Gå til innhold

Hvordan endre etternavnet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal legge til min kommende manns etter navn til mitt nåværende etter vi har gifta oss. Det er opplest og vedtatt, så ikke kom med noen formaninger om at dette er håpløst gammeldags eller noe. Jeg har min begrunnelse for dette valget, og har skrevet om dette under tidligere debatter om navneendring.

Mitt spørsmål er følgende:

Hvordan endrer jeg navn?

Holder det med å undertegne papirene vi får hos presten (der vi skal oppgi nye navn) eller må jeg søke om navneendring til folkeregistret i tillegg? Når kom i tilfelle denne endringen (med den nye navneloven 01.01.03?)?

Noen som veit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva var det slags svar? MAkan til surpomp!

Jeg er faktisk ikke sikker om det holder med papirene menighetskontoret fikk, men det er veldig lett å skifte navn.

Oppsøk folkeregisteret og be om skjema for navneendring. Dette fyller du ut og leverer inn, og etter ca en uke får du en attest på at du har fått nytt navn.

Skrevet

Vil bare si: det var unødvendig, gjest (og få deg et nick; kjenner igjen deg i innlegg hver dag her)

Astra, jeg er ikke helt sikker, men jeg tror du må innom folkeregistret...!?

Skrevet

Hei, Astra

Nå har jeg akkurat fylt ut skjemaet selv, så kanskje jeg kan hjelpe deg litt. Her finner du navneloven og skjemaet for endring av navn:

http://www.skatteetaten.no/personer/folker...ticleID=1491432

Sånn som jeg har forstått det går ikke navneendringen gjennom kirken lenger, men man må fylle ut dette skjemaet og sende det til folkeregisteret. (Nå må noen arrestere meg om jeg tar feil!! :wink: )

Gjest mars-brud
Skrevet

Jeg har skrevet på navnet på hva en skal hete på skjemaet en får fra presten og fikk da med navne-endringsskjema som skulle fylles ut og sendes til Folkeregisteret.

Skrevet

Gjest, jeg må be deg starte en egen tråd om du ønsker å diskutere for/mot navneendring. Denne tråden handler om hvordan endre navn.

Skrevet

Jeg takker så mye Frøya, mars-brud, tuji og lillen for sakelige og flotte svar. Jeg blei litt klokere :)

En stor takk også til Hege som rydder opp i svar som kan få tråden til å skli helt ut! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...