Gå til innhold

Amming og i jobb igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ut i jobb igjen og må få en oversikt over reglene i forhold til hvilke rettigheter jeg har i.h.t at jeg fremdeles ammer. Jeg har søkt hos NAV, men finner ikke noen regler der. Noen som vet noe om dette, evt. om det finnes noe skriftlig om dette et sted?

Takker på forhånd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Lov om arbeidsmiljø (Arbeidsmiljøloven) beskriver rettigheter til mødre som ammer.

§ 12-8. Ammefri

Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag.

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-012.html#12-8

Arbeidsmiljøloven stadfester at kvinner som ammer kan få fri den tiden de trenger for å amme. Ammefri fri kan tas ut, enten som pauser i arbeidstiden eller som redusert arbeidstid, da inntil en time. Det er ingen begrensninger i hvor lenge en kan får fri for å amme barn på arbeidsstedet. Loven gir arbeidsgiver anledning til å kreve legeattest på at mor virkelig ammer, og denne må forevises ved etterspørsel av en slik. Ammefri er i utgangspunktet ulønnet - loven gir rett til fri for å amme, men ikke til betaling.

Endret av Bobeline
Skrevet

Fagforeningen din kan ha forhandlet fram bedre betingelser. Min gir for eksempel rett til inntil to timer lønnet ammefri.

Skrevet
Fagforeningen din kan ha forhandlet fram bedre betingelser. Min gir for eksempel rett til inntil to timer lønnet ammefri.

okai, takk for innspill. Det skal jeg sjekke ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...