Kara W Skrevet 16. juli 2007 #1 Skrevet 16. juli 2007 For to måneder siden giftet vi oss, og vi valgte å bruke masse penger på et skikkelig tradisjonelt bryllup med alt som hører med. Fordi det passet oss og fordi vi hadde råd til det. I helgen var vi i et bryllup til en barndomsveninne. Det var en enkel liten sak med få gjester, men veldig hyggelig. Det passet deres personlighet og økonomi bedre. Etter middagen blir jeg stående og prate med brudens mor, som jeg tross alt har kjent hele livet. Jeg vet at de alltid har hatt dårlig økonomi. Så sier hun pluttselig "Ja, dette er jo ikke like flott som deres bryllup, da." Jeg følte meg bare utilpass og klarte ikke å svare. Det føltes ut som om hun prøvde å unnskylde at de ikke hadde brukt like mye penger som oss. Som om jeg brydde meg om det. Jeg var der for å feire at en god veninne hadde funnet mannen hun skulle dele resten av livet med. Hva svarer man til sånne kommentarer? Jeg vil ikke ha dårlig samvittighet for at jeg har bedre råd enn andre. Hvorfor sier folk slike ting? Hva forventer de å få ut av det?
Gjest Bellatrix Skrevet 16. juli 2007 #2 Skrevet 16. juli 2007 Hun sa det nok fordi hun følte seg litt mindreverdig i forhold til deg som har god økonomi. Du skulle sagt noe sånt som" Jeg synes dette er flott, og denne typen bryllup passer godt til Lise og Per. Alle bryllup har sin sjarm."
Gjest Blondie65 Skrevet 16. juli 2007 #3 Skrevet 16. juli 2007 Helt enig med Bellatrix. Samtidig greier jeg ikke helt fri meg fra at folk sier slikt for å fiske etter komplimenter, og at de føler seg underlegne når de sier slikt. Men jeg undrer meg litt over DIN reaksjon: At du har råd til et flott bryllup med alt du ønsket deg er ikke noe å ha dårlig samvittighet for, så hvorfor klarer du ikke svare for deg?
Gjest =tentacle= Skrevet 16. juli 2007 #4 Skrevet 16. juli 2007 Hva svarer man til sånne kommentarer? Jeg vil ikke ha dårlig samvittighet for at jeg har bedre råd enn andre. Hvorfor sier folk slike ting? Hva forventer de å få ut av det? Jeg ville svart at jeg syntes det var sååå nydelig, og at det var spesielt fint med ... som de hadde gjort/laget til. Ganske enkelt med vilje oversett at kommentaren spilte på at ditt bryllup var mer påkostet. Det er neppe til å unngå at noen sammenligner litt i slike saker, men man trenger ikke bli personlig engasjert i diskusjoner rundt det.
Gjest Labellamia Skrevet 17. juli 2007 #5 Skrevet 17. juli 2007 Helt enig med Bellatrix. Samtidig greier jeg ikke helt fri meg fra at folk sier slikt for å fiske etter komplimenter, og at de føler seg underlegne når de sier slikt. Men jeg undrer meg litt over DIN reaksjon: At du har råd til et flott bryllup med alt du ønsket deg er ikke noe å ha dårlig samvittighet for, så hvorfor klarer du ikke svare for deg? Noen ganger kan det være vanskelig å svare, for man blir litt satt ut og i en sånn setting er det ikke lett å komme med svar med en gang. uansett hva du svarer så blir det feil. Det er jo du et eksempel på. Jeg har god økonomi og kjøper/reiser dit jeg vil uten dårlig samvittighet. Og det skal ikke TS heller ha. Det er ikke min feil at naboen har dårlig økonomi, det kan være forsjellige årsaker til at økonomien er som den er. Men det er ikke mitt problem.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #6 Skrevet 17. juli 2007 Jeg synes ikke dette akkurat var å kommentere andres pengebruk. Bryllupet deres var kanskje ikke like flott, det var vel bare small-talk, tenker jeg. Du er nok litt for opptatt av penger selv, du som framhever hvor god råd du har. Tror ikke denne damen tenkte sånn i det hele tatt, det er nok bare oppi ditt hode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå