Gå til innhold

Hva slags hund skal jeg velge?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lenge vurdert å skaffe meg hund, og nå har jeg bestemt meg.

Jeg vil gjerne ha en liten eller middels stor hund.

Jeg vil først og fremst ha en kjærlig hund som trenger lite til middels mye mosjon. Utseende er ikke viktig, men jeg vil ikke ha puddel el.

Familien hadde hund da jeg var liten fram til jeg var femten år, så litt erfaring har jeg.

Jeg prøvde å ta en rasevelger-test på Canis hvis ikke jeg husker feil, men de hundene falt ikke helt i smak.

Pris er heller ikke viktig.

Vil noen anbefale meg noen raser?

Setter pris på svar fra mennesker med litt hunde-erfaring :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg visst anbefalt Cavalier King Charles Spaniel mange ganger :oops: Men jeg tror den passer til deg. Det er en liten hund. De veier rundt 8-10 kg som voksne. Mosjon: kan nøye seg med rusleturer, men er kjempeglad for å løpe fritt i skogen også. De fleste cavalier'ne er absolutt menneskekjære. Det er kvikke hunder, som jeg tror de fleste blir glad. Det er en del børsting som må til for å holde pelsen pen. Du må også passe på ørene og øyne. Det er del hjertefeil hos rasen, så velg en seriøs oppdretter. Jeg tror prisene hos oppdretter er fra 7500 (og oppover?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det er en fin hund du henviser til Englepusen, men jeg har ikke lyst på så liten. Mellomstor ville være det helt perfekte.

Linsi: Så søt hunden din er! :D For det er vel den du har bilde av som avatar? Har ikke noe imot blandingshunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhheem...roter vi litt? ;-p

Henviste ikke til noen rase jeg.

Avataren min er et bilde av hunden min, blanding av buhund og border collie. Snill, lærenem, kosete og veloppdragen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sexysadie

Virgo

Jeg prøvde canis`rasevelger og de rasene over ble listet opp.

Synes ikke den fungerer noe særlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg er heller ikke stor tilhenger av den "rasevelgeren" (kanskje særlig fordi jeg egentliv vet hvilken rase vi vil ha allerede) men man kan jo LESE på cannis da? Ikke bruke rasevelgeren, men lese om alle aktuelle raser (evt alle raser i det hele tatt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å velge hunderaser det så kan man lese så mye man vil!

Shetland Sheepdog og Buhund er begge mellomstore og trenger middels med mosjon..

Ellers vil jeg si at border collie er supre hunder! Men de trenger mye mosjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Nettopp det jeg mente å påpeke. Bruke CANNIS, men ikke nødvendigvis bruke RASEVELGEREN. Det virket nemlig som om noen trudde "bruk cannis" betydde "bruk rasevelgeren".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

det er så vanskelig å anbefale raser - for man vet ikke hva den andre ser etter i en hund. Jeg skal ta og prøve den rasevelgeren selv og se hva jeg kommer ut med ....*ler*......info følger .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig DU som skal bestemme rasen du vil ha. Vi kan nevne en hund som kanskje egentlig bare er helt på jordet for din del. Dette her bør du egentlig kunne finne ut av selv. Men typisk familiehund? Golden retriver eller labrador. Men som sagt, mine svar kan også være helt på jordet, dette er kanskje ikke noen av hundene du vil ha i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale slik hund jeg har selv, nemlig newfoundlandshund. Den er riktignok stor, men har et gemytt som oppveier størrelsen. Jeg er oppvokst med mange slags hunder, og kan ikke komme på noen bedre. Den er en rolig og trygg hund, med masse sjarme og personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...