Gå til innhold

Jobb og skole

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest og fortvilet
Skrevet

Nå er jeg virkelig fortvilet, og aner ikke hva jeg skal gjøre. Skal begynne på skolen til høsten, og gleder meg veldig til å komme meg i gang med utdannelsen igjen. Spørsmålet er bare om jeg har råd til det? Jeg bor på bygda, her er det ikke noe sted å jobbe. Hvis jeg skal jobbe må jeg kjøre langt, og det koster meg jo omtrent det jeg tjener på deltid i bensin. Samboeren min har ikke råd til å forsørge oss begge? Hva gjør jeg? Får 6000 kr omtrent i mnd i stipend og lån. Men jeg har husleie og billån som må betales, samt noen kredittkort. Huff.. Fortvilet.

Noen som ser noen muligheter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må du kjøre bil for å komme deg til skolen? Da er du jo på veien allerede og omveien til en arbeidsplass blir kanskje ikke så stor?

Dersom du ikke må kjøre bil kan du selge den - en utgift mindre.

6000 er ikke mye, men burde holde til halv husleie (du var jo samboer?), halv mat og det du MÅ ha. Kredittkortene klipper du selvfølgelig, og da antar jeg at det du har utestående på dem ikke tar evigheter å betale ned??

Alt i alt vil du ikke ha noe særlig til overs å rutte med, men alt går, og sløsingen får du eventuelt spare til du har tatt deg en utdannelse og fått deg en jobb ;)

Å ta en utdannelse er å investere i resten av ditt liv. Lykke til!! :klem:

Gjest Gjest
Skrevet

Du får faktisk 8290,- i undervisningsmånedene av lånekassa i lån.

Skrevet

Jeg var utrolig nervøs for økonomien da jeg skulle begynne å studere igjen i fjor høst, men det har gått utrolig bra. Man tilpasser seg som regel ganske greitt når man vet hva man har å rutte med. Jeg er i alle fall glad for at jeg har begynt å studere igjen, og pengene er ikke det som bekymrer meg mest lenger.

Noen mnd er selvfølgelig vanskeligere enn andre, men vi har alltid fått endene til å møtes. Ikke gi opp før du har prøvd!

Gjest Frk. Grønn
Skrevet (endret)
Du får faktisk 8290,- i undervisningsmånedene av lånekassa i lån.

Hvor har du dette tallet fra? Trodde utdanningsstøtten lå på 6-6.500kr per mnd jeg, i og med at man får utdelt ca. 16.000 i august og januar :klø:

TS: Man venner seg til å ha mindre å rutte med når man er i en slik situasjon, men man må være innstilt på det. Som noen andre nevnte kan det hende du kan jobbe et sted i nærheten av skolen hvis den ligger litt mer sentralt? Det er ikke så mye som skal til for å få hjulene til å gå rundt, og hvis det skulle oppstå en krise stiller kanskje samboer/foreldre opp med det du trenger for en kort periode. Og utdanning er jo en investering som vil gjøre stor nytte for deg senere :)

Det går nok bra skal du se :)

Endret av Frk. Grønn
Skrevet

Man får 16.000 første mnd + 6.000 de 4 påfølgende mnd. (er ikke studielån i juni/juli). Dette tilvsarer da 40.000 på 5 mndr, noe som da pr mnd er 8.000 kr :)

Gjest Gjest
Skrevet
Dette er I GJENNOMSNITT!

Man får 6.008 kr 4 mndr i halvåret, og drøye 16.000 den første mnd.

Altså får man 8290,- i månedene man studerer. Det er jo bare av praktiske hensyn at noe av det utbetales i en bolk ved semesterstart.

Skrevet
Dette er I GJENNOMSNITT!

Man får 6.008 kr 4 mndr i halvåret, og drøye 16.000 den første mnd.

Selvsagt er det gjennomsnitt. Hva mener du man skal bruke da, når man snakker om måneds"lønn"?

Skrevet

Hva med å tenke alternativt mht. jobb?

F.eks. tilby deg å sitte barnevakt, hente barn i barnehage/på skole og ta litt husarbeid for en travel familie. Leksehjelp? Kanskje ikke verdens best betalte jobb, men det hjelper på.

Rengjøring gir som regel en grei lønn. Kanskje det er en barnehage, et kontor eller andre som trenger hjelp til å vaske litt noen dager i uken?

Om dette er helt umulig, så kan du høre med banken om dere kan få utvidet nedbetalingstiden på lånene deres (det er ikke noe i veien for å betale ned raskere når du er ferdig med utdannelsen).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...