var så uheldig at det ble hele 14 kroner over gitt! Jeg trodde pund og dollar var ganske lik i kurs, men tok feil Ble da litt dyrere enn forventet. Møkkaregel!
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2007 #10 Skrevet 18. juli 2007 Ville bare si at de stort sett er veldig hyggelige på tollkontorene, iallfall de jeg har vært på. Jeg har tidligere gått dit fordi kursen endret seg fra bestilling til varen kom frem, og da gikk den rett over 200, til ca 208 kr. Da syns toll-mannen at jeg skulle slippe å betale, og stemplet som tollfri. Uansett syns jeg som har mulighet til det at det er kjekt å gå til tollkontoret å betale moms, for da slipper jeg å betale penger til posten for forenklet toll-behandling (eller hva det nå heter). Liker ikke å betale mer enn jeg trenger til posten.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2007 #11 Skrevet 19. juli 2007 Ville bare si at de stort sett er veldig hyggelige på tollkontorene, iallfall de jeg har vært på. Jeg har tidligere gått dit fordi kursen endret seg fra bestilling til varen kom frem, og da gikk den rett over 200, til ca 208 kr. Da syns toll-mannen at jeg skulle slippe å betale, og stemplet som tollfri. Uansett syns jeg som har mulighet til det at det er kjekt å gå til tollkontoret å betale moms, for da slipper jeg å betale penger til posten for forenklet toll-behandling (eller hva det nå heter). Liker ikke å betale mer enn jeg trenger til posten. Men hvordan slipper du unna det gebyret på 90 kroner som posten beregner seg for den jobben? Jeg får alltid pakken hvor moms og posten sitt gebyr er ferdig utregnet, og får ikke hentet ut pakken fra postkontoret før den regninga er betalt. Hvordan gjør du det?
Luzi Skrevet 19. juli 2007 #12 Skrevet 19. juli 2007 du kommer nok ikke unna det, de er så gniene på posten. bestillte en ting som kom på 209 kr. gjett om jeg måtte betale toll!! holdt på å fly på postkassa da jeg fikk postoppkrav på det.
Corrazy Skrevet 20. juli 2007 #13 Skrevet 20. juli 2007 Bestilte noen prøver fra pureluxe for en tid siden. Passet på å holde meg LAAAAANGT under grensa, men plutselig fant jeg brev i postkassa om ufortollet sending eller noe sånt. Jeg ringte Posten og de sa at om dette stemte skulle jeg ikke betale noe ekstra, men må si at jeg er litt spent. Sendte dem informasjonen de ba om, men er litt bekymret for om de ikke finner på å kreve 90 kroner likevel. Pakken har jeg forresten fått. Den så akkurat ut som andre forsendelser jeg har fått. Skjønner egentlig ingenting.
Gjest Tanita Skrevet 24. juli 2007 #14 Skrevet 24. juli 2007 Hva hvis varen koster 200,39 kroner? MÅ man betale toll da også? Eller skal jeg vente til kursen har endret seg litt?
Gjest Deception Skrevet 24. juli 2007 #15 Skrevet 24. juli 2007 Hva hvis varen koster 200,39 kroner? MÅ man betale toll da også? Eller skal jeg vente til kursen har endret seg litt? Dessverre må du nok det. Men bruker du kursene på toll.no? Det er nemlig de som legges til grunn for beregning av avgifter.
Gjest Tanita Skrevet 24. juli 2007 #16 Skrevet 24. juli 2007 Ok, da ble det 198, 60 kr. Kan de endre seg mye iløpet av en dag eller to?
Gjest Deception Skrevet 24. juli 2007 #17 Skrevet 24. juli 2007 Kursene der oppdateres vel på ukesbasis, så vidt jeg vet?
kollektivet Skrevet 24. juli 2007 #18 Skrevet 24. juli 2007 kanke si at de er gjerrige på posten, da. hvis de skulle ettergitt alle sånne "småsummer", så hadde de fort tapt 5 mill i året.. som om dere hadde sagt nei til 5 mill.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2007 #19 Skrevet 24. juli 2007 Men hvordan slipper du unna det gebyret på 90 kroner som posten beregner seg for den jobben? Jeg får alltid pakken hvor moms og posten sitt gebyr er ferdig utregnet, og får ikke hentet ut pakken fra postkontoret før den regninga er betalt. Hvordan gjør du det? Dette var et par år siden, men da slapp jeg å betale de 90 kronene til posten fordi jeg gjorde fortollingen selv, dvs gikk til tollvesenet og gjorde opp. Da kunne ikke posten ta seg betalt for "forenklet tollbehandling", eller hva det nå heter. Vet ikke om dette fremdeles er mulig.
Gjest mimi_puss Skrevet 25. juli 2007 #20 Skrevet 25. juli 2007 Hadde en pakke som kom på 203,-, ikke snakk at de ville la meg slippe å betaler moms
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå