AnitaS.E Skrevet 19. mars 2003 #81 Skrevet 19. mars 2003 Til Gjest: Ta nå en spøk, satt litt på spissen kanskje? :-? Det jeg stusser over er at det er kvinnediskriminering hvis vi av egen fri vilje velger å endre etternavn, samtidig som du har en anelse av triumf over at du har en mann som lager middag. Vel det har jeg og det, og ingen lager så gode kjøttkaker som han. Og jeg føler meg hverken mindreverdig, undertrykt eller diskriminert fordi jeg valgte å ta hans etternavn i tillegg til mitt. Nå er det nemlig ikke bare hans, men mitt og
Maxine Grey Skrevet 19. mars 2003 #82 Skrevet 19. mars 2003 Det kan se ut som om regelen for IKKE-diskriminering i navnesaken er: MANNEN skal bytte navn (ellers er han sjåvinist)??? KVINNEN skal IKKE bytte navn (ellers er hun undertrykket)??? Vi gjør alle VALG. Vi vet ikke alltid at vi gjør det, men vi gjør det hele tiden. Å la VÆRE å velge er også et valg. Den som forteller en mann - eller en kvinne - at man skal gjøre slik eller slik FORDI man er mann - eller kvinne, er den som diskriminerer mest. Beklager, jeg har liten respekt for slike synspunkt. Jenter (og gutter) GJØR SOM DERE VIL SELV!!! Ooops, nå hissa jeg meg visst litt opp?
Gjest Anonymous Skrevet 20. mars 2003 #83 Skrevet 20. mars 2003 samtidig som du har en anelse av triumf over at du har en mann som lager middag. triumf? nå må du ærligtalt gi deg.. dette MÅ være noe av det latterligst jeg har hørt.. jeg var bare glad fordi jeg hadde noe å glede meg til.. selvfølgelig lager min kjære middag.. gjør ikke alle voksne mennesker det?? :o nei.. dette blir for dumt.. jeg forsøker bare å gjøre dere oppmerksom på hvor viktig det er å ha et bevist forhold til dette med navn.. at det ikke bør være en selvfølge at kvinner skal bytte navn og at en fyr som prøver å presse deg til å bytte navn ikke er noe å samle på.. at jeg pga dette skal få høre at jeg prøve å tvinge noen til å gjøre det jeg vil og at jeg på noe vis skulle triumfere er det tåpeligste jeg har hørt... jeg gir opp dette forumet..
Tusenfryd Skrevet 20. mars 2003 #84 Skrevet 20. mars 2003 At man er bevisst dette med å bytte navn eller ikke, det synes jeg er helt på sin plass. Og mange her og ellers - burde tenke på det. Ikke gjøre noe for tradisjonens skyld, men tenke på at navne er ikke noe man har, men noe man er. Det mener jeg i hvert fall. Men å bli beskyldt for å være hønsehjerne fordi man har tenkt og tatt et bevisst valg, det er å trekke det altfor langt, og er ikke rent lite nedlatende i forhold til andre mennesker. Noen kvinner er vanskeligere å få til å respektere andre kvinner, enn å få menn til det, noen ganger. Jeg blir noen ganger så oppgitt at det er ikke mer å si. Og bare for en reminder - nei, jeg byttet ikke navn da vi giftet oss. Får vi barn, kan det hende at jeg gjør det. Og da kan du være fan så sikker på at det er gjennomtenkt, vurdert og bevisst. Jeg er en voksen dame som har stått på for meg selv så det holder, og INGEN skal nedvurdere meg om jeg en dag velger å bytte navn.
AnitaS.E Skrevet 20. mars 2003 #85 Skrevet 20. mars 2003 jeg forsøker bare å gjøre dere oppmerksom på hvor viktig det er å ha et bevist forhold til dette med navn.. at det ikke bør være en selvfølge at kvinner skal bytte navn Selvfølgelig er det viktig å ha et bevisst forhold til det å endre navn, men jeg synes du går litt langt når du mener vi som velger å endre navn er undertrykte, mindreverdige og diskriminerte. Jeg synes faktisk det er ganske så nedlatende av deg.
Gjest Anonymous Skrevet 20. mars 2003 #86 Skrevet 20. mars 2003 jeg synes at dere har tillagt meg en rekke meninger som jeg ikke har.. og dere virker så inbitte på å forsvare dere selv og angripe meg at dere helt går glipp av POENGET med tråden.. litt mindre personangrep og litt mer sakelighet hadde gjort seg.. og tro meg; min mann er ikke undertrykt eller noe slik
Gjest Anonymous Skrevet 20. mars 2003 #87 Skrevet 20. mars 2003 Jeg tok min manns etternavn, og det var av praktiske grunner fordi etternavnet viser at vi to er i familie. Selvsagt kunne han ha tatt mitt, men jeg synes ikke det var noen stor sak, mitt gamle etternavn var hverken sjeldent eller fint. Det verste jeg vet er alle disse som skal ha et haleheng av navn, gjerne to fornavn mellomnavn og mannens etternavn. Hva i alle dager er poenget??? Mailadressen blir håpløs, i skjema er det for liten plass å fylle ut. Jeg føler meg som en svært så selvstendig og likestilt kvinne med en mann som tar ansvar hjemme på lik linje med meg, jeg tjener dessuten mer enn han gjør. Og jeg ler når jeg leser de hysteriske mailene om folk som mener dette er tilbakeslag for likestilling. Jeg trenger dessuten ikke denne rømningsmuligheten for jeg har store planer om å forbli gift!
Frøya*0803 Skrevet 20. mars 2003 #88 Skrevet 20. mars 2003 Den som forteller en mann - eller en kvinne - at man skal gjøre slik eller slik FORDI man er mann - eller kvinne, er den som diskriminerer mest. Godt poeng, Mother of the Bride!
Augustbrud02 Skrevet 20. mars 2003 #89 Skrevet 20. mars 2003 Jeg har ikke orket å lese gjennom alle de tidligere innleggen her, men selv synes jeg man skal velge det man selv synes er best og trives med. Men man skal også akseptere at man velger å gjøre dette på ulike måter. Jeg byttet mitt etternavn fra et passe sjelden etternavn til et passe sjeldent etternavn, men jeg hadde kommet til å bytte etternavn selvom min mann hadde hatt en helt vanlig navn. Jeg har sett for meg at jeg skulle bytte etternavn den dagen jeg giftet meg, helt fra jeg var liten, og jeg vurderte aldri å beholde mitt navn heller. Jeg stortrives med mitt nye navn og jeg synes det er kjempehyggelig at vi heter det samme nå etter at vi er gift. Ellers var det jo tidligere påbudt for norske kvinner å ta mannens etternavn når de giftet seg, med mindre de hadde et eget kunstrerisk navn el.l, så dette med at det ofte er kvinnen som bytter sitt etternavn henger jo igjen fra den tiden. Mange ser på det som en tradisjon, mens andre ser på det som kvinnediskriminering. Enige kommer vi uansett aldri til å bli om dette.
brum Skrevet 20. mars 2003 #90 Skrevet 20. mars 2003 Når vi gifter oss skal vi beholde hvert vårt etternavn. Hva vi eventuelt gjør når det kommer barn har vi kiie snakket så mye om ennå men jeg tror den vil få mitt navn.
Gjest Princess Skrevet 20. mars 2003 #91 Skrevet 20. mars 2003 PUH - For en diskusjon Jeg og sambo har 2 barn - nr. 1 kom til verden og fikk begge etternavnene ( mitt og hans), men da nr. 2 kom til verden fikk barnet kun min (kommende )manns etternavn - og vi byttet deretter navn på nr. 1 (dvs vi kuttet ut mitt etternavn) slik at våre barn nå kun har hans etternavn. Dette gjorde vi da vi bestemte oss for å gifte oss, og jeg vil også ta hans etternavn. Vi vil ha samme etternavn på alle 4, og jeg synes helt ærlig at det ikke passer seg med 2 etternavn på ungene. Vi er en familie og vi hører sammen :D At jeg vil ha hans etternavn har jeg valgt selv. Han mente at jeg like godt kunne beholde mitt eget etternavn, men jeg VIL ha hans Å tenke på likestilling midt oppi navnebyttet kunne aldri falt meg inn - jeg liker tanken på å tilhøre MIN MANN - det har jeg absolutt ingenting imot Å bytte navn er jo selvvalgt...det er jo like mange som IKKE bytter etternavn, og det er ingen som hakker på dem....!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå