Donpedro Skrevet 16. juli 2007 #1 Skrevet 16. juli 2007 Hvordan fungerer det med pensjonsordninger som arbeidsgiver har for sine ansatte? Har hatt flere jobber der arbeidsgiver setter av noe hver måned. Har forstått det slik at dette kommer i tillegg til det man får av staten. Dette var jo småjobber/feriejobber osv ved siden av stuiene, ble mao ikke store beløpene. like fullt var jeg ansatt over flere år. Hva skjer når jeg blir pensjonist? Får jeg da 53 kr mnd fra arbeidsgiver A, 546 kr mnd fra arbeidsgiver B og 4,50 kr fra arbeidsgiver C? Eller forsvinner noe av dette fordi det da vil være over 40 år siden man jobbet der?
Leo Skrevet 16. juli 2007 #2 Skrevet 16. juli 2007 Hvis det er private forsikringsselskaper vi snakker om, så vil disse polisene bli liggende som såkalte fripoliser i selskapet etter at du har gått ut av ordningen. Har du f.eks. hatt fem arbeidsgivere med hver sin pensonsordning i forskjellige selskaper, kan resultat bli slik du beskriver. Nå er det imidlertid mulig å samle slike fripoliser og overføre alle til ett selskap, f.eks. det din nåværende arbeidsgiver bruker og du vil da få kun en utbetaling ved uførhet/når du blir pensjonist. Du kan også samle fripolisene og evt. fortsette å betale premie på privat basis uavhenging av arbeidsgiver. Har du slile fripoliser rundt omkring, vil du normalt motta en kontoutskrift/oppdatering minimum en gang i året. Mener å huske at det er noen minimumsutbetalinger/begrensninger, men jeg husker ikke akkurat hvilke selskaper som opererer med hvilke. Jeg anbefaler deg imidlertid å undersøke for det kan godt hende det ligger penger der som kan være greie å ta med seg.
Donpedro Skrevet 17. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 17. juli 2007 (endret) Jeg har jobbet i stat og kommune, men kan ikke huske å ha mottatt nioe slikt årlig. Like fullt har jeg jo jobbet fullt i langt over ett år flere steder, så da innbiller jeg meg at det kanskje burde vært noe å hente? Eller kreves fast jobb? Hvor får man sjekket slikt? (Og hvordan vet disse selskapene når man blir pensjonist? Må man melde fra selv?) Endret 17. juli 2007 av Donpedro
Leo Skrevet 17. juli 2007 #4 Skrevet 17. juli 2007 Stat og kommune blir litt annerledes og du mottar ingen årlig oppgave. Staten benytter Statens Pensjonskasse mens kommunene tradisjonelt har hatt sine pensjonsforsikringer plassert i Kommunal Landspensjonskasse (Enkelte kommuner har de senere årene flyttet pensonsforsikringene sine til andre selskaper, med de fleste har fremdeles disse plassert i KLP). Her finner du en god del informasjon vedr. pensjonsrettigheter opparbeidet i KLP og her finner du tilsvarende vedr. Statens Pensjonskasse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå