Poetens_Tårer Skrevet 17. juli 2007 #1 Skrevet 17. juli 2007 Røyka i 10 år (uæh, det hørtes plutselig veldig mye ut) men sluttet tvert for omtrent 4 måneder siden og har klart meg fint siden. Det var vel 3. eller 4. gang jeg sluttet, men denne gangen har jeg klart det. Det er to ting som gjorde at jeg sluttet å røyke (i tillegg til viljestyrke). Den første var den store "filosofien" om at jeg ikke tapte kampen da jeg fyrte opp en sigarett, eller da jeg tok i mot en røyk jeg ble tilbudt av noen jeg kjenner... jeg taper kampen når jeg kjøper røyk. Har du ikke røyk, kan du ikke røyke. Og når du er i butikken og strekker ut armen etter røyken - det er DA du svikter. Den andre var de groteske og brutale antirøyk-filmene. Her er noen som vises i Australia. De gjør virkelig nytten sin! OBS - sterke scener. http://www.youtube.com/watch?v=-YjrkBYDDQM http://www.youtube.com/watch?v=0hySFt8O11A...ted&search= Så mitt råd til alle som vil slutte å røyke. Tenk deg om en gang til når du står i butikken og er i ferd med å kjøpe en pakke, da skal du tenke: "det er nå jeg svikter, og det er nå jeg dømmer kroppen min til forfall og bedervelse"! Og hvis du blir litt smågretten eller irritabel av å være sugen, kom inn her og se på de videoene en gang til. Lykke til med å slutte å røyke!
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2007 #2 Skrevet 18. juli 2007 Off nastye greier Gratulerer til deg Nå er det bare meg igjen Og så mange andre
Connie80 Skrevet 18. juli 2007 #3 Skrevet 18. juli 2007 Gratulerer ! Har sluttet selv. Ble mest klar over at det var en psykisk fremfor en fysisk avhengighet (vanen). Spiste gæææli mye grønnsaker og frukt en periode for å kompansere for vanen (røyk etter mat, røyk i bilen etc), men er fantastisk godt å være røykfri nå !
Gjest vimselot Skrevet 18. juli 2007 #4 Skrevet 18. juli 2007 Kjempebra at du har kutta ut røyken. Det er ikke akkurat demotiverdende å høre om andre som klarer det, men jeg er slik at jeg utsetter det...og ofte kjøper jeg røyk i utlandet, og da har jeg "skapet fullt" selv om jeg aldri tar så veldig mye mer med meg enn kvota... Har prøvd å slutte, skal planlegge en slags dato, i aug/sept. kanskje... og se om jeg ikke klarer det. Klarer jeg det ikke, er jeg i alle fall røykfri en stund og det er bedre enn ikke noe. Og neste gang jeg prøver, eller gangen etter, klarer jeg kanskje... Har hjerteproblemer på begge sider av slekta (ikke pga. overvekt, sofasliting, men pga. oftest røyk...) og har ikke mye lyst å havne slik selv en dag... Men vet ikke hvor motivert jeg er p.t. Bortsett fra at det fysisk sett ikke er bra...vil slutte, men er både kjederøyker og sosial-røyker, og kanskje litt stressrøyker også...men det er bare bortforklaringer selv om de virker reele så lenge jeg altså enda røyker...
¤flicka¤ Skrevet 18. juli 2007 #5 Skrevet 18. juli 2007 Dette høres kanskje merkelig ut, men jeg brukte faktisk samme filosofi når jeg ville kvitte meg med sukker-avhengighet. Kunne ta imot hvis jeg ble tilbudt av andre, men kjøpte ikke selv. Enkel og grei "regel" Bra jobba - gratulerer!
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2007 #6 Skrevet 18. juli 2007 UFF. ekkelt å tenke på. jeg røyker men har ikke gjort det lenge. hva er de første symptomene på strupekreft?
Poetens_Tårer Skrevet 19. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 19. juli 2007 Hvis du begynner å få dårlig samvittighet hver gang du røyker, har du tatt et stort skritt i riktig retning. Da blir det så befriende å slutte. Man har god samvittighet som varer i lange perioder (får det selv hver gang jeg ser noen some røyker). De aller første symptomene til strupekreft er lange perioder med heshet (flere uker). Det kommer gjerne også pustevansker og kuler på halsen. Du burde slutte å røyke, uansett hvor kult og tøft det er. Kilde
Poetens_Tårer Skrevet 19. juli 2007 Forfatter #9 Skrevet 19. juli 2007 (endret) Hvis det er det som må til... Var jo ikke meningen å skremme noen. Bare svarte på spørsmålet jeg. Endret 19. juli 2007 av Poetens_Tårer
Gjest vimselot Skrevet 21. juli 2007 #10 Skrevet 21. juli 2007 Skjønner, men skremselspropaganda er litt out, alle vet at det er skadelig å røyke...? Kan ikke si at jeg er stolt av å være røyker, legen min spør ofte hvor mye osv, fordi jeg har nevnt at jeg ønsker å slutte. H*n har også sagt at jeg vet vel at det også er skadelig å røyke fem-sju sig per dag, og det vet jeg selvsagt. Men det er altså ikke legen min som røyker, men jeg. Vet jeg klarer slutte, men i en evt. stressituasjon, er jeg redd jeg begynner igjen...
Gjest Tanita Skrevet 21. juli 2007 #11 Skrevet 21. juli 2007 Må abonnere på denne tråden for jeg prøver også å slutte. Ironisk at det jeg selv sa til noen andre en gang ("Du trenger jo ikke å røyke, kroppen din trenger det ikke, for det er jo ikke noe næring i røyken, det er bare tjære og drit i den") fikk de til å slutte å røyke. Og nå røyker jeg selv... Tenker hver dag at snart må jeg slutte. Det er skadelig, og jeg vet jo selv hvordan huden blir seende ut etterhvert - noe somburde vært motivasjon i seg selv. Huden får ikke nok oksygen når man røyker, og røyker man mye, får man ansiktet full av rynker til slutt. Og så legger tjæra og alt det andre seg i blodårene og lungene blir bare dårligere og dårligere. Likevel er det vanskelig å slutte for tenker også at en røyk til er da ikke så farlig...
Gjest Tweek Skrevet 21. juli 2007 #12 Skrevet 21. juli 2007 Jeg har også sluttet å røyke, og det er så mye bedre! Jeg sparer masse penger og jeg slipper å lukte vondt. Men de reklamefilmene, fy faen! De var dritkvalme
Gjest Tanita Skrevet 21. juli 2007 #13 Skrevet 21. juli 2007 Våger ikke å se de filmene jeg. Fordi jeg har jo røyka så skade er vel allerede gjort.
Gjest vimselot Skrevet 22. juli 2007 #14 Skrevet 22. juli 2007 Jeg har ikke fått rynker, men de kommer vel en dag... (er lite i sola, sitter som regel i skyggen). Spiser masse c-vitaminer for å kompensere for røykinga... Vet bare ikke hvordan jeg skal motivere meg, har snakket om dette med en venn, som var røykfri i fire år, og begynte igjen... Men skal prøve, må kanskje sette en slags "dato"... en venninne av meg (røyker), har sluttet flere ganger men begynt igjen, men hun sier at det er bedre å være uten røyk noen mnd. enn omvendt. Får helt prestasjonsangst, vet om selskapsrøykere, hvordan de klarer det, aner jeg bare ikke, men de er alltid opptatt, enten med å shoppe, husarbeid eller ett eller annet... Jeg er ikke typen til å alltid være opptatt, men blir kanskje det, om jeg lar røyken ligge på hylla...
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #15 Skrevet 22. juli 2007 jeg sluttet å røyke for....ja skal vi se...1 og 1/2 år siden. Har ikke tatt en sigarett siden da, ikke så mye som et trekk engang. Ikke i fylla en gang....og jeg har da vært på fest både i utlandet med mye billig røyk, og mye festing her til lands. Har ikke sprukket, men har hatt lyst på røyk i lang tid. Men det dabber av. Kanskje jeg tenker på røyk 2-3 ganger i mnd nå? Men er deilig å være røykfri,men får av og til tanker om røyk, der jeg tenker at " søren, hvorfor sluttet jeg"?. Men jeg skal aldri bli svak....aldri. Det vil være et nederlag i seg selv å bare ta et trekk nå, for jeg vet...jeg vet hvordan det blir om man bryter et prinsipp for seg. Så jeg er røykfri resten av livet!! Det er det mest fornuftige valget jeg noen gang har tatt i livet, så langt!
Poetens_Tårer Skrevet 23. juli 2007 Forfatter #16 Skrevet 23. juli 2007 Røyket 2 sigg i helgen. Var deilig å kjenne at det reiv i lungene siden flimmerhårene var tilbake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå