Gå til innhold

Blir man automatisk forlovet..

Fremhevede innlegg

Gjest lillor
Skrevet

....hvis man blir fridd til? Hvis kjæresten min frir og jeg sier ja, er vi da automatisk forlovet fram til bryllupet selv om vi ikke har ringer? Sikkert litt uvitende av meg, men man må jo spørre for å få svar.. :blunke:

Blir glad for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja...dere har jo lovet hverandre å gifte dere med hverandre. Hvis noen andre da spør om du vil gifte deg med h*n, svarer du at du er for lovet til at du kan si ja :blunke:

Gjest Anonymous
Skrevet

det er det å ha avtalt at man skal gifte seg som er å være forlovet.. ringer er bare noe man henger på seg dersom man vi..

de som går rundt med ringer og kaller seg forlovet selv uten bryllupsplaner missbruker begrepet.. de burde heller kalle seg "ringkjærester" eller noe slik...

Gjest lillor
Skrevet

Ok takk for svar begge to :D ..Grunnen til at jeg spurte er det at kjæresten min synes det er gammeldags med forlovelse. Men det er jo ikke til å unngå å være forlovet da eller? Han mener at hvis han frir til meg, så setter vi jo en dato bryllupet sakal være, men synes det er unødevendig med forlovelse.. Hvordan skal dette da foregå. hvis man er forlovet fra den dagen han har fridd? Hmmm litt forvirrende det her.

Gjest Anonymous
Skrevet

kjæresten din tenker kanskje at det å ¨gå med ringer i forlovelsestiden og det å omtale hverandre som "forloveden" er gammeldags..

og så vil han ikke være "forlovet" uten forlovelsesdato...

i så fall forstår jeg han veldig godt..

dere trenger ikke å "gjøre noe".. når dere har satt bryllupsdato så er der pr def. forlovet..

husk at forlovese er kun det å avtale at man skal gifte seg.. det er ikke noe mer..

dere bestemmer selv når dere vil ta på dere ringer.. alt i fra i dag til bryllupsdagen er helt OK.. det er jo kjempevanlig å ikke ta på ringer før bryllupsdagen nå for tida, da..

kos deg sammen med forloveden din i forlovelsestiden, da.. :)

Skrevet
Ok takk for svar begge to :D ..Grunnen til at jeg spurte er det at kjæresten min synes det er gammeldags med forlovelse. Men det er jo ikke til å unngå å være forlovet da eller? Han mener at hvis han frir til meg, så setter vi jo en dato bryllupet sakal være, men synes det er unødevendig med forlovelse.. Hvordan skal dette da foregå. hvis man er forlovet fra den dagen han har fridd? Hmmm litt forvirrende det her.

Er dette med forlovelse så forbannet viktig da? Man kan fint "unngå" en forlovelse...

Gjest Anonymous
Skrevet
Er dette med forlovelse så forbannet viktig da? Man kan fint "unngå" en forlovelse...

siden forlovelse er å avtale at man skal gifte seg er det så godt som umulig å unngå det.. da må man nesten dra med seg den man har lyst til å gifte seg med til sorenskrivere og ha avtalt time.. og så spørre der og da.. men det høres da veldig ukoselig ut..

hva er det som er så veldig viktig med å "unngå" forlovelse da..?

Skrevet

siden forlovelse er å avtale at man skal gifte seg er det så godt som umulig å unngå det.. da må man nesten dra med seg den man har lyst til å gifte seg med til sorenskrivere og ha avtalt time.. og så spørre der og da.. men det høres da veldig ukoselig ut..

hva er det som er så veldig viktig med å "unngå" forlovelse da..?

"lillor" skrev: "Men det er jo ikke til å unngå å være forlovet da eller?"

Det var hun som brakte temaet "unngå" på bane.. man kan da utmerket godt ha en avtale om å gifte seg uten å være ringforlovet i mellomtiden?

Det er da dessuten mye mer høytidelig å sette på seg ringene i kirken eller hos sorenskriveren?

Gjest Anonymous
Skrevet
man kan da utmerket godt ha en avtale om å gifte seg uten å være ringforlovet i mellomtiden?

klart det.. men man er likefult forlovet..

det mange KALLER forlovelse.. (dvs å sette på seg ringer) er egentlig ikke forlovelse.. det er nemlig ikke ringerne det stå på men løftet (forlovelse)

Det er da dessuten mye mer høytidelig å sette på seg ringene i kirken eller hos sorenskriveren?

helt enig!

Skrevet

Det er' ke noen annen forskjell på

"forlovet" og "ringforlovet" enn nettopp det: Ringen.

Forlovelsen er og blir avtale om fremtidig giftermål,hverken mer eller mindre.

Dermed er du forlovet i det øyeblikket noen tilbyr deg ekteskap og du sier ja, eller du inngår avtale om dette,

mens du er ringforlovet dersom fyren har kjøpt ring.

Enkelt og greit.

