Gjest Gjest_mee_* Skrevet 16. juli 2007 #1 Skrevet 16. juli 2007 Min søster har fått en vannlekkasje i vegg/tak. Da hun kontaktet forsikringsselskapet sitt, fikk hun beskjed om at vanlig husforsikring ikke dekker vannlekkasjer, men at de måtte ha en spesiell forsikring på det . Er det sånn i alle forsikringsselskaper?? Jeg er på ferie, så har ikke mulighet til å sjekke våre forsikringer nå, men dette gjør meg jo en smule nervøs..
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #2 Skrevet 16. juli 2007 Forsikringsselskapene dekker kun vannlekasje som kommer av en plutselig hendelse, f.eks. en stein gjennom taket. Vannlekasje som skyldes dårlig vedlikehold dekkes ikke.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #3 Skrevet 16. juli 2007 Vannlekasje som skyldes dårlig vedlikehold dekkes ikke.Feil som er gjort når badet ble bygd dekkes heller ikke.
Helen Skrevet 16. juli 2007 #4 Skrevet 16. juli 2007 Vi fikk lekkasje i kjøkkenbenken, et gammelt rør hadde sklidd fra hverandre mens oppvaskmaskina sto på. Det var vann over hele gulvet. Vi fikk dekket det på forsikringa, de trakk av litt på summen pga gamle rør. Vi slapp å betale egenandel pga at vi begge to er fagorganiserte. Vi har helt vanlig husforsikring.
Dizzy Skrevet 16. juli 2007 #5 Skrevet 16. juli 2007 Vi fikk lekkasje i kjøkkenbenken, et gammelt rør hadde sklidd fra hverandre mens oppvaskmaskina sto på. Det var vann over hele gulvet. Vi fikk dekket det på forsikringa, de trakk av litt på summen pga gamle rør. Vi slapp å betale egenandel pga at vi begge to er fagorganiserte. Vi har helt vanlig husforsikring. Omtrent det samme skjedde hos oss, vi fikk også dekket skadene med vanlig husforsikring.
Gjest vimselot Skrevet 16. juli 2007 #6 Skrevet 16. juli 2007 Hvilket forsikringselskap har din søster da? Normalt må man føre opp hvor lenge siden det er skiftet tak, rør osv, og må betale mer om taket ikke er fornyet på 30 år enn for to år tilbake. Alderen på boligen har også noe å si, som også forsikringselskapet må forholde seg til. Tror de prøver seg nå, hun må bare stå på og klage det inn til en eller annen instans (vet ikke, men det finnes slike). Forbrukerrapporten er det som dukker opp her nå, men jeg er ganske trett, det er sent på kveld. Dette kan hun ikke bare godta, om hun har vært ærlige mot selskapet selvsagt. En annen ting er at de fleste forsikringsselkaper prøver seg, dvs. skremmer vettet av folk. En bank f.eks. som etablerer seg i Norge, har en garanti fra staten (overfor kundene), jeg skulle tro det samme gjaldt forsikringselskaper? Men alle vet jo at de er ute etter å tjene penger og lite minst mulig service. Spørs hvor ærlig hun var. Om hun sa at det var et nytt tak, får hun neppe medhold. Var hun ærlig, vinner hun saken.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #7 Skrevet 16. juli 2007 Jeg bor i borettslag. Innboforsikring betale jeg. Bygningsforsikring betaler jeg via husleie. Hadde vannlekkasje pga egen dumhet og feil helning på badet. Jeg måtte betale egenandel. Intet annet.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #8 Skrevet 16. juli 2007 Vi fikk lekkasje i kjøkkenbenken, et gammelt rør hadde sklidd fra hverandre mens oppvaskmaskina sto på. Det var vann over hele gulvet. Vi fikk dekket det på forsikringa, de trakk av litt på summen pga gamle rør. Vi slapp å betale egenandel pga at vi begge to er fagorganiserte. Vi har helt vanlig husforsikring.Det var det som kalles akutt vannlekkasje, og det dekkes av forsikringen.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #9 Skrevet 16. juli 2007 Jeg bor i borettslag. Innboforsikring betale jeg. Bygningsforsikring betaler jeg via husleie. Hadde vannlekkasje pga egen dumhet og feil helning på badet. Jeg måtte betale egenandel. Intet annet. De forsikringene borettslag har, har ofte et annet dekningsomfang enn vanlig husforsikring. Det er også oftere en dyrere forsikring (pga utvidet dekning), men det betales som del av husleien.
Gjest vimselot Skrevet 17. juli 2007 #10 Skrevet 17. juli 2007 Ei jeg kjenner fikk lekkasje på badet pga gamle rør. Hun var på ferie da og hele huset var vannskadet omtrent. Hun fikk dekket alt på forsikringa, unntatt egenandelen, men hun fikk par venner til å jobbe inn den summen, dvs. rydde vekk ting som var vannskadet, rive vekk skadet parkett osv. Dette avtalte de via takstmannen som gjorde avtale med forsikringselskapet. De jobbet faktisk så mange timer at de fikk lønn fra forsikringsselskapet. Tror det var ca. 180 kr. timen. Huset var gammelt og standarden på badet var fra ca. 1960. Hun skulle pusse opp, hadde nylig kjøpt huset, men rakk ikke det. Egentlig var hun "heldig", hele huset ble nytt pga vannskadene og forsikringselskapet dekket alt. Fagarbeidere tok seg av det meste, men ellers tjente hun noen kroner også, på noe hun egentlig hadde tenkt å gjøre. Male f.eks.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #12 Skrevet 17. juli 2007 Vi hadde lekkasje i taket i fjor. Forsikringsselskapet sa at de ikke dekket utette tak. Det som eventuelt ville bli dekket av dem var ved rør som sprang lekk, eller der vann trengte inn fra grunnen. De dekket dermed ikke skaden på taket vårt, som fikk lekkasje på grunn av tidligere eiers dårlige takarbeid.
Donpedro Skrevet 17. juli 2007 #13 Skrevet 17. juli 2007 Man kan mao risikere å måtte selge huset sitt fordi man ikke har oppdaget fuktskader som kommer fra et bad...? (Siden bad er så svinedyrt å pusse opp) Selv om badet er laget med membran og etter gjeldende regler av håndtverkere? Det visste jeg virkelig ikke!!
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #14 Skrevet 17. juli 2007 Man kan mao risikere å måtte selge huset sitt fordi man ikke har oppdaget fuktskader som kommer fra et bad...? (Siden bad er så svinedyrt å pusse opp) Selv om badet er laget med membran og etter gjeldende regler av håndtverkere? Det visste jeg virkelig ikke!!Hvis badet er laget med membran og etter gjeldende regler (regner med det er våtromsnormen du tenker på), så skjer ikke vannlekkasje. Har håndverkerne gjort noen feil, er det reklamasjonssak ovenfor dem.
Donpedro Skrevet 18. juli 2007 #15 Skrevet 18. juli 2007 Hvis badet er laget med membran og etter gjeldende regler (regner med det er våtromsnormen du tenker på), så skjer ikke vannlekkasje. Har håndverkerne gjort noen feil, er det reklamasjonssak ovenfor dem. Selv om det er 20 år siden? Vil tro man ikke kan reklamere da? Men hvordan skal man få sjekket at det ikke er skjult fukt i badet, før det går alt for langt?
Rainbow Brite Skrevet 18. juli 2007 #16 Skrevet 18. juli 2007 Selv om det er 20 år siden? Vil tro man ikke kan reklamere da? Men hvordan skal man få sjekket at det ikke er skjult fukt i badet, før det går alt for langt? Får over en rørlegger med fuktmåler. Han måler rundt omkring på badet og kan avdekke om det er fukt til stede. Idiotiske regler med forsikringer, de dekker hverken vannskader eller skadedyr, og hvis man først får et problem, er det jo gjerne en av de to...
Donpedro Skrevet 18. juli 2007 #17 Skrevet 18. juli 2007 Får over en rørlegger med fuktmåler. Han måler rundt omkring på badet og kan avdekke om det er fukt til stede. Ja jeg vet man kan det, men pleier folk å gjøre dette jevnlig, selv om de ikke har mistanke om fukt?
Leo Skrevet 18. juli 2007 #18 Skrevet 18. juli 2007 Jeg synes ikke det er merkverdig i det hele tatt at forsikringsselskapene ikke dekker manglende vedlikehold, hvilket både skadedyr og vannlekkasjer i vegger/tak som regel er et resultat av. Vanlige villaforsikringer er ment å dekke skader som oppstår plutselig og uforutsett, hvilket de også gjør. En vannlekkasje fra taket som oppstår f.eks. p.g.a. et tre som blåser over huset en stormfull natt, vil således være dekket. En vannlekkasje fra samme sted som har oppstått fordi det har manglet to takstein et par år vil ikke være det. Eier man et hus, plikter man også å vedlikeholde det hvis man ønsker forsikring. Tak, vinduer, bordkledning, bad, røropplegg, elektrisk anlegg etc. bør sees over rimelig ofte og finner man noe som ikke stemmer, må det utbedres. Det er jo tross alt ikke forsikringsselskapenes ansvar å vedlikeholde husene våre! Og om det hadde vært det, ville nok forsikring ha blitt langt dyrere enn det er...
Leo Skrevet 18. juli 2007 #19 Skrevet 18. juli 2007 Ja jeg vet man kan det, men pleier folk å gjøre dette jevnlig, selv om de ikke har mistanke om fukt? Jeg har alltid gjort det og gjør minst en gang i året. Du trenger forresten ikke rørlegger heller. Det holder med en helt vanlig fuktmåler som du leser bruksanvisningen på og bruker selv.
Donpedro Skrevet 18. juli 2007 #20 Skrevet 18. juli 2007 (endret) Det visste jeg ikke, men det var jo lurt. Jeg synes heller ikke det er rart at vedlikehold ikke dekkes, ville jo isåfall vært en ypperlig måte å skaffe seg nytt bad på ved å gi f. Har bare ikke tenkt over det før, og kjenner noen nå som plutselig har oppdaget fukt de ikke aner hvor kommer fra. Og det kan bli dyrt, og det er ikke alle som har råd til å utbedre i 100.000 kr klassen! Endret 18. juli 2007 av Donpedro
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå