Gå til innhold

Poetstappe

Anbefalte innlegg

Gjest Sydney
Skrevet

Jeg er veldig glad i potetstappe med smør og matfløte.

Det er jo ikke spesielt lurt med for mye smør og fløte så jeg håper på tips til å lage stappa litt sunnere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vegan:

Kok poteter. Ta vare på vannet. Mos poteter. Tilsett vann og en ss margarin. Tilsett muskatt, persille, gressløk, dill, eller lignende, og salt. Du trenger ikke skrelle potetene, mesteparten av næringsinnholdet sitter i skallet.

Endret av Pax
Gjest Gjest
Skrevet

Bruker stort sett en likndende som Pax, men med olje i stedet for margarin. Bruker du kaldpresset rapsolje så får du i deg litt sunne fetsyrer i samme slengen, og det skader ikke :)

Er også godt å tømme olje over stappen ved servering, og så saltet over der. Kjenner saltsmaken bedre da, og det minner visst om smeltet smør :)

Skrevet

Jeg lager den med ekstra lett melk, og det blir godt når man har mye urter og hvitløk også oppi.

Skrevet

Jeg synes ikke det er smak i olje, foretrekker derfor (vegetabilsk) margarin. Men det er litt herdet fett i den, så det er helt klart sunnere med olje. :)

Skrevet (endret)

Vårløk eller purre oppi er godt. Soltørkede tomater også.

Endret av Pax
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes ikke det er smak i olje, foretrekker derfor (vegetabilsk) margarin. Men det er litt herdet fett i den, så det er helt klart sunnere med olje. :)

Prøv den kaldpressede rapsoljen til odelia eller hva det nå er. Frostet flaske, ca 50 kr for en halv liter. Utrolig god smak. Krydre med litt helios eller plantaforce buljong (helsekosten, får ut fra at du er innom der iblandt når du fikk tak i rent vegetabilsk margarin), og det blir god smak :)

Skrevet
Vegan:

Kok poteter. Ta vare på vannet. Mos poteter. Tilsett vann og en ss margarin. Tilsett muskatt, persille, gressløk, dill, eller lignende, og salt. Du trenger ikke skrelle potetene, mesteparten av næringsinnholdet sitter i skallet.

Du mener vel like under skallet Pax. ;)

Jeg er av de som sverger til smør og melk for å få rett

konsistens på potetmosen. Men jeg bruker å ha noen fedd

hvitløk i, som kokes sammen med potetene for å gi god smak.

Skrevet

Kan godt stemme det, men jeg har lest/hørt what ever at det er hele skallet.

Gjest Gjest
Skrevet

Blir man en god lyriker av å spise poetstappe?

Gjest vimselot
Skrevet

Helt hjemmelaget eller halvt?...

Muskat har jeg ikke sansen for, mer for gressløk. Som regel om jeg laget hjemmelaget potetmos, så har jeg noen poteter fra gårsdagen, eller motsatt....

Gjest Gjest
Skrevet

Så lenge du ikke lager den av levninger etter Shakespeare og T. S. Eliot burde den bli forholdsvis sunn..

Skrevet

Det er også godt med sennep i potetstappe. Jeg har helst i grov sennep, synes det blir så bra med de hele kornene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...