Skrevet

Etter gammel skikk var et par å anse som forlovet fra det øyeblikk man ble enig om å slå seg sammen som par. Dette kunne være hemmelig eller ikke, uttrykket hemmelig forlovet kjenner mange sikkert til. Når man satte ringer på, ble det hele offentlig, ringen skulle vise at man var "opptatt", og man fikk også visse "rettigheter" som par, f.eks. at man var regnet som "medlem" i den tilkommendes familie, og skulle opptre som par i store begivenheter (dåp, konfirmasjon, bryllup). Det var også mest anstendig at det gikk en viss tid mellom ringforlovelse og giftermål. (Jeg selv var meget uanstendig, forlovet i april og gift i september). Disse "reglene" ble mer eller mindre oppløst av 68-generasjonen, som gjorde akkurat som de selv ville, men jeg vil minne om at det ikke er altfor lenge siden "konkubine-loven" ble opphevet, den gjorde det straffbart å leve sammen uten å være gift.

Gjest Helenius
Skrevet

Rent teknisk sett er man forlovet når man har fridd og fått et ja, eller svart ja på et frieri.

Jeg har lest i "Alle kvinners skikk og bruk" fra 1949, og det var det sinnrike regler for forlovelsesselskaper, hva den unge mannen skulle ha på seg første gang han dro på besøk til hennes familie (for det gjorde man bare ikke før man forlovet seg!), hvordan forlovelsesselskapet skulle være, at man skulle sende visittkort til dem som forlovet seg, og så skulle de dra på visitt søndagen etter... Jeg er glad jeg forlovet meg i 2003 :wink:

Jeg og min kjære har forlovelsesringer. De gikk vi ut og bestilte et par dager etter at han fridde. Da de kom, dro vi på nattlig skitur og satte dem på i måneskinn. For oss var det minst like romantisk som å sette dem på i kirken!

Men dere trenger jo ikke omtale hverandre som deres "forlovede" akkurat, eller sette på ringer før dere gifter dere.

(elles er jo det nynorske ordet for det å skulle gifte seg langt meir treffande: "trulova". "Forlova" høyrest nestan ut som noko ein burde angre på, spør du meg! Som i "ops, eg forsnakka meg"... eller "ops, eg forlova meg"? )

Skrevet

I mine øyne er en forlovelse en ”avtale om at man skal gifte seg”, og dermed er man i mine øyne også forlovet i det man bestemmer seg for at man vil gifte seg. Om man har ring eller ikke, betyr ikke noe synes jeg.

Gjest Anonymous
Skrevet

klart man er forlovet når man har avtalt å gifte seg..

klart man ikke er forlovet bare ved å henge på seg noen ringer.. dersom de ikke betyr at ekteskap er neste skritt og at det kommer

Skrevet

Det er jo akkurat dette jeg irriterer meg over at mange unge ikke forstår når de forlover seg: Forlovelse ER JO EN AVTALE OM Å GIFTE SEG!

Det er egentlig ingenting som heter "Skal vi forlove oss". Det heter "Vil du gifte deg med meg", kalles et frieri og deretter er man forlovet frem til bryllupet

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er egentlig ingenting som heter "Skal vi forlove oss".

JA NETTOPP!!

Skrevet

Vi anser oss ikke som forlovet, selv om vi skal gifte oss i juli. Jeg hadde svart nei på spørsmål om jeg var forlovet. Vi ville sette ringene på i kirken, og å være forlovet betyr ingenting for meg. Har hørt om for mange som bare forlover seg, og så bryter den igjen en stund senere.Så selv om vi vel egentlig er forlovet siden vi skal gifte oss, velger vi å ikke være det..

Gjest Anonymous
Skrevet
Vi anser oss ikke som forlovet' date=' selv om vi skal gifte oss i juli. Jeg hadde svart nei på spørsmål om jeg var forlovet. Vi ville sette ringene på i kirken, og å være forlovet betyr ingenting for meg. Har hørt om for mange som bare forlover seg, og så bryter den igjen en stund senere.Så selv om vi vel egentlig er forlovet siden vi skal gifte oss, velger vi å ikke være det..[/quote']

ja, men det er jo de andre som du beskriver som faktisk ikke er forlovet.. du derimot ER forlovet..

Gjest Anonymous
Skrevet

gifteplaner -> "automatisk forlovet"

sette på seg ringer -> ikke "automatisk forlovet.. med mindre man har faktiske ekte bryllupsplaner.. max 3 år fram i tid mener jeg også at bryllupsplanene skal være... ellers blir det litt "før forloversk" forlovelse.. mens den ekte forlovelses tiden begynner først når bryllupet er litt nærmere.. at man har satt dato osv

Skrevet
Vi anser oss ikke som forlovet, selv om vi skal gifte oss i juli. Jeg hadde svart nei på spørsmål om jeg var forlovet. Vi ville sette ringene på i kirken, og å være forlovet betyr ingenting for meg. Har hørt om for mange som bare forlover seg, og så bryter den igjen en stund senere.Så selv om vi vel egentlig er forlovet siden vi skal gifte oss, velger vi å ikke være det..

Avendoite, er du forlovet?: "nei..." Jamen, skal ikke du gifte deg da?: "Joo... Men jeg velger å ikke være forlovet..."

Hallooooooo! Tiden fra du sier ja til å gifte deg, til den dagen du står i kirken er forlovelsestiden. Sier du ja til å gifte deg, sier du ja til å forlove deg. Det har ikke nødvendligvis noe med ringer å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...