Malama Skrevet 18. juli 2007 #1 Skrevet 18. juli 2007 (endret) Ja, vi er nå gift, og har fått cd med bilder fra fotografen. Så da er det å sette seg ned og velge. En del av "pakken" vi har betalt for inkluderer et album med 30-50 bilder fra fotograferingen (20 sider, tror jeg, men litt montasjer og to bilder på noen sider etc, ettersom hva som passer) Her blir det litt av hvert, av meg, av ham, av buketten, av håret, av forlovere, av rungene, av skoene, kjolen bakfra, kyssebilde, jeg som fjerner lebestift fra min mann.. ja, sånn litt av hvert... Men i tillegg så skal vi jo forstørre noen bilder til å ha på veggen, og gi bort. Men hva forstørrer dere? (og hvor stort?) Et bilde av brudeparet til å ha på veggen? (takkekortbildet, eller?) Hva med bilder av hver av dere? Gave til forlovere (av "brud og forlover" eller av alle fire?) Gave til foreldre og besteforeldre (det blir vel det samme som vi selv skal ha på veggen, men ikke like stort...) Det er ikke andre enn foreldre, besteforeldre og forlovere som får bilde i gave, sant? (Julegave?) Jeg mener, resten av slekta har da ikke planer om å ha bilde av oss på veggen akkurat... De får jo takkekort, og det holder vel for dem... Alt en begynner å lure på... Det er ikke helt over selv om man er ferdig gift nei.... Endret 25. oktober 2007 av Malama
Dinah Skrevet 18. juli 2007 #2 Skrevet 18. juli 2007 Her kommer vi til å forstørre kun ett bilde av oss to (portrettbilde) i str 20cm x 25cm - har nemlig ikke sansen for digre familiebilder. *grøss!* Regner med foreldrene våre får det samme, men i en størrelse mindre enn vårt bilde.
Malama Skrevet 18. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 18. juli 2007 Diiiiiigre familiebilder er vel kanskje ikke helt min stil heller, men jeg vil i alle fall gjerne ha et (litt sort) brudebile på veggen. Mamma og pappa har brudebildet på stua, også har de portrettbilde av hver av dem hengende på soverommet, så ser ikke "gud og hvermann" dem, så det blir liksom ikke for mye... Andre vet jeg har et av brudeparet og et av bruden på stueveggen (i 20*25) Jeg vet mormor og morfar og farmor og farfar har/hadde brudebilde av alle sine barn i 20*25 på veggen. Noe som jo dekket en vegg for mormor og morfar som hadde 9 barn, men mine foreldre har to barn, så vi dekker jo ikke hele huset om de har ett av hver av oss (min bror er ikke gift da, men en gang?) Men jeg blir liksom litt usikker. På hvor stort bilde vi skal ha, hvor store bilder vi skal gi vekk. Og om vi skal ha portrettbilder. Også trodde jeg det var vanlig at forloverene fikk bilde av seg og brudepar/den de var forlover for? Det er jo litt smak og behag, men jeg setter pris på at noen deler sine tanker omkring dette, så kan jeg danne meg et bilde v hva som er "vanlig". Til syvende og sist betemmer vi selvsagt selv da (etter å ha tatt en prat med lommeboka...)
*Emma* Skrevet 18. juli 2007 #4 Skrevet 18. juli 2007 Vi skal ha et stort av oss på veggen. Vi har brukt et annet som takkekort. Min forlover fikk et lite bilde i pen ramme av henne, meg og dattern min. Ingen andre får bilder av oss. Men foreldrene våre har fått kopi av cd'en fra fotografen og printer ut det de måytte ønske selv.
Malama Skrevet 18. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 18. juli 2007 Om man har rettighetene til bildne fra fotografen er jo det en mulighet, men det har ikke vi. Cd'n fra fotografen er bilder med "vannmerker", i en ikke helt høy oppløsning. Dette er jo bilder vi ikke har rettighetene til. Men, interessant å vite likevel. Ingen som gir mannens forlover bilde av ham og brudgommen altså? Gutter verdsetter ikke slikt, kanskje? dumt å gi ham noe han uansett ikke har lyst på...
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2007 #6 Skrevet 18. juli 2007 Vi har et 10*15 cm bilde i ramme stående i en bokhylle. Større brullupsbilde ville ikke vi vaglgt. Vi har også gitt bort innrammede biler i 15*23 cm størrelse til våre foreldre. Min manns foreldre har hengt sitt opp ved siden av sitt eget bryllupsbilde og mine foreldre har sitt stående på en kommode sammen med massevis av andre familiebilder.
MayaM Skrevet 18. juli 2007 #7 Skrevet 18. juli 2007 Vi fikk til jul en ramme med mange ulike bilder av brudeparet, oss og snuppa vår som var brudepike når vi var folovere. Nå er jeg/vi så heldig å ha rettighetene til våre egne bilder siden vi bruker min kommende svoger som fotograf (han er fotograf). Så vi kan fremkalle akkurat det vi vil selv. Og så printer han ut det vi vil ha i stort format. Vi har et stort familiebilde i fame stil, og alle som kommer hit sier at det er kjempe flott bilde. Og det er stort! 65 * 80 eller noe.. Vi kommer ikke til å ha brudebildene i den str da, men mindre.
*Emma* Skrevet 18. juli 2007 #8 Skrevet 18. juli 2007 (endret) Ja vi har alle rettigheter til våre 650 bilder Ser ikke for meg at mannens forlover gidder å ha noe bilde av hverken oss eller dem bortsett fra i et eventuelt album. (Vi hadde fotograf der i 3 timer og han tok masse bilder av gjestene også - så derfor har de som ønsker det i tillegg fått låne en cd slik at de har kunnet ta de bildene de vil ha...feks mine venninder etc.) Endret 18. juli 2007 av *Emma*
Malama Skrevet 18. juli 2007 Forfatter #9 Skrevet 18. juli 2007 Det hørtes jo helt ideelt ut! Jeg tror egentlig ikke at mannens forlovr har noe ønske om å ha noe bilde av seg og min mann, annet enn evt gjemt bort i et album ja. (De fleste gutter/unge menn jeg kjenner har ikke album med egne bilder egentlig. De har det mamma laget da de var små, også har de det kvinnen i deres liv lager senere, men single unge menn (og min manns forlover er singel) har ofte ikke den dype fotoalbuminteressen...) Min forlover derimot, vil nok bli veldig glad for bilde av oss tror jeg. Føler bare de er "dårlig gjort" å gi til henne, og ikke til ham. Men.. om han likevel ikke vil ha det.... Hmm... får snakke med min mann om dette. Det er noe jeg bare begynte å tenke på på toget i morges... Det med bildefremkalling. Men vi har nok ikke rettighetene til bildene nei. Det hadde vært kjekt å ha, men...
*Emma* Skrevet 18. juli 2007 #10 Skrevet 18. juli 2007 Syns ikke du skal føle at det er dårlig gjort sålenge det er noe den ene ønkser og ikke den andre. JEG kjøpte gave (et armbånd) og rammet inn dette bildet og ga tilmin forlover noen uker etter at vi kom hjem. Mens min mann ikke gjorde noenting. Det får være hans greie å fikse til sin forlover
Malama Skrevet 18. juli 2007 Forfatter #13 Skrevet 18. juli 2007 Jeg følte ansvar for at hans forlover også skal/skulle få "noe" ja. Det er nå engang jeg som er "gavefikseren" i dette forholdet. Som i så mange andre forhold. Det gjør meg ikke noe, jeg liker det. Så kan han få ansvaret for andre ting. Og joda, selvsagt skal også den forloveren få noe. De har jo sånnsett allerede fått sine "forlovergaver", men det var dette med bildene jeg tenkte på. (Her kom kosemose frem med at det gjerne er bilde av brudepar og begge forlovere hun forventer i alle fall. Jeg er usikker på om vi skal gi "meg og henne" eller "oss alle fire" nemlig. Delvis fordi jeg ikke falt sånn 100% for "alle fire-bildene". Men joda, jeg forventer ikke at hans forlvoer skal ønske å dekorere veggen med bilder av oss. Og at det havnet i album er helt ok. Poenget var jo bare at desom han ville bli langt mer glad for en annen gave, som var fremkommet basert på noe som passet HAM som mottaker, i stedet for hva som passer OSS som givere, så hadde det kanskje vært like greit. Men... jeg føler nok likevel at han burde få et bilde, så han får nok sikkert det... Det trenger jo ikke være så stort, men selv menn må da vel sette pris på slike minner, før eller siden...? Jaja... mye å tenke på. Det jeg lurer mest på er vel hvilke bilder vi skal fremkalle til oss selv, og hvilke til våre forlovere. Men jeg finner nok ut av det. Vi får kose oss med å glo på bilder, og se hva vi faller for
*Emma* Skrevet 18. juli 2007 #14 Skrevet 18. juli 2007 (endret) Du kan syns det er så sært du bare vil. Jeg kjenner min mann og jeg kjenner hans kammerater. Hadde vi kommet med innrammet brudebilde til ham så tror jeg ikke han hadde visst hva han skulle si. (Min forlover fikk bildet av meg og henne..ikke alle 4, en gang jeg var hos henne. Vi har ikke gitt det til henne mens den andre sto ved siden av og så på og ikke fikk noe.) Min mann forventer absolutt ikke at jeg fikser noe til hansforlover... Ja man blir en familie - men det er da vitterlig ikke jeg som skal ta ansvar for alt "dilling" for det. Noe må da mannen klare selv også vel... Jeg gir ikke bort "gaver" som jeg vet folk ikke vil ha...hva er vitsen med det? Endret 18. juli 2007 av *Emma*
mowgli Skrevet 18. juli 2007 #15 Skrevet 18. juli 2007 Vi kommer til å bestille ett lerrett montert på ramme. Hvilket bilde vi velger enda har vi ikke bestemt... har foreløpig ikke bestemt hva som blir takkekort enda heller.... Tror ikke vi kommer til å gi noe bilde til forlovere... Foreldre vil gjerne ha både bilde på vegg og album så det tenkte vi å gi dem.
Malama Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter #16 Skrevet 22. oktober 2007 Søkte opp igjen denne igjen jeg, for nå er det snart på tide å bestille disse som skal være julegaver, det er jo bare 2 måneder til jul. Mamma sa det (med den bisetning om at det er jo opp til oss hva vi vil gjør, men før var det i alle fall vanig å gi bilde til forlovere...) at takkekortet var jo så stort og fint (det er vel 15*15) at forloverene kanskje ikke trengte et bilde av brudeparet, men heller seg og den de var forlover for? Jeg er litt inne på den tanken, siden jeg ikke helt falt for "alle fire-bildene", pluss at disse forloverene kjenner ikke hverandre, og vil antakelig aldri møtes igjen. (jada, noen synes forlovere skal være nære venner som man er mye sammen med. Vel, min forlover er min kusine, som jeg syntes var den jeg følte var den jeg aller helst ville ha som forlover, men vi bor i hver vår del av landet, så vi treffes ikke så ofte. Min manns forlover var en kamerat som han syntes var den han helst ville ha som forlover, men han har flyttet, så vi ser ikke ham så veldig ofte heller. Og vi treffer ham somregel her vi bor, men min kusine somregel der hun bor, så derfor treffes de jo ikke...) Og jeg liker mye bedre de "to og to-bildene" så da er vi tilbake på dette. Hvor stor bilde skal vi ha i stua tro? Bare av oss, eller evt detaljbilde av meg også? En montasje? Jeg tenker litt i retning av bilde av oss to på lerret, det er litt stilig da. Men ikke giiiigastort.... Hvor store bilder skal vi gi til våre foreldre? Hva med besteforeldre? Gir man dem bort i ramme, eller får de selv velge den rammen de måtte ønske? (Mamma har jo f.eks familiebildene i like rammer, mens svigermor har litt mer "litt av hvert", og hos svigerfar er jeg høyst usikker, hans og hans nye samboers stil ser ut til å være en "alt nytt"-variant...) Når mamma synes takkekortet i 15*15 var så stort og fint, hvor stort skal bildet de får være da? Og "ha på veggen-bilde" til farmor bør jo ikke være så stort, hun har mange barnebarn og liten stue, men det kan jo ikke være mindre enn takkekortet heller da... (Bare et annet barnebarn er gift hittil, og brudebilde har hun av dem, på veggen eller i ei hylle en plass, husker ikke helt, hun har det ialle fall på stua, og vil nok ha av oss også) Farmor har sikkert satt tekkekortet i hylla og er sånnsett fornøyd hun, men... Min manns morfar er vel likeså, mens hans mormor har rommet itt (bor på sykehjem) fult av bilder, MASSE bilder, uten å alltid helt huske hvem folka er (alzheimers) og faren er stor for at et brudebilde vil kunne skaffe mye hodebry... jeg skrev med stoooore bokstaver på takkekortet sånn at hun kanskje kommer på hver gang hun ser det, at vi er gift.... Så mye å tenke på... Men bildene må bestilles. For jeg synes det er greit/rett å gi brudebilder i julegave, uten at jeg er helt sikker på om de skal ha ramme på seg eller ei.
jente 79 Skrevet 25. oktober 2007 #17 Skrevet 25. oktober 2007 Vi fikk papirkopier av alle bildene i 10x15. Tok de med til foreldre og besteforeldre og spurte hvilket bilde de ville ha og hvilken størrelse de ville ha. nå har vi fulle rettigheter til bildene, så fikk fremkalt alt til en rimelig penge. Har overlatt til dem selv å fikse ramme, nettopp fordi folk gjerne har en stil på rammene sine. Erfaringen er at folk velger veldig forskjellig... Vi har valgt et litt utradisjonelt bilde av oss, pluss litt mindre bilder av meg alene og mannen alene. Mine foreldre ville ha et tradisjonelt bilde av oss (stort), et bilde av meg og et av meg og dem (halvparten av "hovedbildet"). Min svigemor ønsker seg et litt mer utradsjonelt bilde (stort), samme som vi har. Pluss at hun ville ha en seire med mindre bilder som hun ville ha i en ramme. Min svigefar ville ha et tradisjonelt bilde, pluss noen småbilder. Han og kona har totalt 5 unger og en del de er besteforeldre for. Så begrenser seg med plassen. Min mormor og morfar ønsket seg et stort bilde av oss sammen og et mindre av bare meg. (Første barnebarnet som giftet seg, og de har ikke så mange barnebarn) Min bestemor og bestefar ville ha et litt mindre bilde av oss. (Mange barn, barnebarn og oldebarn så begrenset med plass...) Hans mormor får et ferdig innrammet bilde svigemor har valgt. Hun er ikke så sprek og bor langt unna, så vi får ikke spurt henne. Svigerinne ville ha to forskjellige store bilder. Søster har fått CD og fikser selv. Forlovere har fått velge. Gir de et bilde av oss alene med forlover og et med alle 4. Begge bildene i 10x15. Jeg regner ikke med at de har noe stort behov for å henge de opp. Når mannen var forlover fikk han en forstørrelse av brudeparet med begge forloverene. Han er helt i bakgrunn og hennes forlover står helt i forgrunn. Vi kjenner henne, men hun er ikke en del av vår vennekrets. Så kan egentlig ikke si jeg har noe stort behov for å henge det på veggen... Skulle vi gjort det hadde det vært mer aktuelt hvis det var i 10x15 størrelse...
øyenstikker Skrevet 25. oktober 2007 #18 Skrevet 25. oktober 2007 Vi skal heller ha et vakkert bryllupsalbum med bilde -kollager i stående fremme i et stativ. Vi liker ikke tanken på å skulle ha et forstørret bilde av oss på veggen slik Dessuten kan en jo variere med hvilken side en vil ha fremme i albumet, for det blir sikkert flere vakre bilder enn ett
Malama Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter #19 Skrevet 25. oktober 2007 For å toppe dette, mamma, som fortsatt lever i den tro at hun tror albumet vi fikk fra fotografen er "prøvebildene" (det er det da vitterlig ikke, det er en ALBUM med fotomontasjer, bilder i ca 25*25, som vi har betalt for) ringte i går og lurte på om fotografen hadde denne liggende, slik at hun kunne gå og titte i den og velge hvilket bilde hun ville ha... for hun ville jo ha et fotografbilde av oss... Jeg forklarte atter en gang at dette er et ALBUM, og ettersom min bror har sett det, og hadde sagt at "det va jo A4 jo" (ehh, det er kvadratisk da....) så ba hun megi alle fall ta den med hjem til jul å folk få se... men hvordan skulle hun da få valgt hvilket bilde hun ville ha? Jeg trodde ikke det var de som skulle velge, jeg trodde vi skulle gi dem et jeg, men det er kanskje mer logisk at de får velge selv? Men altså, vi har alle bildene på en cd, som teoretisk kan sendes i posten. Vi hadde jo tenkt å gi bildene i julegave vi, men vi må kanskje snakke litt med våre foreldre om dette.... dersom det er meninga de skal velge seg bilde (og evt størrelse?) selv? "ehh, altså, mamma, vi hadde tenkt at dere skulle få bilde i julegave, men se gjennom disse bildene her da, og velg hvilket dere vil ha, og hvor stort det skal være, så kan du jo hente det hos fotografen, velge deg ramme, pakke inn, så fester jeg pakkelapp på når jeg kommer oppover lille julaften, og legger under treet"? Eller skal vi bare droppe hele julegave-greia, og gi dem vanlige gaver til jul, og la dem fremkalle det de vil selv? Jeg tenkte jo liksom at det skulle være julegaven litt fordi jeg trodde det var slik det skulle være, og dessuten fordi jeg tenkte da slapp jeg å finne på julegaver, dessuten har våre tre foreldre-familier ulik økonomi men jeg ønsket ikke at det skulle være avgjørende for hvordan bilde de fikk av oss. (Men, de har kanskje ulike ØNSKER om hvor stort det skal være og sånn også, så vi må vel gjerne spørre dem litt?)
jente 79 Skrevet 25. oktober 2007 #20 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg syntes det var naturlig at folk fikk velge hva de ville ha på veggen selv... De har veldig forskjellig smak, så det som er populært et sted er ikke naturligvis det et annet... Dessuten ville jeg ikke gi noen av dem et bilde hvis det egentlig viste seg at de helst ville ha et annet. Skjønner godt tanken din med julegave, og jeg regner med at dere må betale en del for forstørrelsene. For oss vle bildene billige. (Vi betalte under 700 kroner for en hel haug med bilder) Måtte derfor i hvert fall spandert ramme også, og det syntes jeg ble litt vanskelig. Derfor lot vi de velge bilde selv og ga de det som takk for hjelpa. Akkurat størrelse er nok greit å høre med. Det er jo forskjellig hvor mye plass folk har til bilder... Som min svigerinne ville ha to store bilder av oss. Mens hadde jeg gjettet ville jeg trodd et bilde i halve størrelsen... Det er det jeg vil ha av dem hvis de etterhvert får somlet seg til å ordne noen forstørrelser...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå