heike007 Skrevet 17. juli 2007 #1 Skrevet 17. juli 2007 Vi skal ha en kusine av min tilkommende som fotograf etter vielsen. Hun er amatør, men meget dyktig. Hun kommer til å bruke sitte eget digitale speilreflekskamera, men bildene lastes inn på vår maskin, og vi "sørger for resten". Hvor mye skal vi betale henne for jobben? Vi har spurt henne, men hun vegrer seg for å nevne noen sum, - hun syns vi skal bestemme det... Og jeg aaaner virkelig ikke hvor mye vi skal tilby henne... Syns dere 1500-2000 kr er for lite/mye?
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #2 Skrevet 17. juli 2007 Skal hun "bare" ta bilder etter vielsen, eller blir det et lengre oppdrag? Ca hvor lang tid kommer hun til å bruke? Om det er svart og hun ikke skal redigere bildene synes jeg 1500-200 er en bra pris, jeg da. Jobber innen noe delvis relatert, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg har peiling på hva som er greit
LilleSolstråle Skrevet 17. juli 2007 #3 Skrevet 17. juli 2007 Vi skal ha en kusine av min tilkommende som fotograf etter vielsen. Hun er amatør, men meget dyktig. Hun kommer til å bruke sitte eget digitale speilreflekskamera, men bildene lastes inn på vår maskin, og vi "sørger for resten". Hvor mye skal vi betale henne for jobben? Vi har spurt henne, men hun vegrer seg for å nevne noen sum, - hun syns vi skal bestemme det... Og jeg aaaner virkelig ikke hvor mye vi skal tilby henne... Syns dere 1500-2000 kr er for lite/mye? Noen av de prisene jeg har sett hos profesjonelle fotografer (1 time i studeo) har ligget på rundt 2500 kr,så da er kanskje 1500 ok pris? Går kanskje å få det som bryllupsgave også,siden dere selv skal ordne resten etter at ho har tatt bildene?! Hos en proff så ordner jo de med bildene etterpå.. Men vanskelig å si..
LilleSolstråle Skrevet 17. juli 2007 #4 Skrevet 17. juli 2007 men det er kanskje vanskelig og føles frekt å spørre om å få det i gave,siden ho ikke har foreslått det selv selvfølgelig... så det var kanskje dumt ?!!
Lilywhite Skrevet 17. juli 2007 #5 Skrevet 17. juli 2007 Jeg syntes det høres mye ut. Jeg har to personer jeg vurderer til dem oppg, en som er invitert i bryllupet og en som ikke er invitert, og vil selvfølgelig gi dem en påskjønnelse, men jeg tror ingen av dem ville tatt i mot penger for det (så lenge det ikke er snakk om redigering i allefall). Så jeg hadde vel kjøpt en god flaske vin og kanskje noe annet også, men neppe mer enn for 500-1000 kr, ellers kan jeg nesten leie inn en proff til det også. Hvis det hadde vært snakk om redigering også hadde 1500-2000 vært en mer fornuftig pris....
heike007 Skrevet 17. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 17. juli 2007 Skal hun "bare" ta bilder etter vielsen, eller blir det et lengre oppdrag? Ca hvor lang tid kommer hun til å bruke? Om det er svart og hun ikke skal redigere bildene synes jeg 1500-200 er en bra pris, jeg da. Jobber innen noe delvis relatert, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg har peiling på hva som er greit Hun skal "bare" ta bilder etter vielsen, ellers er hun "vanlig" gjest i bryllupet, og eventuell annen fotografering er helt frivillig . Hun/vi kommer vel til å bruke ca 1 - 1 1/2 time på fotograferingen og ingen redigering er "påkrevet" fra oss. Vi tar som regel alle bilder selv, så det er litt rart å skulle være de som blir "på andre siden av kamera" denne gangen... . Min tilkommende var fotograf i sin søsters bryllup (og han er bare hobbyfotograf han også), og han tok ingenting for det (var ikke i våre tanker engang, enda han fotograferte og filmet under HELE vielsen og bryllupsfesten). Han betraktet det som en del av sin gave til dem. Han fikk en flaske konjakk, da, og det var jo koselig . Men jeg har ikke lyst til å forvente at hans kusine skal gjøre dette gratis, for hun tar oppgaven veldig alvorlig. Syns nok selv at 2000 kr er i drøyeste laget for bare å ta bildene...
Lilywhite Skrevet 17. juli 2007 #7 Skrevet 17. juli 2007 Hun skal "bare" ta bilder etter vielsen, ellers er hun "vanlig" gjest i bryllupet, og eventuell annen fotografering er helt frivillig . Hun/vi kommer vel til å bruke ca 1 - 1 1/2 time på fotograferingen og ingen redigering er "påkrevet" fra oss. Vi tar som regel alle bilder selv, så det er litt rart å skulle være de som blir "på andre siden av kamera" denne gangen... . Min tilkommende var fotograf i sin søsters bryllup (og han er bare hobbyfotograf han også), og han tok ingenting for det (var ikke i våre tanker engang, enda han fotograferte og filmet under HELE vielsen og bryllupsfesten). Han betraktet det som en del av sin gave til dem. Han fikk en flaske konjakk, da, og det var jo koselig . Men jeg har ikke lyst til å forvente at hans kusine skal gjøre dette gratis, for hun tar oppgaven veldig alvorlig. Syns nok selv at 2000 kr er i drøyeste laget for bare å ta bildene... Som sagt enig i at 2000 er mye, tror nok det er mer vanlig med en gave slik din forlovede fikk, men hvis dere vil gi penger ville jeg hvertfall gitt en mindre sum enn 2000. Hadde som sagt vært annerledes om hun skulle redigere også...
kathrine79 Skrevet 17. juli 2007 #8 Skrevet 17. juli 2007 Jeg syns 1500-2000,- er godt betalt! Vi tilbydde 2 gutter som er mediastudenter 3000,- for å filme, de var storfornøyde. Hadde bare regnet med at en av de skulle bli med etter vielsen, men de var med begge to frem til 23.00. Fra 14.00.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #9 Skrevet 17. juli 2007 Ja, hvis hun bare skal ta bilder en times tid er jeg enig i at 2000 blir vel mye. Vanlig timespris for profesjonelle vil jeg tro ligger på rundt 500-1000 ettersom hvordan de driver, og ettersom hun allerede er gjest i bryllupet er hun jo der uansett, så det blir ikke reise og annen tidsbruk på jobben. Og er det "svart" i tillegg betaler hun jo ikke skatt av det. Så om du foreslår en tusenlapp bør det være mer enn nok (kanskje er 500 nok også? Og hadde det vært meg som fikk oppdraget ville jeg gitt det som bryllupsgave, men enig i at det blir litt rart å foreslå det for henne - kan hende hun tilbyr seg det selv, hvis hun ikke har andre gaveplaner). Men pris er alltid vanskelig å vurdere
Gjest vimselot Skrevet 17. juli 2007 #10 Skrevet 17. juli 2007 Litt enig med siste gjest, men må tilføye at om dere gir henne f.eks. 800 kroner, så vil hun kunne ta med seg disse bildene i mappa si dersom hun vil ha jobb på et studio og evt. jobbsøknader... Om hun har tenkt å bli fotograf da... Høres ikke ut som hun er så interessert i penger, slik ts skriver om henne. Tror oppdraget er viktigere, og om hun får lov å bruke bildene under en evt. jobbsøknad. Vet ikke hvilken økonomi dere har, så vanskelig å svare, men jeg ville gitt henne (om hun er dyktig) tilnærmet like mye som en s.k. proff. Men jeg ville ikke avtalt prisen, før jeg så bildene, om du ikke er sikker på at hun kan sitt felt. Noen er elendige på å ta portretter, mens andre er dyktige på naturbilder, så fotografer er litt forskjellige...
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2007 #11 Skrevet 18. juli 2007 Vi betalter 4000 til en vennine, men da tar hun bilder hele kvelden.
Gifteklar:) Skrevet 18. juli 2007 #12 Skrevet 18. juli 2007 For å sammenligne litt: Vår amatørfotograf (fotolærer på vgs, ivrig hobbyfotograf) skal ta bilder under vielsen, utenfor kirka og den vanlige brudefotograferingen. Han skal også redigere/behandle bildene, men framkalling/album osv. ordner vi selv. For dette får han 2000 kr, og det er en pris han selv har satt. Uten vielsen/kirke skulle han ha 1500 kr. Mener at 1000 kr holder om hun kun skal ta bildene, men jeg vet jo ikke hvor flink hun er, og hvor mye erfaring hun har da...
pinkybride Skrevet 19. juli 2007 #13 Skrevet 19. juli 2007 Tror ikke jeg ville betalt noe mer enn 2000 kr for en amatørfotograf eller en som gjør en vennetjeneste. Noen som vet ca hvor mye man må betale for en proff fotograf til å ta brudebilder, ikke under festen men f.eks i studio, ute o.l. av brudeparet osv. pakkepriser? timepriser? Har ikke kommet så langt at jeg har fått undersøkt slike ting enda, men greit å vite. Noen som har erfaring fra Nordstrandsfotografene i oslo? Pris og opplegg? de har jo vunnet så mange priser osv så er kanskje svindyre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå