Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #1 Skrevet 16. juli 2007 Hvordan hadde du reagert om din unge (eller fremtidige) kom hjem og sa at h*n har blitt satanist?
Gjest Sativa Skrevet 16. juli 2007 #2 Skrevet 16. juli 2007 Kommer litt an på hvor gammelt barnet hadde vært. Under 13 så hadde jeg tatt det for en fiks ide, over 14 hadde jeg tatt som litt grensetesting og trass, over 16 så hadde jeg kanskje blitt litt bekymret for at det hadde ligget noe mer bak. Fra 18 år og oppover så hadde jeg nok koblet inn lege, psykolog eller lignende. Men jeg håper jo at det ikke hadde kommet so et sjokk, jeg regner med at jeg hadde fått noe signaler om at noe skurret på et tidligere tidspunkt.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #3 Skrevet 16. juli 2007 Spurt hva h*n mener med satanist. Er ulike undergruper av de, og ikke alle er like ille i mine øyne.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #4 Skrevet 17. juli 2007 Hvordan hadde du reagert om din unge (eller fremtidige) kom hjem og sa at h*n har blitt satanist? Snakker vi barne-ofrende satanist, la vey-satanist, black metal-satanist, wannabe-satanist eller noe helt annet? Noe er galskap, mens noe er fullstendig harmløst om enn litt barnslig.
Orestes Skrevet 17. juli 2007 #5 Skrevet 17. juli 2007 Om min fremtidige unge var lik meg, så hadde jeg sagt "javel, men du betaler fyrstikkene dine sjæl."
Gjest Skrevet 17. juli 2007 #6 Skrevet 17. juli 2007 Jeg hadde egentlig sett rart på han ettersom det hadde betydd at han også måtte ha tro på kristendommen. Man kan jo ikke være satanist om man ikke tror på gud ettersom satan nå til dags er en kristen ting.
Tabris Skrevet 17. juli 2007 #7 Skrevet 17. juli 2007 Jeg hadde forvisset meg om at han/hun ikke var en gravvelter som gjemte seg bak begrepet "satanist". Når jeg hadde forsikret meg om det, så hadde jeg akseptert det som enhver annen religion.
Brukernavn Skrevet 17. juli 2007 #8 Skrevet 17. juli 2007 Spurt hva h*n mener med satanist. Det hadde jeg også spurt om. For Satanisme har jeg liten eller ingen kunnskap om.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #9 Skrevet 17. juli 2007 Jeg hadde egentlig sett rart på han ettersom det hadde betydd at han også måtte ha tro på kristendommen. Man kan jo ikke være satanist om man ikke tror på gud ettersom satan nå til dags er en kristen ting. Dette medfører ikke nødvendigvis korrekthet. La Vey satanisme er et eksempel på satanisme som ikke tar utgangspunkt i Satan som en skikkelse. Satan betyr egentlig motstander, og brukes av de fleste satanister som et symbol på indre krefter i mennesket. Satanismen har på den måten ikke noe med kristendommen å gjøre, annet enn at den er motstander av flere av de kristne verdiene, som å blankt følge visse regler bare fordi en gud har sagt at det skal være slik. Hvis ungen min hadde blitt LaVey satanist hadde ikke det vært noe problem for meg i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #10 Skrevet 17. juli 2007 Jeg er veldig interessert i La Vey satanisme selv, så det hadde jeg nok ikke hatt noe i mot. Hadde synes det var fint at ungen min fant et litt annerledes livssyn og turte å ha andre meninger enn de fleste. Synes også det er mange fine "bud" innenfor der. Men hvis det var sånn brenne-kirker satanist hadde jeg nok heller tatt det for en fase som snart ville gå over. Ville i allefall snakket med h*n om hvorfor h*n er interessert i sånt, osv.
Helen Skrevet 17. juli 2007 #11 Skrevet 17. juli 2007 (endret) Min datter sa til meg at hun ville konfirmeres borgelig fordi hun dyrker satan. "Javel", sa jeg da. Spurte henne om hvorfor, men det hadde hun ikke noe svar på. Hun ble konfirmert borgelig, men det med satan har jeg ikke hørt noe mer om. Tror ikke det stakk så dypt. Endret 17. juli 2007 av m@msen
Gjest StockDama Skrevet 17. juli 2007 #12 Skrevet 17. juli 2007 hva folk tror på er da helt opptil de selv, så lenge man ikke skader noe eller noen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå