Gå til innhold

6-åring med briller - til øyenlege eller optiker?

Anbefalte innlegg

Gjest Camelia
Skrevet

6-åringen min har brukt briller i et drøyt år. Det var på helsestasjonen at man oppdaget sideforskjell, dermed ble vi henvist til øyenlege. Hun har også gått hos ortoptist, da det var mistanke om skjult skjeling (noe hun ikke hadde). Nå har vi akkurat flyttet fra Oslo til Trondheim, og jeg skal finne et nytt sted å gå til kontroller. Like før vi flyttet, fikk hun nye briller, og optikeren sa i den anledningen at det nå er mer vanlig at barn går hos optiker i stedet for øyenlege. Med mindre det er snakk om øyesykdom, selvfølgelig. Datteren min har bare en "vanlig" synsfeil, bruker briller med styrke +2 / +3. Tidligere måtte barn under 10 (?) gå til øyenlege, optikere var ikke godkjent for å behandle barn. Nå er den regelen borte, og optikeren selv mente altså at det var langt mer hensiktsmessig å la barnet gå til optiker i stedet for øyenlege.

Noen som har kommentarer til dette, egne erfaringer? Evt. også anbefalinger på optiker (øyenlege?) i Trondheim som er dyktig på barn & briller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg måtte til øyenlege nå i vinter med min 7 åring (da var han 6). Fikk beskjed av optikeren at han måtte til øyenlege pga at han var under 10 år.

Han skulle bare sjekke synet pga at han sliter en del på skolen, men det var ikke noe galt.

Gjest Camelia
Skrevet
Jeg måtte til øyenlege nå i vinter med min 7 åring (da var han 6). Fikk beskjed av optikeren at han måtte til øyenlege pga at han var under 10 år.

Han skulle bare sjekke synet pga at han sliter en del på skolen, men det var ikke noe galt.

Hm, det var litt rart. Jeg har fått høre fra mange hold at denne regelen har forsvunnet for en god stund siden, og at det er mer kompetanse på barn og briller blant optikere enn blant øyenleger.

Men det er mulig at en første kontroll alltid gjøres av lege, og at videre oppfølging gjerne skjer hos optiker? Hm. :klø:

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

--

Endret av Gjesten
Gjest Camelia
Skrevet

Ja, her var det mye rart! :ler:

Jeg vet ikke, men jeg har i hvertfall fra "sikre" kilder fått høre at det tidligere var slik at barn under 10 år måtte følges opp hos øyenlege, men at den regelen nå ikke finnes lenger (forsvant for 2-3 år siden? akkurat når det gjelder antall år gjetter jeg litt, men det er dette jeg har fått en følelse av.). Dette er blitt meg fortalt både av optikere, øyenleger og andre som har vært i systemet.

Gjest Gjest_Tiril_*
Skrevet

Må bare si dette vedr. barn og briller.

Om barnet ditt trenger briller, ikke kjøp briller som dekker hele ansiktet!

Det er så mange små fine og stilige briller som barn kan bruke.

Ikke stygt ment eller fornermende altså!Datteren min bruker også briller.

Gjest Camelia
Skrevet
Må bare si dette vedr. barn og briller.

Om barnet ditt trenger briller, ikke kjøp briller som dekker hele ansiktet!

Det er så mange små fine og stilige briller som barn kan bruke.

Ikke stygt ment eller fornermende altså!Datteren min bruker også briller.

Hun er på sitt andre par nå, og vi har funnet veldig fine briller begge gangene. Jeg har aldri sett barnebriller som dekker hele ansiktet, vi kjøper selvfølgelig briller som er beregnet på barn på hennes størrelse.

Skrevet

Jeg hadde briller som var veldig store glass på. Ser jo nå at det ikke så ut i måneskinn, men det var den typen briller som var in på den tiden.

Jeg var hos øyelege den gangen for å få sjekket synet, men jeg kan ikke huske at de har gjort noe særlig annerledes hos øyelegen enn hos optikeren med tanke på selve brillen. Hos øyelegen sjekket de øynene mer, jeg husker jeg måtte bruke øyedråper et par ganger da pupillene mine var for små og vanskelig å se i apparatene deres.

Er du veldig usikker, ring den forrige øyelegen din og hør!

Skrevet
Hm, det var litt rart. Jeg har fått høre fra mange hold at denne regelen har forsvunnet for en god stund siden, og at det er mer kompetanse på barn og briller blant optikere enn blant øyenleger.

Men det er mulig at en første kontroll alltid gjøres av lege, og at videre oppfølging gjerne skjer hos optiker? Hm. :klø:

Jeg var innom begge optikerene som er i bygda her, men fikk beskjed begge steder om at jeg måtte til øyenlege først.

Gjest Gjest_Tiril_*
Skrevet
Hun er på sitt andre par nå, og vi har funnet veldig fine briller begge gangene. Jeg har aldri sett barnebriller som dekker hele ansiktet, vi kjøper selvfølgelig briller som er beregnet på barn på hennes størrelse.

Så fint :tommel:

Jeg må si at jeg også i dag har sett endel barn med alt for store glass. Ikke bare bilder fra 70 og 80 tallet.

Infatningen passer, men selve glasset dekker så mye av ansiktet!

Jeg også har noen små litt kule briller på mitt barn :)

Gjest Camelia
Skrevet

Her er det grønne metallic, litt firkantet i fasongen men med runde "hjørner". Snertne! :)

Jeg skal rett og slett ringe vår forrige øyenlege i Oslo og spørre. Og så skal jeg ringe en optiker i Trondheim og spørre. Optikeren som så sterkt anbefalte meg å gå hos optiker i stedet for øyelege, holdt til på Hanssons synsenter (er det ikke dét det heter?) i Oslo, i Storgata. Et stort senter med ganske helhetlig tilnærming på så mangt, har jeg skjønt, driver bl.a. med synstrening for både voksne og barn. Ga inntrykk av ekspertise og seriøsitet.

Det kan jo se ut til at barn må til øyenlege først, men at optikere kan følge opp. Ift svarene du fikk, M@msen.

Gjest Randulf Småfix
Skrevet

Barn kan henvises direkte fra helsestasjon / lege til optiker:

http://tinyurl.com/2wvuwr

Dermed unngår man lang ventetid hos øyelege...

Har selv 2 barn (3,5 og 6 år) som begge har arvet "mine øyne". DVS, skjeling.

Vi sliter veldig med å finne en optiker som har et bra utvalg av barnebriller, som ser greie ut, og som sitter godt.

Noen som har erfaringer med Optikere som er flinke med barn i Bærum? (Har dårlig erfaring med Krogh og Sandvika Optiske (tidl. Interoptik)....

Gjest Camelia
Skrevet (endret)

Henvisning er ikke noe problem, vi er allerede inne i systemet. Det er i forbindelse med flytting at jeg nå lurer på om vi skal gå over til å bruke optiker i stedet for øyenlege, som vi har gjort hittil. Det var nettopp på helsestasjonen at vi ble henvist for halvannet år siden, venteliste var ikke noe problem da, i hvertfall.

Men jeg merker meg at i den artikkelen det henvises til over, står at optiker bør gjøre synsundersøkelse av barn, det må i det minste bety at barn under 10 ikke må til øyenlege.

Endret av Camelia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...