MiniMjau Skrevet 17. juli 2007 #1 Skrevet 17. juli 2007 Når jeg starter senere på jobb enn sambo(jeg har av og til kveldsvakter) eller har fri, så skjer det stort sett at jeg må rydde opp etter hans morgenstell. Altså jeg må tørke vann fra badgulvet, skylle skjeggstubber ut av vasken, putte hårvoks og annet stæsj i skapet på badet, lete etter klissvått håndkle i senga, putte skitne boksere i skittentøyskurven, rydde mat av spisebordet sette asjetter og glass i vaskemaskinen...og gjerne også ta ut søppel og annet han lett kunne ha ordnet "på vei ut". Alt dette er jo sånn rydding som hører med til det å ta en dusj/spise frokost (ta ut ost og smør, og sette INN ost og smør) etc. Så jeg rydder opp dette, FØR jeg kan ta fatt på min fridag/friformiddag. Jeg kan godt ha det litt rotete, men alt dette fra morgenstellet er jo griseri! Jeg skjønner at han har det travelt og skal på jobb. Han må ikke være på jobb et bestemt klokkeslett, men helst før 09. Synes det er en utrolig dårlig start på dagen å måtte rydde opp etter han. Jeg har snakket med han om det flere ganger, men da husker han det kanskje én dag, og så er det tilbake til det gamle....Er det urimelig av meg å forvente at han skal plukke opp etter seg om morgenen og at det viktigste for han er å komme sseg på jobb i en fart?
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #2 Skrevet 17. juli 2007 Hvorfor gjør du det? La det stå til han kommer hjem så kan han gjøre det selv! Det er veldig dumt å klage og spørre hvorfor han ikke gjør det, når svaret er så innlysende som her : Han gjør det ikke fordi du gjør det!
Bokormen Skrevet 17. juli 2007 #3 Skrevet 17. juli 2007 Hos oss er det motsatt, jeg er alltid tidligere ute enn min samboer om morgenen. Og jeg ser det som en selvfølge at jeg rydder etter meg. Og om det hadde vært han som var oppe først, hadde jeg og sett det som en selvfølge at de så relativt ok ut når jeg kom på badet. Har han sagt noe om HVORFOR han ikke rydder etter seg? Mener han at han har for dårlig tid, eller bare orker han ikke om morgenen..?? Og hva skjer om du IKKE rydder etter han, og han kommer hjem til ett skittent og rotete bad/kjøkken?
kathrine79 Skrevet 17. juli 2007 #4 Skrevet 17. juli 2007 Grøss - jeg føler med deg Det er på ingen måte for mye forlangt at et voksent menneske rydder opp etter seg, det tar han 2 minutter ekstra. Han tenker sikkert at han kan gjøre det etter jobb, hvis han har planer om å fjerne det selv, men det hjelper lite når du må tråkke i rotet hans... Har ingen gode råd om hvordan du skal få han til å forstå det, men min erfaring er at "kjefting" ikke når fram, prøve å ta det med humor istedet. For eksempel "vet du hva de buede sakene med krok som henger i skapet ditt er til? Skal jeg vise deg hvordan de brukes? med et lurt smil. Mulig det er lettere å ta ting innover seg da, og forstår hvor enkelt det faktisk er å rydde opp etter seg, og at det betyr mye for din trivsel hjemme. Lykke til!
MiniMjau Skrevet 17. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 17. juli 2007 Hvorfor gjør du det? La det stå til han kommer hjem så kan han gjøre det selv! Det er veldig dumt å klage og spørre hvorfor han ikke gjør det, når svaret er så innlysende som her : Han gjør det ikke fordi du gjør det! Jeg gjør det fordi at maten ikke skal bli ødelagt og fordi dynene ikke skal mugne pga våte håndklær. ... For eksempel "vet du hva de buede sakene med krok som henger i skapet ditt er til? Skal jeg vise deg hvordan de brukes? med et lurt smil. Hehehe! Kanskje humor er veien å gå.....
Trampe Skrevet 17. juli 2007 #6 Skrevet 17. juli 2007 Nei, det er ikke for mye forlangt i det hele tatt! Han er da et voksent menneske som skal rydde etter seg selv. Snakk med han, fortell han hvor irriterende det er å bruke fritiden sin på å rydde etter andre mennesker - og håp at han tar det til seg. Hva hadde han sagt dersom han måtte bruke sin fritid på å rydde og vaske etter deg?? Enkelte mennesker er dessverre totalt håpløse når det gjelder husarbeid, og jeg håper for din del at din samboer ikke er en av de!! Jeg har selv bodd sammen med en av sorten, og det funket bare ikke i lengda.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #7 Skrevet 17. juli 2007 For eksempel "vet du hva de buede sakene med krok som henger i skapet ditt er til? Skal jeg vise deg hvordan de brukes? med et lurt smil. Da hadde jeg ikke blitt noe særlig forbanna heller, om samboeren min hadde tatt den nedlatende tonen der til meg! Si til ham at han får begynne å rydde opp etter seg som et voksent menneske. Legg evt alt rotet hans i senga hans, men slutt å rydde opp etter ham!
kathrine79 Skrevet 17. juli 2007 #8 Skrevet 17. juli 2007 (endret) Da hadde jeg ikke blitt noe særlig forbanna heller, om samboeren min hadde tatt den nedlatende tonen der til meg! Si til ham at han får begynne å rydde opp etter seg som et voksent menneske. Legg evt alt rotet hans i senga hans, men slutt å rydde opp etter ham! For da blir det hyggelig og harmonisk i hjemmet. Så skal han ta igjen, og kanskje demonstrere litt i tillegg. Og da er helvete i gang... Hvis du leser hele inlegget mitt så skriver jeg at han skal ta det med humor - og ikke en nedlatende tone. For det har ingenting for seg. Det kommer an på hvordan man sier ting. Edit: trykkleif Endret 17. juli 2007 av kathrine79
lulle Skrevet 17. juli 2007 #9 Skrevet 17. juli 2007 Regner med at når du skriver på KG har du på forhånd prøvd å snakke med samboeren din om dette. Og bare for å ha klarthet i det, så er det helt naturlig å rydde opp etter seg både på badet og på kjøkkenet før en går på jobb. (og mellom og 9 er faktisk ikke kjempetidlig å begynne på jobb) Jeg var gift med en mann som var ekstremt rotet. Ingenting nyttet, han så det ikke. Samlet samme tingene hans og satte det på trappa. En annen venninne av meg, la rotet inn på datarommet til gubben. Du kan evt legge alt rotet i en pose, (ja maten også) Om du vil gjøre ting på en litt mer "barnevennlig" måte, synes jeg du må begynne med "babystep" , kommenter direkte en ting om gangen. eks. skjeggstubber i vasken. Når det er innarbeidet tar du neste. Det tar han ikke lenger tid og kaste skiten boxere i skittentøyet enn på gulvet.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #10 Skrevet 17. juli 2007 For da blir det hyggelig og harmonisk i hjemmet. Så skal han ta igjen, og kanskje demonstrere litt i tillegg. Og da er helvete i gang... Hvis du leser hele inlegget mitt så skriver jeg at han skal ta det med humor - og ikke en nedlatende tone. For det har ingenting for seg. Te kommer an på hvordan man sier ting. Å ja. Så når han overlater rotet sitt til henne og hun reagerer, er det hennes skyld at det ikke blir "hyggelig og harmonisk i hjemmet"? Mener du alvorlig at man skal dulle med en voksen mann? Tåler han ikke å høre at rotet hans er uakseptabelt er man ikke mye til mann. Ta igjen og demonstrere? Er det 14-åringer vi snakker om eller voksne mennesker?
kathrine79 Skrevet 17. juli 2007 #11 Skrevet 17. juli 2007 Å ja. Så når han overlater rotet sitt til henne og hun reagerer, er det hennes skyld at det ikke blir "hyggelig og harmonisk i hjemmet"? Mener du alvorlig at man skal dulle med en voksen mann? Tåler han ikke å høre at rotet hans er uakseptabelt er man ikke mye til mann. Ta igjen og demonstrere? Er det 14-åringer vi snakker om eller voksne mennesker? Joda min mann tåler å høre det - men det jeg sier er at det ikke vil hjelpe å kjefte og putte skittentøy og rot i senga hans. For det første er det er en umoden ting å gjøre, og hva godt fører det med seg? Hva oppnår du? Kun dårlig stemning i heimen spør du meg! Hvis en voksen mann ikke forstår at det er like enkelt å putte sokkene i skittentøyskurven som rett vedsidenav den, lærer han det i hvert fall ikke selv om han får senga full av skittentøy. Anbafaler forresten å se filmen The break up" med Jennifer aniston, godt eksempel, om mulig av det mest ekstreme slaget...
MiniMjau Skrevet 17. juli 2007 Forfatter #12 Skrevet 17. juli 2007 (endret) ...Er det 14-åringer vi snakker om eller voksne mennesker? Vi er 30 Endret 17. juli 2007 av MiniMjau
Malama Skrevet 17. juli 2007 #13 Skrevet 17. juli 2007 Om håndkleet ligger i hans halvdel av senga, hadde jeg latt det ligge. Det mugner ikke på en dag, men derimot må han ligge i våt send den natta, og det synes han sikkert ikke er så gøy... Å tørke opp på gulvet, kaste skittentøyet i kurven, vaske skjeggstubber hadde jeg glatt droppet. Min mann har klar beskjed om at selv om klesvasken er "mitt ansvar" (og oppvasken er hans, den fordelingen tok vi tidelig) så er det kun klesvask som ligger I KURVEN som er mitt ansvar. Det han ikke putter dit kan han ikke forvente at blir rent, og om han da står uten rent undertøy, så er ikke det min feil. Pålegget må jo gjerne inn i kjøleskapet ja, men jeg er vant til at om ikke alle skal dra samtidig tar førstemann UT og sistemann setter INN rett og slett fordi "alle må jo spise frokost" og det er tungvindt å drive og ta alt inn og ut flere ganger... Jeg hadde ikke funnet meg i å måtte rydde opp etter morgenstellet hans. Det slipper jeg da heldigvis også, min mann er voksen. Det går ann å snakke med ham om det trengs. Og han er ikke en hodeløs tenåring som ikke kan tenke selv, så han legger ikke igjen våte håndklær i senga (han tar dem ikke med ut av badet, for den del) for han klarer å tenke så langt som hvilke konsekvenser det gir (våt seng påfølgende kveld)
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #14 Skrevet 17. juli 2007 Joda min mann tåler å høre det - men det jeg sier er at det ikke vil hjelpe å kjefte og putte skittentøy og rot i senga hans. For det første er det er en umoden ting å gjøre, og hva godt fører det med seg? Hva oppnår du? Kun dårlig stemning i heimen spør du meg! Hvis en voksen mann ikke forstår at det er like enkelt å putte sokkene i skittentøyskurven som rett vedsidenav den, lærer han det i hvert fall ikke selv om han får senga full av skittentøy. Anbafaler forresten å se filmen The break up" med Jennifer aniston, godt eksempel, om mulig av det mest ekstreme slaget... Hvem er det som har snakket om å kjefte? Hvis hun vil ha rotet hans ut av veien så får hun legge det et eller annet sted, f eks i en pose eller på pcen hans eller på senga. Jeg ser ikke på det som min oppgave å oppdra voksne mennesker og rydde etter dem. Jeg hadde latt rotet være, evt lagt det på et sted hvor han var nødt til å ta det selv. Og sagt i fra om hva jeg mener om det.
Gjest Skrållan ii Skrevet 17. juli 2007 #15 Skrevet 17. juli 2007 Om min samboer ikke har rydda etter seg, så tar jeg rett og slett alt rotet hans og legger det på datapulten hans. Det være seg klær, mat, hauger med papirer... ja, alt. Da blir han pent nødt til å rydde det selv når han kommer fra jobb, om han vil sitte foran pcn. Har fungert fint her i huset!
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #16 Skrevet 17. juli 2007 Hva oppnår du? Kun dårlig stemning i heimen spør du meg! Den dårlige stemningen er det han som har lagd. Ikke hun fordi hun sier i fra.
kathrine79 Skrevet 17. juli 2007 #19 Skrevet 17. juli 2007 Den dårlige stemningen er det han som har lagd. Ikke hun fordi hun sier i fra. Det er ikke tvil om at han har skapt dårlig stemning - men om man putter rotet hans på PC'en eller i søpla - hva skje da? Da blir vel han sur vil jeg anta? Eller rydder han bare og holder kjeft? Også går man og er irritert på hverandre...? Eller tar jeg feil?
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #20 Skrevet 17. juli 2007 Det er ikke tvil om at han har skapt dårlig stemning - men om man putter rotet hans på PC'en eller i søpla - hva skje da? Da blir vel han sur vil jeg anta? Eller rydder han bare og holder kjeft? Også går man og er irritert på hverandre...? Eller tar jeg feil? Han kan da være så sur og irritert han bare vil. Jeg ville uansett ikke delt hjem med en som ble sur fordi han måtte rydde etter seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå