Gå til innhold

Navneendring,VETTUGE ARGUMENTER

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har med dette et håp ( forgjeves?) om at "noen" skal få forklart seg i forhold til gode argumenter rundt temaet navneendring....

Gjest , dette er en oppfordring til konkrete meningsutvekslinger.

Altså? Hva synes dere og hvorfor? Skal man bytte navn eller ei?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er fint å ha felles etternavn når man har barn, men det trenger ikke være dama som bytter. Selv har jeg beholdt mitt etternavn, og min mann har også beholdt sitt. Når vi får barn vet jeg ikke hva vi gjør. Jeg håper han vil bytte...

Gjest Anonymous
Skrevet

antakelsen om at det er forskjell på hvordan menn og kvinner skal tilpasse seg det å være gift mhp navn er diskriminerende

selvfølgelig er det nå mulig og det blir også gjennomført at menn bytter, men dette er bare en minitrend..

det finnes i høyeste grad sosiale normer om "pikenavn" og det å bytte når man gifter seg.. som en kvinnesak

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg ser også problemet med barn.. selv har jeg tenkt å gi evt barn begge våre navn.. og sannsynligvis trekke rekkefølgen..

dette er og blir et dilemma.. det som er viktig her er å ikke gå i fellen om at "selvfølgelig er det fars navn som er viktigst".. begge foreldrenes navn bør være like gode kandidater til å være barnas eneste etternavn eller "ovedetternavn" av to ettenavn

mange kvinner sier at de har lyst til å ha samme etternavn som barna og derfor bytter.. mye enklere ville det da være å gi barna det navnet du alt har.. :)

i tradisjonen er navn en "manne sak" akkurat som arv osv så har det gått via menn.. det synes jeg det er viktig at vi får forandret på.. '

lovenen er endet.. men holdningene og praksis henger fremdeles igjen -desverre

Gjest Anonymous
Skrevet

som tuji sier så er det nå blitt noen menn som bytter..

meg for meg blir dette litt som å innføre verneplikt for kvinner; jeg vil heller droppe det for begge kjønn..

altså droppe det med å bytte navn i det hele.. vi har fått en navn fra starten av.. det er vel bra nok det?

det med å få et navn for å høre til synes jeg er for barn.. vi som er voksen er selvstendige individer..

og er det ikke klart ut i fra alt annet at dere er en familie, så kan jeg ikke skjønne hva et navn kan gjøre.. :)

Skrevet

Det er fint å ha samme etternavn, synes jeg... Samma hvem som bytter til hvems! Man hører lissom sammen da :hjerte:

Men jeg kvier meg litt for å gjøre det selv, for jeg er litt opptatt av hvordan fornavn passer med etternavn (det betyr vel ikke noe i det lange løp, men jeg er vel litt "forfengelig" på dette området da), og synes selv at jeg har et fint fornavn, men liker ikke Mannens etternavn... Og jeg har et -sen navn, som jeg heller ikke liker, egentlig!

Jeg har full forståelse for at han ikke vil skifte, for det er visst et slektsnavn som bare to slekter heter!?

Vil egentlig hverken ha hans eller mitt eget :hoho:

Har vurdert å skaffe meg et annet etternavn, men det blir vel litt for dumt! Kanskje ikke så dumt hvis jeg bytter til et navn som er i familien...

Dette ble rotete, men jeg fikk sagt det jeg mener!! :D

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er fint å ha samme etternavn, synes jeg... Samma hvem som bytter til hvems! Man hører lissom sammen da :hjerte:

og man hører ikke like mye sammen med ulike navn?? :roll:

Men jeg kvier meg litt for å gjøre det selv, for jeg er litt opptatt av hvordan fornavn passer med etternavn (det betyr vel ikke noe i det lange løp, men jeg er vel litt "forfengelig" på dette området da), og synes selv at jeg har et fint fornavn, men liker ikke Mannens etternavn... Og jeg har et -sen navn, som jeg heller ikke liker, egentlig!

Jeg har full forståelse for at han ikke vil skifte, for det er visst et slektsnavn som bare to slekter heter!?

jeg også synes at dere begge burde slippe å bytte.. denne byttinga tjener jo ikke til noe

Vil egentlig hverken ha hans eller mitt eget :hoho:  

Har vurdert å skaffe meg et annet etternavn, men det blir vel litt for dumt! Kanskje ikke så dumt hvis jeg bytter til et navn som er i familien...

ja.. la meg se om jeg har forstått riktg.. han beholder sitt.. og du bytter til et navn i hans familie.. men ikke det han har.. så dere har fremdeles ulike navn.. men du har likevel oppgitt ditt.. dette må være tidenes dummeste plan..

Dette ble rotete, men jeg fikk sagt det jeg mener!! :D
.. gjorde du..? jeg gikk glipp av hva du MENER!
Gjest Scampi
Skrevet

Her er jeg faktisk kjempe gammeldags. Jeg bærer min manns navn med stolthet. Føler det helt feil at han skulle bytte til mitt, og må være så ærlig å innrømme at jeg synes det er helt unaturlig når menn bytter og tar hennes etternavn..

Gjest Anonymous
Skrevet
Her er jeg faktisk kjempe gammeldags. Jeg bærer min manns navn med stolthet. Føler det helt feil at han skulle bytte til mitt, og må være så ærlig å innrømme at jeg synes det er helt unaturlig når menn bytter og tar hennes etternavn..

her har vi erkeksempelet på hvor viktig det er å snu disse holdningene..

det at det går ann å være stolt av å bære mannens navn samtidig som det er unaturlig at menn tar konens etternavn, viser hvor skeive og ulikestilte holdninger som finnes der ute..

skal vi sitte å se på at slike som Scampi skal få det til å høres ut som om det er flott å underkaste seg mannen.. og at det er så unaturlig at en mann gjør det som for en kvinne skulle være ærefult..

nei.. dette innlegget bør være en vekker for dem som sider at det alt er likestilt..

Skrevet

Jag som inte är en romaniker tycker det är härligt att ha bytt namn, att vi har samma namn... vi här Herr och Fru G.

Det är ytterligare en samhörighet. Kanske en fåfäng yttre markering men det är lite extra härligt att checka in på hotell med samma efternamn. :hjerte:

Att behålla mitt gamla namn och göra ett dubbelt efternamn var det aldrig tal om. Jag tycker det ser ut som om man inte riktigt vågar ta hela steget ut, som om man är osäker på att det inte kommer fungera eller på att folk inte kommer hitta dig om de söker efter dig.

Att jag tog hans namn och inte tvärt om är VÅRT val och har inget med jämställdhet att göra. Jag vet att det är de som hävdar det. Jag hade ett vanligt svenskt -son namn och han ett relativt vanligt norskt -sen namn. Vi bor dock i Sverige där det är ett mycket ovanligt namn.

Det är snarare ett steg i VÅR jämställdhet att jag tog hans namn - det är han som har flyttat hit, gett upp sitt jobb och sin karriär för mig och vår kärlek, det är jag som tjänar mer pengar och har mer karriär. :blunke:

Skrevet

Jeg tenkte lenge på om jeg skulle ta samme etternavn som min mann. Etter som jeg fikk tenkt meg om synes jeg det var naturlig at jeg skulle ha samme etternavn som han. Av en eller annen grunn synes jeg det ville (for meg) være rart hvis han skulle ta mitt etternavn. Synes som Lillen at der er fint å ha samme etternavn, og at man liksom hører sammen da. Selvfølgelig hører man like mye sammen om man har ulike etternavn, men det er nå slik jeg føler det. :D Jeg har valgt å ha mitt tidligere etternavn som mellomnavn. Når lille "Nurket" vårt blir født skal h*n ha begges etternavn.

Skrevet

Men kjære deg gjest, HVORFOR?????

Du må prøve å forklare hvorfor du mener som du gjør,så kanskje vi kan forstå deg bedre...

Gjest Anonymous
Skrevet

scampi.. kan du være så venlig å fortelle hva det er med menn og kvinners natur som gjør dem ulike mhp navn..

det er nemlig for meg totalt uforståelig..

Gjest Anonymous
Skrevet
Men kjære deg gjest, HVORFOR?????

Du må prøve å forklare hvorfor du mener som du gjør,så kanskje vi kan forstå deg bedre...

hva er det du ikke har forstått da kjære Anita.. jeg har forsøkt å forklare som best jeg kan at jeg ikke liker at kvinner frivillig frasier seg sin likestilling.. er ikke det et argument mot å gjøre noe så tåpelig som å bytte navn, så vet ikke jeg..

:roll:

særlig plager det meg at det sitter så hardt i at det er "naturlig" at kvinnen bytter og "unaturlig" at mannen bytter..

jeg vet at det er en del naturlige ulikheter mellom menn og kvinner, men jeg kan ikke forstå hva noen av dem har med NAVN å gjøre

Gjest Anonymous
Skrevet
Av en eller annen grunn synes jeg det ville (for meg) være rart hvis han skulle ta mitt etternavn. .

og hvorfor det..?

jo nettopp pga disse patriarkiske tradisjonene som er laget for å undertrykke kvinner.. og som har stor sammenheng med at det tidligere var mannen som var kvinnens verger og at det var gjennom menn at både arv av eiendom og navn gikk

Skrevet

Gjest: Er du en av disse "mannedamene" som er aktiv i "Ottar" eller?

(Unnskyld, men måtte bare få sagt det) :-?

Det var da voldsomt hvor provosert du blir av at det er kvinner som vil følge tradisjoner, selv om det går på bekostning av "likestillingen".

Hva er det du egentlig sier her? At det ikke er en tilfredstillende likestilling før absolutt alt er likt mellom mann og kvinne? Da mener jeg ALT.

Gjest Anonymous
Skrevet

Og til deg kjære Furstina.. som jeg er så ening med i så mye annet.. hmm...

ekstra herlig å sjekke inn under samme navn.. jeg ville synes det var ekkelt... fordi da ville de rundt vite at jeg hadde byttet navn (ja, de ville desverre det.. det er nesten kun kvinner som bytter) og dermed på en måte trampet på min egen integritet.. jeg hadde følt meg mer som hans kone enn som meg selv.. jeg er såå mye mer enn hans kone..

jeg forstår at dere er likestilt på alt annet.. men for meg er det virkelig ikke et argument for å ikke være likestilt på også dette...

Og, ja.. han har gjort mye for deg.. og du vil gjøre noe tilbake.. men jeg skulle virkelig ønske du hadde valgt noe annet.. noe som ikke var så knyttet opp til patriarkiske kvinneundertrykkende tradisjoner..

Skrevet

Glemte en ting:

Å kalle det for å underkaste seg mannen når vi vil bære hans etternavn med stolthet, er noe av det dummeste jeg har hørt. :hoho:

Gjest Anonymous
Skrevet
Glemte en ting:

Å kalle det for å underkaste seg mannen når vi vil bære hans etternavn med stolthet, er noe av det dummeste jeg har hørt.  :hoho:

nei.. det er ikke dumt.. det er en klar sammenheng..

og nei.. jeg er ikke med i ottar..

og ja.. jeg er for alle former for formell likestilling..

resten av det du skrev som bare var ment for å latterliggjøre min godt begrunnede standpunkter regner jeg ikke med at du forventet svar på

Skrevet

En jämnställdshetsdebatt som fokuserar på namn tycker jag är nere på pettitesser.

Jämnställdhet/likestilling handlar inte om att man måste göra lika i allt, eller om en önskan om att ha gemensamt efternamn när man är gifta.

Det handlar om hur man behandlar varandra. Vem diskar/tar oppvaksen? Vem städar, handlar, lagar mat, hämtar barn, jobbar, gör karriär, tjänar pengar, idrottar på fritiden, tar en öl efter jobbet etc. och framför allt VARFÖR.

Jag städar till exempel gärna, men jag anser mig inte underställd min man för det. Han för tvätta kläder för det tycker jag är trist.

Jag är stolt över att vara gift med min man och jag är stolt över att bära samma efternamn som honom. Jag hade säkert vara lika stolt om han hade burit mitt som nu när jag bär hans. Om det är någon som tror vi är mindre jämställda pga detta beklagar jag bara att ni inte ser mer i/av en relation mellan två människor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...