Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2007 #41 Skrevet 19. juli 2007 Målet med bryllupsfesten er vel ikke å drikke seg sørpe full heller? Det tror jeg mange hadde blitt hvis det var både velkomstdrink, vin til maten og fri bar. For meg og mange av mine venner er et eller to glass vin til maten perfekt for en behagelig beruset stemning. Ville foretrukket vann ved siden av. Er veldig glad i vann. Jeg tror ingen bryllupsgjester blir fornærmet hvis brudeparet bruker penger på bryllupsreise i stedet for fri bar! Alle ønsker vel det beste for brudeparet?
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2007 #42 Skrevet 19. juli 2007 Målet med bryllupsfesten er vel ikke å drikke seg sørpe full heller? Det tror jeg mange hadde blitt hvis det var både velkomstdrink, vin til maten og fri bar. For meg og mange av mine venner er et eller to glass vin til maten perfekt for en behagelig beruset stemning. Ville foretrukket vann ved siden av. Er veldig glad i vann. Hvorfor er det alltid slik at fri bar = alle gjestene drikker seg sørpe full? Hva slags gjester er det dere inviterer, lurer jeg isåfall på. Nei, dette med fri bar er noe jeg, som brud, synes er viktig, fordi jeg vil sørge for at gjestene mine får det best mulig. Jeg synes ikke det hører hjemme at gjestene skal måtte betale for seg når vi har råd til å gi dem alt. Jeg prioriterer gjestene og alle aspektene ved selskapet som helhet, over ting som omhandler bare min forlovede og meg. Jeg har ikke så vanvittig høye tanker om oss som par at jeg tror alle gjestene vil være like overlykkelige som oss på bryllupsdagen vår, og gi alt annet. En bryllupsfest kan fort bli dørgende kjedelig for gjestene dersom de bare er der for "å hylle brudeparet og delta i deres lykkerus" For de fleste er det bare en mulighet til en koselig fest og til å se venner og kjente.
-Alvildebrud- Skrevet 19. juli 2007 #43 Skrevet 19. juli 2007 Hvorfor er det alltid slik at fri bar = alle gjestene drikker seg sørpe full? Hva slags gjester er det dere inviterer, lurer jeg isåfall på. Nei, dette med fri bar er noe jeg, som brud, synes er viktig, fordi jeg vil sørge for at gjestene mine får det best mulig. Jeg synes ikke det hører hjemme at gjestene skal måtte betale for seg når vi har råd til å gi dem alt. Jeg prioriterer gjestene og alle aspektene ved selskapet som helhet, over ting som omhandler bare min forlovede og meg. Jeg har ikke så vanvittig høye tanker om oss som par at jeg tror alle gjestene vil være like overlykkelige som oss på bryllupsdagen vår, og gi alt annet. En bryllupsfest kan fort bli dørgende kjedelig for gjestene dersom de bare er der for "å hylle brudeparet og delta i deres lykkerus" For de fleste er det bare en mulighet til en koselig fest og til å se venner og kjente. Wow! Akkurat som om jeg skulle ha skrevet det selv!
Rainbow Brite Skrevet 19. juli 2007 #44 Skrevet 19. juli 2007 Er det det som er poenget her? Saken her er at brudeparet i utgangspunktet har penger for å sørge for gjestene sine, men heller velger å bruke pengene på seg selv. Det er noe helt annet enn hvis man ikke har penger i det hele tatt, og er nødt til å kutte på servering av den grunn. Jeg tror gjestene er såpass realistiske at de ikke forventer noe som helst egentlig, men jeg som brud ville følt meg passe dum dersom gjestene måtte betale for seg samtidig som vi hadde brukt oppimot 50.000 på en reise. Deg om det! Thank God for diversity!
Bente:) Skrevet 19. juli 2007 #45 Skrevet 19. juli 2007 Hvorfor er det alltid slik at fri bar = alle gjestene drikker seg sørpe full? Hva slags gjester er det dere inviterer, lurer jeg isåfall på. Nei, dette med fri bar er noe jeg, som brud, synes er viktig, fordi jeg vil sørge for at gjestene mine får det best mulig. Jeg synes ikke det hører hjemme at gjestene skal måtte betale for seg når vi har råd til å gi dem alt. Jeg prioriterer gjestene og alle aspektene ved selskapet som helhet, over ting som omhandler bare min forlovede og meg. Jeg har ikke så vanvittig høye tanker om oss som par at jeg tror alle gjestene vil være like overlykkelige som oss på bryllupsdagen vår, og gi alt annet. En bryllupsfest kan fort bli dørgende kjedelig for gjestene dersom de bare er der for "å hylle brudeparet og delta i deres lykkerus" For de fleste er det bare en mulighet til en koselig fest og til å se venner og kjente. Kunne ikke vært mer enig
kvick Skrevet 19. juli 2007 #46 Skrevet 19. juli 2007 Jeg hadde faktisk avstått fra bryllupsreisen hvis jeg måtte veie dette opp mot fri bar eller noe annet som kunne gjøre festen mindre vellykket. Egentlig er dette faktisk mest av "egoistiske" hensyn. Jeg vil at dette skal være en fantastisk dag, og jo mer gjestene våre koser seg jo mer vil jeg kose meg selv.. Selvfølgelig kan det bli en like flott dag uten fri bar, men jeg syns liksom det blir litt feil om gjestene skal stå der med lommeboken sin og betale for drinken sin. Vi har prioritert å bruke litt penger på god (og gratis.) mat og drikke og et bra band -de tingene som kommer gjestene mest "til gode". Har heller funnet litt enklere versjoner av ting som brudebukett, bryllupsreise, kjøpt kjole på nettet (men det er riktignok drømmekjolen for det, da..) osv.
MayaM Skrevet 19. juli 2007 #47 Skrevet 19. juli 2007 Jeg blir helt matt... Hvorfor må alle tråder handle om fri bar eller ikke??? Her var spørsmålet om man skulle på bryllupsreise eller ei.. Er det sååå vanskelig å bare svare på spørmålet???
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2007 #48 Skrevet 19. juli 2007 Men tanke på at alkoholen til vårt bryllup kommer til å koste 35-40 000kr alt inkludert, så synes jeg det er helt greit å ikke ha fri bar og dermed spare 10-20 000kr til bryllupsreise/hus/bil/studielån eller hva det enkelte brudepar finner fornuftig. Tror ikke det er mange gjester som forventer at det er fri bar i bryllup så lenge alkoholen må kjøpes på stedet. I de bryllupene jeg har deltatt i så har man betalt drikken etter maten selv, bortsett fra et hvor det ble servert div ulovlige varer. Regner med at du kommer på andre tanker den dagen du skal planlegge bryllup også. Der hvor vi skal holde bryllupet har de ikke hatt et eneste bryllup med fri bar etter at det ikke lengre var mulig å holde alkohol selv, de ble veldig overrasket da vi ville ha et pris overslag for å holde fri bar. Vi kommer til å bruke de sparte pengene til å betale tilbake mitt "studielån" fra banken som jeg måtte ta opp for å få det til å gå rundt som utenlandsstudent. Glemte helt å skrive at vår bryllupsreise blir en 2 ukers fottur i Rondane og Femundsmarka. Gleder oss veldig, helt perfekt for oss to. Nesten bare oss og fjellet.
MayaM Skrevet 19. juli 2007 #49 Skrevet 19. juli 2007 Glemte helt å skrive at vår bryllupsreise blir en 2 ukers fottur i Rondane og Femundsmarka. Gleder oss veldig, helt perfekt for oss to. Nesten bare oss og fjellet. Det høres helt fantastisk ut! Hadde vi ikke hatt barn hadde dette vært helt toppers!
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2007 #50 Skrevet 19. juli 2007 Det høres helt fantastisk ut! Hadde vi ikke hatt barn hadde dette vært helt toppers! Jeg tror det blir utrolig fint. Vi forlovet oss i fjellet og pleier alltid å gå fotturer, så helt perfekt. Dessuten så synes vi at vi allerede har brukt nok på bryllupet.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2007 #51 Skrevet 20. juli 2007 Nei, dette med fri bar er noe jeg, som brud, synes er viktig, fordi jeg vil sørge for at gjestene mine får det best mulig. Jeg synes ikke det hører hjemme at gjestene skal måtte betale for seg når vi har råd til å gi dem alt. Greit nok det for de som har ubegrensede midler, men de fleste av oss har ikke det. Og da er å kutte ut fri bar en grei måte å få ned utgiftene på. Som gjest synes jeg det er helt greit å betale for en ekstra drink etter kaffen, men siden jeg allerede har fått velkomstdrink, 4 glass vin til maten, og noe til kaffen så har jeg egentlig fått nok. Men har merket meg at mange drikker mye når det er gratis. Ville nok kanskje også droppet bryllupsreisen jeg, det er usannsynlige summer det hele kommer opp i til slutt.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2007 #52 Skrevet 20. juli 2007 Greit nok det for de som har ubegrensede midler, men de fleste av oss har ikke det. Og da er å kutte ut fri bar en grei måte å få ned utgiftene på. Som gjest synes jeg det er helt greit å betale for en ekstra drink etter kaffen, men siden jeg allerede har fått velkomstdrink, 4 glass vin til maten, og noe til kaffen så har jeg egentlig fått nok. Men har merket meg at mange drikker mye når det er gratis. Vi har ikke "ubegrensede midler" og vi betaler alt selv, uten lån eller hjelp fra foreldre. Vær du trygg på det. Dersom midlene ikke finnes i det hele tatt, har jeg forståelse for at den frie baren kan kuttes i ren nødvendighet for at bryllupet skal kunne stå. Men dersom pengene finnes, og fri bar likevel kuttes for å finansiere andre "luksusting" for brudeparet eller bare for å "spare inn der man kan" (rart at dette sjelden berører det som angår brudeparet personlig) er det på sin plass å tenke på hvorfor man inviterer gjester i det hele tatt. For de av oss som skal ha selskap med gjester - det er jo en grunn til at vi ønsker det, er det ikke? Det handler ikke om alkohol og fyll, eller hva jeg forventer som gjest - men hva jeg forventer av oss som brudepar utifra det jeg vet at vi kan gi gjestene våre.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2007 #53 Skrevet 20. juli 2007 Vi har ikke "ubegrensede midler" og vi betaler alt selv, uten lån eller hjelp fra foreldre. Vær du trygg på det. Dersom midlene ikke finnes i det hele tatt, har jeg forståelse for at den frie baren kan kuttes i ren nødvendighet for at bryllupet skal kunne stå. Men dersom pengene finnes, og fri bar likevel kuttes for å finansiere andre "luksusting" for brudeparet eller bare for å "spare inn der man kan" (rart at dette sjelden berører det som angår brudeparet personlig) er det på sin plass å tenke på hvorfor man inviterer gjester i det hele tatt. For de av oss som skal ha selskap med gjester - det er jo en grunn til at vi ønsker det, er det ikke? Det handler ikke om alkohol og fyll, eller hva jeg forventer som gjest - men hva jeg forventer av oss som brudepar utifra det jeg vet at vi kan gi gjestene våre. Vi har ikke masse midler, men vi "sparer også inn der vi kan" fordi jeg/vi faktisk synes det er grenser for hvor mye man kan bruke på luksus som et bryllup er. Vi sparer ved å ikke ha fri bar, brukt brudekjole til 3000, bunad, gratis bil osv. Men vi trenger en ferie og kommer til å dra på "hoppe på tur" til Hellas. Vi håper på å få tak i en tur til Santorini, denne bryllupsreisen er en pengegave fra våre foreldre. Så svar på tråden er at vi skal på "hoppe på tur" til Hellas, håper vi er heldige med hotellet. Er litt risky å dra på "hoppe på tur", men vi har bare gode erfaringer med dette og håper at bryllupsreisen også blir et god erfaring. Hadde vi hatt flust med penger så hadde vi nok dratt på en mer spennede bryllupsreise, siden den kun er en gang vi gifter oss og vi har lyst til å feire dette med noen late dager på et spennede sted. Men vi får heller feire en senere bryllupsdag på den måten.
Frøken eple Skrevet 27. juli 2007 #54 Skrevet 27. juli 2007 Ja, kjempe smart trekk. Be gjestene betale egne drinker så man har råd til ferie? Hvor gale kan enkelte bruder bli? Er da mange bryllup hvor det ikke er fri bar! Man skal da ikke spandere fyllefest på vennene sine heller.
Gjest lissi32 Skrevet 27. juli 2007 #55 Skrevet 27. juli 2007 Kjempebillig på Bloody Beach om dagen Jeg hadde det faktisk supert der:O)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå