Amalie_85 Skrevet 16. juli 2007 #1 Skrevet 16. juli 2007 De siste dagene på jobben er det faktisk folk som har hatt med seg hunden inn på butikken, vi har ikke noe skilt på dette, men jeg syns da ikke helt det passer seg. Er det egentlig vanlig? Jeg ville ikke si ifra jeg da. Men vurderer det visst det skjer igjen. For den ene hunden tror jeg til og med at jeg klarte å reagere på enda den ikke var der så lenge Er jeg frekk visst jeg sier til hundeeiere at de må sette hunden sin fra seg på utsiden?
Frey Skrevet 16. juli 2007 #2 Skrevet 16. juli 2007 Så lenge det ikke er skiltet med at det er forbudt å ta hunden med inn på butikken så er det lov (unntatt matbutikker) såvidt jeg vet.
Gjest Zevon Skrevet 16. juli 2007 #3 Skrevet 16. juli 2007 Om dere ikke vil ha hunder inn i butikken, må det skiltes.
Leo Skrevet 16. juli 2007 #4 Skrevet 16. juli 2007 Er jeg frekk visst jeg sier til hundeeiere at de må sette hunden sin fra seg på utsiden? Tja... Du ber dem i alle fall begå en ulovlighet. Å sette fra seg hunder utenfor butikker bryter nemlig med norsk lov. Som de andre her sier, må dere sette opp skilt hvis dere ikke ønsker hunder med mindre dere selger matvarer. Da er det uansett ikke tillatt med dyr i lokalene. Glem imidlertid ikke at dere kan gå glipp av en del kunder også. Om sommeren, når man gjerne er på vei fra ett sted til ett annet, er det ofte vanskelig å være hundeeier; hunden kan ikke settes igjen i bilen i solsteken, den kan ikke bindes utenfor butikken og den er altså uønsket i butikken. Da har man ett alternativ igjen og det er å la være å handle.
Amalie_85 Skrevet 16. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 16. juli 2007 Vi selger mat. Så da kan jeg faktisk be dem om å ikke ta dem med i butikken? Jeg jobber på en bensinstasjon, så de fleste er ikke inne der så lenge. Max 10 min kanskje. Jeg får spørre sjefen min eventuelt om vi kan sette opp skilt.
Eve Luna Skrevet 16. juli 2007 #6 Skrevet 16. juli 2007 Hvorfor er det ikke lov å sette hunder utenfor butikker? Jeg gjør det utenfor vår lokale mat butikk.
Leo Skrevet 16. juli 2007 #7 Skrevet 16. juli 2007 Hvorfor er det ikke lov å sette hunder utenfor butikker? Jeg gjør det utenfor vår lokale mat butikk. Det er ikke lov iht. Hundelovens § 5 fordi det kan være til ulempe både for forbipasserende og for hunden selv: § 5. Forbud mot å gå fra bundet hund Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser. For alt jeg vet, kan din lokale matbutikk være plassert slik at du kan binde hunden et stykke fra inngangen og slik at den ikke plager noen. Jeg gjorde også dette før det ble forbudt, men jeg har alltid vært litt skeptisk og kun gjort det når jeg absolutt må og i noen få minutter fordi man aldri vet hvem som går bort til hunden, hva de gjør med den og hvordan hunden reagerer. Jeg har også jobbet på bensinstasjon i sin tid og jeg gadd aldri si til noen at de ikke fikk lov til å ta med seg hunden inn så lenge den var i bånd og sto pent og stille ved bena til eieren mens denne kjøpte en pakke sigaretter eller en sjokolade, noe som vanligvis tar under ett minutt. Hunder som virrer rundt, snuser på alt mulig og plager andre kunder blir noe annet... Som på de fleste andre områder her i verden, synes jeg man kommer langt med sunn fornuft ...
Amalie_85 Skrevet 16. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 16. juli 2007 hmmm.....var bare en av disse hundene som jeg mente ikke "oppførte" seg visst man kan si det sånn, men det jeg tenkte på var faktisk allergi, jeg reagerte på den ene hunden som var der inne. Men andre kunder kan jo å reagere! Får spørre sjefen min når jeg er ferdig med ferien!
Eve Luna Skrevet 16. juli 2007 #9 Skrevet 16. juli 2007 Grunnen til at jeg spør er at det er faktisk skilt med hundeparkering utenfor butikken hos oss, så jeg trodde dette var vanlig. Og denne parkeringen er litt unna inngangen slik at hunden er ikke til plage for forbipasserende. Og hvis jeg har hund med, så handler jeg aldri mer en noen minutter.
Frk.L Skrevet 16. juli 2007 #10 Skrevet 16. juli 2007 Det er ikke lov å ha med hunder inn på et sted hvor det tilbredes mat. Så hvis dere selger pølser osv så er det strengt forbudt å ha dyr der inne. Hvis mattilsynet ser det kan de faktisk ta fra dere retten til å selge mat. Så du burde definitivt si ifra!
Amalie_85 Skrevet 16. juli 2007 Forfatter #11 Skrevet 16. juli 2007 ok da kan jeg si ifra på en pen måte visst det skal skje igjen
Gjest Wolven Skrevet 16. juli 2007 #12 Skrevet 16. juli 2007 Forbudet mot å la hunder stå bundet uten tilsyn slik Leo beskriver er ganske nytt. Jeg skjønner hensikten med forbudet, men av og til kompliserer det saker og ting. Særlig nå om sommeren når hunder gjerne er med eieren på reise. Hund, sol og bil er ikke bra, og det er ikke alltid lett å la hunden stå hjemme.
Leo Skrevet 16. juli 2007 #13 Skrevet 16. juli 2007 Det er ikke lov å ha med hunder inn på et sted hvor det tilbredes mat. Så hvis dere selger pølser osv så er det strengt forbudt å ha dyr der inne. Hvis mattilsynet ser det kan de faktisk ta fra dere retten til å selge mat. Nei, det er egentlig ikke lov, så det må være helt greit å si fra! Jeg vet imidlertid at mange praktiserer regelen med litt "slingringsmonn" ut fra sunn fornuft. En hund som passerer en grill på flere meters avstand, smitter tross alt ikke ned hele stedet øyeblikkelig...
Frk.L Skrevet 16. juli 2007 #14 Skrevet 16. juli 2007 (endret) Nei, det er egentlig ikke lov, så det må være helt greit å si fra! Jeg vet imidlertid at mange praktiserer regelen med litt "slingringsmonn" ut fra sunn fornuft. En hund som passerer en grill på flere meters avstand, smitter tross alt ikke ned hele stedet øyeblikkelig... Nei det gjør de så absolutt ikke! Jeg personlig synes det er langt eklere med folk som hoster, snufser og klør seg i hodet før de tar på alle eplene i grønnsaksdisken.. En hund som står stille og pent ved siden av eieren sin på gulvet hadde vært å foretrekke Men det er nå engang sånn loven er. Endret 16. juli 2007 av Frk.L
rangi Skrevet 16. juli 2007 #15 Skrevet 16. juli 2007 Hvis Mattilsynet kommer på inspeksjon og det er hunder inne i et lokale som tilbereder og selger mat kan de i værste fall stenge hele butikken, så jeg hadde nok sagt fra ja. Ang hundeloven så trådte den i kraft 1.1.2007.
Tabris Skrevet 16. juli 2007 #16 Skrevet 16. juli 2007 Jeg er selv hundeeier, men kunne ikke ramle meg inn å ta henne med i en butikk. (Eneste unntaket var en dyreutstyrsbutikk som var innredet i en stor låve, hvor det var lov å ta hund med inn for å kunne prøve halsbånd og annet utstyr ). Jeg ville i hvertfall ikke tatt hund inn i en matbutikk! Det synes jeg ikke passer seg i det hele tatt.
Gjest Gjest_rangi_* Skrevet 16. juli 2007 #17 Skrevet 16. juli 2007 Helt enig med Tabris, det kunne ikke ramle meg inn å ta med meg min vimsete hund inn en butikk. Og slett ikke i en matbutikk.... Det villel jo vært små, brune hår overalt i butikken etterpå.... Jeg forstår ikke helt vitsen med det.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2007 #18 Skrevet 16. juli 2007 Nei, det er en litt håpløs situasjon: det er ikke lov å sette fra seg hunden utenfor butikken, og butikken blir stengt hvis mattilsynet oppdager at det er dyr i lokalet der det blir tilberedt mat. Jeg jobbet et sted der vi laget mat, og jeg kan love at man ikkekan ta sjansen på å utfordre mattilsynet. i tillegg er det allergikere i kafeen man må ta hensyn til. Men jeg oplevde jo at mange hundeeiere ble veldig sinte da jeg ba dem på en høflig måte å ta med hunden ut. Så man mister jo noen kunder på denne ordningen. Unntaket er selvsagt førerhunder som det er unntak for
Amalie_85 Skrevet 16. juli 2007 Forfatter #19 Skrevet 16. juli 2007 Hmmmm, blir skikkelig vanskelig da for hundeeiere, men det er en bensinstasjon jeg jobber på, så jeg tror ikke det er noe problem at hunden er eventuelt i bilen til de er tilbake, de fleste er jo der max noen få minutter, og bilen står som oftes i skyggen der!
Gjest Gjest_bente_* Skrevet 2. september 2008 #20 Skrevet 2. september 2008 Jeg syns ikke du er frekk. Jeg syns ikke man skal ha med seg hunder i butikken. Med mindre det er pomeranian som man kan ta på armen:) jeg har butikk selv i oslo, og når det kommer hundeeiere med pomeranian, eller oppdretter av pomeranian, er det ok:) Jeg har en fast kunde som har nettsiden www.bellaklein.no. hadde du klart å si nei til de hundene eller? hehe.. jeg klarer ikke.. Chiuaua er også ok...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå