Gå til innhold

leggetider for barn i sommerferien

Anbefalte innlegg

Gjest senora
Skrevet

Jeg har nettopp hatt en diskusjon med noen venner av oss angående leggetider for barn i sommerferien. Jeg føler meg nå som verdens strengeste mamma.. :sjenert: De mente at ungene godt kunne være oppe til både 23.00 og 01.00 siden det var ferie. Barna deres er 12 og 15. Mine barn på 9 og 11 legger seg henholdsvis kl 21 og 21.30. Er jeg helt urimelig? De syns det, men jeg syns det er godt å ha et par timer for seg selv på kvelden, dessuten har jeg ei som blir veldig sur og gretten dagen etter om hun rangler for lenge. De har vært på overnattinger både her og der hos venner i sommer, så rangle har de også fått gjort av og til..

Videoannonse
Annonse
Gjest baby-E
Skrevet

Jeg syns 21:30 for en 11 åring nå i sommerferien er tidlig. Vi lekte jo ute i gata seinere enn det da jeg var på den alderen.

Skrevet

Brødrene mine på 6 og 8 legger seg ca 21 på skoledager og ca 22 i helg og ferier.

Skrevet
Brødrene mine på 6 og 8 legger seg ca 21 på skoledager og ca 22 i helg og ferier.

Det gjorde vi og da vi var i den alderen. Snart 3 åringen min er oppe til 21 - 22 i ferien.

Gjest Gjest_Gjest1_*
Skrevet

Oj, da må vi være skikkelig strenge. Vi har alltid hatt rutine for legging, og ferier er ingen unntak. Vi begynner kveldsstellet til vår toåring alltid rett etter at barnetv er over. Noen ganger før også, for da han begynner å løpe fram og tilbake hoppe i sofaen, da er tegnet for at han begynner å bli overtrøtt. Det skjer gjerne nesten rett etter at barnetv. har begynt. Stort sett sover han før 19 nyhetene er over. Vår 5 åring er i seng nesten hver kveld ved 19.30- 20.00 tiden også i ferier, det hender han får være oppe til 20.30, hvis han har vært veldig aktiv fram til 20.00 og da vil vi roe han litt ned før han legger seg.

Noen ganger ser vi foreldre som er ute med sine 3-4 åringer etter at våre barn er i seng, og vi rister på hodet over at de er så "slappe", misforstå meg rett. Da pleier vi å snakke oss i mellom å sette litt lys på spørsmålet om leggetider for våre barn, om vi er strenge eller ikke. Føler meg egentlig ikke så streng, men kanskje vi er det?

Skrevet

Så lenge vi har ferie har vi vært litt slappe med leggingen, men nå som vi har begynt å jobbe igjen er det senga senest 20.30. Vi kan jo legge han før, men han kommer bare opp likevel, så derfor får han være oppe litt lenger. Etter 20.30 kommer han som regel ikke opp.

Gjest Gjest
Skrevet
Er jeg helt urimelig? De syns det, men jeg syns det er godt å ha et par timer for seg selv på kvelden

Vil bare si at jeg synes ikke man kan tenke sånn når man har valgt å få barn. Det er deres hus også, og jeg synes det blir urimelig å kreve at de skal legge seg bare fordi du vil være alene.

Gjest Gjest
Skrevet

Her har det sklidd ut gitt!

Poden på 6 år turner i senga nå oog klokken er 24!

Vet, det er alt for sent, må få det inn i rutiner igjen..

Tenker sånn 20 30- 21 00..

Skrevet

Når de var i 5-6 års alderen så la de seg idet som var vanlig tid selv i ferier.

men nå - nå er de 9 og det sklir ut.. Kan være oppe til 23.00 men da er jeg så trøtt at de må legge seg...for det skal jeg :ler: Men så sover de lenge på morgenen.

Skrevet

12 og 15? Da jeg var i den alderen var jeg oppe til midnatt og godt over om sommeren. Tok det igjen med å sove lenge om morran. Kan ikke se problemet i å gjøre det slik, ungene får den søvnen de trenger, og såfremt ikke foreldrene tilter av å ha dem rundt bena til da, så er det vel greit. Nå vokste jeg forøvrig opp nord for polarsirkelen, og det var alltid finest ute etter klokka ni om kvelden. Hardkjøret kommer når døgnet skal snus på rett kjøl før skola begynner, men det er prisen en må betale. :P

Men, har man unger som må opp om morran og i barnehage osv fordi foreldrene jobber osv, så skjønner jeg at man må få dem under teppet tidligere på kvelden.

Skrevet

Å la sengetid skli HELT ut i ferier er i bunn og grunn å gjøre barna en bjørnetjeneste...

Jeg synes ikke trådstarter er urimelig. Hos oss er sengetiden den samme i ferier som ellers.

Skrevet

Mine unger på 7 og 11 legger seg mellom 22 og 23. Eldste på 15 har ingen fast leggetid, hun legger seg når hun vil. Det skjer at jeg legger meg før henne. Det seneste hun har lagt seg er rundt kl 2.

Gjest Verdens verste husmor
Skrevet

Vi har store barn, og har samme leggetider i ferien som ellers i året. Vi har barn som liker rutiner, og som gjerne spør om det ikke er på tide at de legger seg snart om de selv mener det blir for sent.

Blir det for sent blir de overtrette, det blir surmulig og krangling, og en ellers fin dag blir totalt ødelagt med en dårlig avslutning på dagen.

Unntaket er når vi er borte, eller har besøk, eller når det er noe ekstra (noe som blir ganske ofte nå på sommeren).

Og til den gjesten som mente det var feil å ønske seg voksentid etter en fikk barn. Hvorfor er det så galt?

Skal alt gå på barnas premisser hele døgnet?

Er det ikke en forelders jobb å sette barnets velferd framfor barnets ønsker, også i ferien?

Vi har behøv for voksentid, også i ferien. Da setter vi oss sammen, og prater om det vi ikke har fått snakket sammen om i løpet av dagen. Vi legger planer, snakker om neste dag, gir hverandre beskjeder, og snakker ellers om alt vi føler for å snakke om den dagen...

Det gagner våre barn at vi pleier forholdet vårt med denne voksentiden, og når resultatet blir at de har foreldre som snakker sammen, og har det godt sammen, får de heller tåle at de må legge seg noen minutter før oss foreldre.

Skrevet

Det er jo et helt hav av forskjell på noen på 12/15 og barn på 2/5 som det også skrives om her. Vi har en 2 åring og han leggre seg kl. 20:00, men han hadde sikkert fått vært oppe lenger om han var eldre. De på 11 og 12 kan man kanskje sammenlikne, men ellers så skjer det jo mye i alderen fra 9 til 15 år. Du vet jo best hvor mye søvn barna dine trenger og må handle ut i fra det.

Jeg husker jeg måtte være inne kl. 21.30 på hverdager og kl. 22:30 i helger og ferier da jeg var 15 år. Men jeg måtte ikke legge meg da.

Gjest senora
Skrevet

Ts her. Ville bare si at jeg er helt enig med "Verdens verste h...". Vi voksne trenger en time eller to for oss selv. Syns faktisk ikke at dette er egoistisk i det hele tatt, men derimot noe som gavner barna nettopp av de grunner det blir nevnt i innlegget til "Verdens........"

Gjest Labellamia
Skrevet
Vil bare si at jeg synes ikke man kan tenke sånn når man har valgt å få barn. Det er deres hus også, og jeg synes det blir urimelig å kreve at de skal legge seg bare fordi du vil være alene.

:hallo: Når man velger å få barn er man også forpliktet til å sørge for at de har god helse, får nok søvn og gode rutiner. Opplagte foreldre er vel ikke å forakte det heller. Foreldre som kan se forskjellen og nyter et pat timer sammen om sommeren er også bra for forholdet, noe som igjen vil være bra for barna.

Synes TS ikke er for streng, men sørger for at hennes barn får den søvnen de trenger, den ene blir sur hvis den ikke får nok søvn og da er bare å få henne i seng om kvelden. Og de er jo også sent oppe når de er på overnattingsbesøk.

Argumentete at det er deres hus også er det dårligste jeg har hørt. De bor hjeme hos sine foreldre hvor de skal innordne seg, og følge de regler som gjelder. Når de en gang flytter for seg selv kan de besteme fullt ut.

Skrevet

Hos oss er det samme leggetid uansett, ferie eller ikke. Kan hende sklir det ut med en time eller to i tilfeller hvor vi er på vennebesøk eller på reise, men regelen er at datteren vår er i seng kl 20.00.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi har behøv for voksentid, også i ferien. Da setter vi oss sammen, og prater om det vi ikke har fått snakket sammen om i løpet av dagen. Vi legger planer, snakker om neste dag, gir hverandre beskjeder, og snakker ellers om alt vi føler for å snakke om den dagen...

Vi klarer å snakke sammen og planlegge selv om barna er våkne, vi! Her er det ikke sånn at man enten er foreldre eller par, vi er en familie hele tiden og det eneste vi ikke gjør men ungene til stede er å :humpe:

Gjest Fliss
Skrevet
Ts her. Ville bare si at jeg er helt enig med "Verdens verste h...". Vi voksne trenger en time eller to for oss selv. Syns faktisk ikke at dette er egoistisk i det hele tatt, men derimot noe som gavner barna nettopp av de grunner det blir nevnt i innlegget til "Verdens........"

Har man store unger så har man mer enn nok voksentid .. de er jo mer ute enn de er hjemme i den alderen ..

Min yngste på 15 må komme inn før jeg legger meg .. ellers så må eldstemann være hjemme og se til han han kommer hjem.

15-åringen får være ute så lenge kameratene er ute .. jeg kunne aldri tenkt meg å si at han må komme hjem for å legge seg mens kompisene ennå sparker fotball - eller sitter hjemme hos en og ser en film .. Ungdommen må få ha det litt kjekt og litt annerledes i ferien de og .. uten at foreldrene skal ha hele kommandoen ..

Skrevet
:hallo: Når man velger å få barn er man også forpliktet til å sørge for at de har god helse, får nok søvn og gode rutiner. Opplagte foreldre er vel ikke å forakte det heller. Foreldre som kan se forskjellen og nyter et pat timer sammen om sommeren er også bra for forholdet, noe som igjen vil være bra for barna.

Veldig enig i dette. Vi har stort sett samme rutiner i ferier som ellers i året. Barna er 3 1/2 og 7 1/2 år gamle. Det hender de får være oppe litt lenger enn vanlig, spesielt når vi er på tur, men det sklir aldri helt ut. Mine unger har alltid vært skikkelige morgenfugler, og sover aldri lenger om morgenen selv om de har vært oppe litt på kvelden. Resultatet blir grinete unger på ettermiddag/kveld. Dette prøver vi altså å unngå, både for vår egen og ungenes skyld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...