Gå til innhold

Navneendring,VETTUGE ARGUMENTER

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet
Glemte en ting:

Å kalle det for å underkaste seg mannen når vi vil bære hans etternavn med stolthet, er noe av det dummeste jeg har hørt.  :hoho:

så ville du med stolthet bære et stempel i pannen der det stod; tilhører herr Andersen.. mens han gikk rundt uten.. og ikke ville føle at det var naturlig for han.'

jeg gjenntar for tredje (tror jeg) gang spørsmålet;

hva er det som gjør det mer eller mindre naturlig for menn og kvinner å bytte navn.. ? hvor ligger denne naturlige forskjellen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ikke helt sammenhengen med underkastelse og navneendring!? :-?

Det er jo noe man velger selv, og uten å underkaste seg! HVIS jeg skifter til hans navn, så er det ikke for å underkaste meg...

Og, ja, selvfølgelig hører man like mye sammen selv om man ikke har samme navn, men med samme navn (som mr. og mrs :lol: ), er det lissom enda en ting som viser for omverdenen hvem du hører sammen med, og det synes jeg er søtt :hjerte: Og det kan like gjerne være hennes...

Gjest; jeg mente ikke å bytte til et annet navn i hans familie, men i min! For å beholde et navn som er "nesten mitt eget", hvis du forstår. Dette fordi jeg ikke liker MITT navn heller, men kunne f x ha tenkt meg å ta mormors eller farmors mellomnavn...

Mamma og pappa beholdt sine navn, og med tanke på barn, avgjorde de på forhånd at guttebarn skulle få pappas, og jentebarn skulle få mammas, så ble det på en måte "rettferdig(?)". (de fikk to jenter...)

Tror nok ikke jeg vil gjøre det på samme måte selv, men vet ikke...har ikke tenkt på det! :)

Gjest gurimalla
Skrevet

Det er overhodet ikke vanskelig å skjønne hva gjest mener, jeg er helt enig med deg.

Mitt inntrykk er at mange av brudene her på KG er litt gammeldagse og vil ikke forstå sammenhengen mellom bytte av navn og likestilling.

Skrevet

(hvis han hadde byttet navn til mitt, ville jeg ikke se på det som underkastelse, og jeg tror ikke andre ville se på det som et stempel i pannen på han heller)

Gjest Anonymous
Skrevet
Ser ikke helt sammenhengen med underkastelse og navneendring!? :-?  

Det er jo noe man velger selv, og uten å underkaste seg! HVIS jeg skifter til hans navn, så er det ikke for å underkaste meg...:)

dersom du (unasett hvor selvvalgt) sier at det er mer naturlig at du bytter enn at han bytter, så har du gjort deg selv til en mindre vensentlig part

Og, ja, selvfølgelig hører man like mye sammen selv om man ikke har samme navn, men med samme navn (som mr. og mrs :lol: ), er det lissom enda en ting som viser for omverdenen hvem du hører sammen med, og det synes jeg er søtt :hjerte:  Og det kan like gjerne være hennes...:)

søtt.. at hun blir mrs hans etternavn.. mens han er fremdeles "bare seg selv".. jeg synes det er fortvilende at kvinner VELGER å sette seg selv i en så ulikestilt posisjon

Gjest; jeg mente ikke å bytte til et annet navn i hans familie, men i min! For å beholde et navn som er "nesten mitt eget", hvis du forstår. Dette fordi jeg ikke liker MITT navn heller, men kunne f x ha tenkt meg å ta mormors eller farmors mellomnavn...:)

hvorfor alt dette dersom han skal beholde sitt eget..? jeg forstår virkelig ikke tankegangen din..!

Gjest Scampi
Skrevet

I alle dager... Regnet nesten med en slik reaksjon, men sa min mening i alle fall.. Hør her - at jeg bærer hans navn med stolthet betyr overhodet ikke at jeg har underkastet meg ham. Kom inn i vårt hus, og du forstår fort hvem som er sjefen :kul: Det som ligger i dette er tradisjon og følelsen av samhørighet. Jeg ER gammeldags på dette området (som sagt) og synes forøvrig det begynner å holde med denne skrikinga og skrålinga om våre rettigheter. La mennene få ha litt ære og stolthet igjen! Har et vennepar som ikke gifter seg på grunn av dette faktisk.. Ingen vil bytte navn, og ingen vil bære den andres og ingen vil at de ikke skal hete det samme... Makan til dumhet... :x Og i tillegg - hva med alle ungene som har fornavn, mellomnavn og dobbelt etternavn. Glemt bort at ungene en dag selv skal få barn!?

Greit nok at utviklinga skal gå framover, men innimellom kan det være greit å holde fast på noen tradisjoner.

Skrevet

Nå begynner denne diskusjonen å komme helt ut på viddene. "Underkastelse" og "stempel i pannen".......

Dette er ikke noen likestillingssak i mine øyne. Hver og en kan gjøre som de vil. Hans eller hennes navn, det er helt frivillig. Hva er da problemet????

Skrevet

Denne diskusjonen går jo over alle stokker og steiner! Jeg begynner å lure på om denne "gjest" bare tuller med oss?

Jeg synes det er trist at du føler at din integritet blir tråkket på hvis du bærer din manns navn. Det sier meg at det ikke er så mye av den integriteten i utgangspunktet... Du må vel være enig i at det aller beste ville være om vi kunne fri oss fra alt maset om likestilling og ta valgene våre utifra oss selv? Det føler jeg at det er mange her inne som er i stand til å gjøre, og da blir det veldig feil når du i din tur beskylder folk for å være undertrykte og mannsdominerte.

Gjest Anonymous
Skrevet
I alle dager... Regnet nesten med en slik reaksjon, men sa min mening i alle fall.. Hør her - at jeg bærer hans navn med stolthet betyr overhodet ikke at jeg har underkastet meg ham. Kom inn i vårt hus, og du forstår fort hvem som er sjefen :kul:  Det som ligger i dette er tradisjon og følelsen av samhørighet. Jeg ER gammeldags på dette området (som sagt) og synes forøvrig det begynner å holde med denne skrikinga og skrålinga om våre rettigheter. La mennene få ha litt ære og stolthet igjen! Har et vennepar som ikke gifter seg på grunn av dette faktisk.. Ingen vil bytte navn, og ingen vil bære den andres og ingen vil at de ikke skal hete det samme... Makan til dumhet... :x  Og i tillegg - hva med alle ungene som har fornavn, mellomnavn og dobbelt etternavn. Glemt bort at ungene en dag selv skal få barn!?  

Greit nok at utviklinga skal gå framover, men innimellom kan det være greit å holde fast på noen tradisjoner.

har les hele dette.. og det står ingenting som besvarte mitt spørsmål på hva som utgjør den naturlige forsjellen mellom mann og kvinner som gjør det naturlig for kvinner og unaturlig for menn å bytte etternavn..

bra at du ikke har underkastet deg på flere områder.. men navnemessig har du det..

det venneparret ditt bør helt klart slutte med det tullet.. det er da inget problem å være gift og ha ulike navn.. det at ingen av dem vil bytte er vel ikke så merkelig.. du selv sier jo at det ville føles unaturlig for deg at han skulle bytte.. og likestillingslogikk tilsier jo at det er like unaturlig for henne å bytte..

Gjest Anonymous
Skrevet
Denne diskusjonen går jo over alle stokker og steiner! Jeg begynner å lure på om denne "gjest" bare tuller med oss?

Jeg synes det er trist at du føler at din integritet blir tråkket på hvis du bærer din manns navn. Det sier meg at det ikke er så mye av den integriteten i utgangspunktet... Du må vel være enig i at det aller beste ville være om vi kunne fri oss fra alt maset om likestilling og ta valgene våre utifra oss selv? Det føler jeg at det er mange her inne som er i stand til å gjøre, og da blir det veldig feil når du i din tur beskylder folk for å være undertrykte og mannsdominerte.

dette er slett ikke tull.. jeg sitter her og er helt skjelven av det dere skriver..

ærlig talt.. skulle likestillig være tull.. skulle det være tull at man ikke ønsker å se sine medsøster gjøre noe for sine menn som de ikke vil synes det er naturlig for deres menn å gjøre for dem..

min integritet er solid.. alt for solid til at jeg ville finne på å bytte ut noe med meg selv.. alt for solid til at jeg ville finne på å være sammen med en mann som ikke respekterte meg som en selvstendig kvinne.. alt for stor til at jeg ville finne på å være sammne med en mann som anså sitt navn til å være viktiger enn mitt

Skrevet

Gjest skrev:

hva som utgjør den naturlige forsjellen mellom mann og kvinner som gjør det naturlig for kvinner og unaturlig for menn å bytte etternavn..  

Alle vet jo at det ikke finnes en slik "naturlig" forskjell. Det er tradisjon, så enkelt er det. Alle får lov å velge som det navnegt de selv vil. Som sagt, da ser jeg ingen problemer med det.

"End of discussion" for min del.

Gjest Anonymous
Skrevet
Du må vel være enig i at det aller beste ville være om vi kunne fri oss fra alt maset om likestilling og ta valgene våre utifra oss selv? Det føler jeg at det er mange her inne som er i stand til å gjøre, og da blir det veldig feil når du i din tur beskylder folk for å være undertrykte og mannsdominerte.

ut i fra oss selv..? ja det hørtes bra ut..

og ut i fra det selv så synes du ditt etternavn er unaturlig for både deg og din mann, mens hans er naturlig for dere begge..?

dette er altså noe du synes er naturlig.. kun ut i fra dere selv.. og det har ingen ting med safunnets normer og tåpelige tradisjoener..? nei, vel.. du vet det vel du :roll:

Skrevet

dersom du (unasett hvor selvvalgt) sier at det er mer naturlig at du bytter enn at han bytter, så har du gjort deg selv til en mindre vensentlig part

:-? JEG HAR JO SAGT AT DET ER SAMMA HVEM SOM SKIFTER TIL HVEMS!

søtt.. at hun blir mrs hans etternavn.. mens han er fremdeles "bare seg selv".. jeg synes det er fortvilende at kvinner VELGER å sette seg selv i en så ulikestilt posisjon

LESER DU NØYE NOK, SER DU AT JEG MENER AT HAN LIKEGJERNE KAN SKIFTE TIL HENNES!

hvorfor alt dette dersom han skal beholde sitt eget..? jeg forstår virkelig ikke tankegangen din..!

DET VAR BARE FORDI JEG HAR LYST TIL Å BYTTE NAVN EN GANG, BARE IKKE TIL HANS...

Nå vet jeg ikke om jeg gidder å forklare meg flere ganger.

Kan vi ikke ha en normail diskusjon, uten å bli kritisert for hvert eneste ord...? Ja takk! :D

Skrevet

Dette med navneendring er tydeligvis veldig personlig.

Jeg vil bytte til min manns etternavn. Det er å følge en gammel tradisjon ja... men hva så?

For meg har navneendring og likestilling ingenting med hverandre å gjøre.

Forøvrig er jeg da heller ikke for likestilling i ALT!

Liker likestilling når det passer meg jeg.... :hoho:

Gjest Anonymous
Skrevet
Alle vet jo at det ikke finnes en slik "naturlig" forskjell..

så fint.. da er i alle fall jeg og du enige om at det ikke er noe som er naturlig og unaturlig når det gjelder navn.. :)

Det er tradisjon, så enkelt er det..

ja.. det er en tradisjon.. altså noe som styrer oss.. ikke noe naturlig, ikke en lov.. men en norm.. nesten som en fordomm altså..

det er noe som påvirker våre rasjonelle valg..

er det at noe er en tradisjoen et argument for å gjøre noe.. nei.. det blir jo helt "det har vi alltid gjort derfor gjør vi det"... vi er da tenkende mennesker.. vi har alltid mer enn tradisjon som argumenter..

Alle får lov å velge som det navnegt de selv vil. Som sagt, da ser jeg ingen problemer med det.

"End of discussion" for min del.

får lov ja.. etter lovverket.. men normene er ikke i samsvar med lovverket.. lovverket er likestilt og bra.. normene er ikke likestilte.. det er det VÅR jobb å gjøre noe med..

jeg tar det asvaret.. er det ikke noen flere som vil hjelpe til?

Gjest Anonymous
Skrevet
For meg har navneendring og likestilling ingenting med hverandre å gjøre.

Forøvrig er jeg da heller ikke for likestilling i ALT!

Liker likestilling når det passer meg jeg.... :hoho:

navneendring er preget av kjønnsforskjeller.. store kjønnsforsjeller.. som det ikke er noen fysisk eller psykisk grunn til (angående forskjell mellom kjønne)

det er derfor i aller høyeste grad et hot likestillingstema

likestilling når det passer deg.. ja, ja.. hva med når det passer alle andre.. vi kan ikke bare få det slik det passer for oss... vil vi innføre et prinsipp, så må vi ta det helt og fult for at vi skal få sjangs til å få det til å funke..

Gjest Scampi
Skrevet

ok - venneparet mitt først . hun vil ikke bære hans navn - han vil ikke at de ikke skal hete det samme, og han vil ikke bære hennes navn.. håpløs problemstilling - de har 5 barn, men dette kan de ikke bli enige om :roll: .

Det som jeg synes gjør det mer naturlig for kvinner å skifte navn enn for menn, er rett og slett gammeldags (som sagt før) holdning der tradisjoner er viktig å holde på. Jeg føler det sånn, men respekterer de som tar andre valg og vil gjerne bli like mye respektert for mitt valg. Prøv å legg merke til hvordan noen av de som har fått mennene sine til å ta sitt navn sier det til andre - alltid med en liten latter som antakelig betyr - gjett om jeg har kontroll - hehe.... Som før sagt - med stolthet bærer jeg hans navn, og også våre barn som etter hvert også har fått hans navn... osv... Er for likestilling, men det finnes grenser for alt. Her går min grense. :)

Gjest Anonymous
Skrevet

lillen.. du vil altså bytte til et annet navn i din familie.. og det har ingenting med det at du skal gifte deg å gjøre..? hva i alle dager har da din historie med dette temaet å gjøre?

Skrevet

likestilling når det passer deg.. ja, ja.. hva med når det passer alle andre.. vi kan ikke bare få det slik det passer for oss... vil vi innføre et prinsipp, så må vi ta det helt og fult for at vi skal få sjangs til å få det til å funke..

en liten spøk, men med alvor i... er ikke helt med i denne likestillingsgreia.. Sorry, men skjønner bare ikke denne Ottar-fanatalismen du preker om her..

Men hver sin mening....

Skrevet

Vanskelig for å skjønne hva du skriker sånn for , gjest.

Fordi du mener det er likestilling å beholde etternavnet ditt, betyr det ikke at vi andre er underdanige fordi vi er uenige med deg.

Jeg har ingen spesielle følelser for etternavnet mitt og identifiserer meg mye mer med fornavnet mitt.

Det er akkurat det samme om jeg heter Hansen , Olsen , Jensen , Rosendal eller Mowatt til etternavn.

Likestilling er vel når man står fritt til å velge , uavhengig av kjønn ?

Et vennepar av meg har tatt hennes etternavn fordi de likte det best begge 2.

Jeg kommer til å ta mannen min sitt mellomnavn - fordi jeg liker det navnet. Og han kutter ut sitt etternavn fordi han har lyst til å hete det samme som meg - slik at vi begge bruker hans mellomnavn.

Hva legger du i likestilling , gjest ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...